Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti főosztályának vezetője a közlekedésbiztonsági automatizált feldolgozó információs rendszer (kafir) vásárosnaményi központjában a részletek említése nélkül elmondta, már a tesztidőszak alatt tapasztalható volt a járművek haladási sebességének csökkenése az eszközök környékén, a rendszer egy héttel ezelőtti élesítése után pedig folytatódott ez a folyamat.

A kamerahálózat kialakításakor 365 fix telepítésű komplex közlekedési ellenőrzési pontot helyezett ki a rendőrség az ország 134 balesetveszélyesnek ítélt útszakaszára. A rendszer emellett 160 mobil sebességmérőt foglal magában. A fixen telepített és a mobil kamerák április 5-én kezdték meg üzemszerű működésüket az ország egész területén.

Ezt mind tudják az új kamerák

A komplex közúti kamerarendszer, valamint az ahhoz kapcsolódó rendszerek többféle szabálysértést képesek dokumentálni: a kamerák észlelik a sebességtúllépést, a tilos jelzéseken áthaladást, képesek ellenőrizni a többi között a záróvonal átlépését, a biztonsági öv használatát, az autópálya leállósávjára, a buszsávra, a behajtási tilalomra és a kötelező haladási irányra vonatkozó szabályok betartását - ismertette Óberling József.

A rendszerhez kapcsolt más adatbázisok segítségével pedig ellenőrizhető például az adott jármű műszaki érvényessége, a kötelező felelősségbiztosítás megléte, valamint elérhető az esetleges körözésére vonatkozó információ is.

A jogsértések feldolgozását és az erről szóló értesítések kiküldését a rendőrség vásárosnaményi és szombathelyi adatfeldolgozó központja végzi.

A rendszer működéséről szólva Óberling József elmondta, a helyszínen, a kamerák által rögzített úgynevezett metaadatokat az adatátviteli hálózat segítségével a feldolgozó központokba továbbítják, ahol az ügyintézés során gyakorlatilag emberi kéz érintése nélkül készül el a jogsértésről szóló határozat.

A központokban dolgozók a rendszerek működését felügyelik, ellenőrzik az ügyeket vagy azok bizonyos adatait, de például a határozat borítékolása és a tértivevény-nyomtatás teljesen automatikusan történik - ismertette a főosztályvezető.