Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
A NAPI Gazdaság cikke A négykerekű mopedek hazai megjelenése váratlan helyzet elé állította a közlekedési rendészetet, ugyanis a kisautónak látszó tárgy a jog szerint négykerekű segédmotor, annak számtalan előnyével. A magyar jog szerint ugyanis segédmotornak számít az a két-, három-, négykerekű jármű, amelynek motorja nem haladja meg az ötven köbcentis űrmértéket, sebessége pedig óránként a 45 kilométert. Ugyanakkor az ilyen rendszám nélküli kisautók fogyasztása két-három liter, adója elhanyagolható, ráadásul parkolójegyet sem kell fizetni utána, miközben zárt utastérben két embernek biztosít kényelmet a városi forgalomban. A jogi szabályozás érdekessége, hogy ilyen módon akár a 14 éves fiatal is részt vehet a négykerekű-közlekedésben - már ha akad olyan szülő, aki ezt megengedi a gyermekének. Egy ilyen kisautót használtan már négyszázezer forintért is kínálnak, ennek ellenére a becslések szerint mintegy ezer darab fut az utakon. Ezeket az uniós országokban segédmotorként kezelik, így azok is vezethetik, akik egészségügyi vagy más okból nem szerezhetnek személyautóra jogosítványt, vagy mert például bevonták azt. Magyarországon viszont a közlekedési hatóságok képtelenek elfogadni, hogy a négykerekű jószág valójában segédmotor, annak ellenére, hogy erről a KRESZ így rendelkezik. A vita végére tehet pontot most a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) azzal a javaslattal, hogy e négykerekű mopedek vezetését is vizsgakötelessé teszi, bevezetve a B1 jogosítványt, amelynek a megszerzését hasonló képzési időhöz - 28 órás elméleti és 29 órás gyakorlati képzés - köti, akárcsak az úrvezetői jogosítvány megszerzését. E döntés jegyében a következő hónapokban megkezdődik a felkészülés, és várhatóan 2009 januárjától e járművek vezetését is engedélyhez kötik - olvasható a GKM miniszteri rendeletének módosításából, hozzátéve, hogy a társtárcák más jogszabályokban is hasonló módosításokra készülnek a KRESZ-ben. A B1 jogosítvány bevezetésén túl a GKM tervezi a segédmotorok rendszámosítását is, ez érinti majd mindazon quadokat (négykerekű motorokat) is, amelyek jogosultak segédmotoros kerékpárként közlekedni - tudtuk meg a tárcánál. A quadok rendszámosítása kapcsán visszatérően felmerülő igény azonban jellemzően azokra a járművekre vonatkozik, amelyek nem közúton, hanem erdőkben, természetvédelmi területeken közlekednek, némelykor komoly kárt és zajterhelést okozva. A rendszámosítást kezdeményezők célja, hogy e járművek kétséget kizáróan azonosíthatók legyenek. A quadok természetvédelmi területen történő használatával kapcsolatban az érintett tárcák szakértői között egyeztetés folyik, amelynek lezárultával születhet döntés a közúti forgalomban nem használható, technikai sporteszköznek minősülő quadok esetleges „rendszámosítására” - véli a GKM. A B1-es jogosítvány bevezetésére eddig is lett volna joga a kormánynak, hiszen az uniós jog szerint e kérdést nemzeti szinten kell rendezni.