Zuhanásra utal a gázolajstatisztika

A hazai gázolajeladások első negyedéves csökkenése alapján január−márciusban két számjegyű mértékben eshetett vissza a belföldi közúti fuvarozás teljesítménye lapunk számításai szerint.
NAPI, 2013. május 27. hétfő, 10:49

Ez év elején tovább csökkenhetett a belföldi közúti áruszállítás teljesítménye a Napi Gazdaság számításai szerint. Az első negyedévben mintegy 1700 millió árutonna-kilométerre rúghatott a teljesítmény, ami jócskán 10 százalék feletti mértékben múlja alul 2012 azonos időszakának szintjét. Ezzel fennmaradni látszik az az évek óta tartó csökkenő tendencia, amelyet tavaly már végig két számjegyű év/év mínuszok jellemeztek minden negyedévben. Lapunk a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) jövedéki mutatóinak, valamint a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatainak összevetése alapján jutott arra a következtetésre, hogy 2013 január−márciusában sem állt meg a szállítás belföldi teljesítménycsökkenése.



A hazai gázolajforgalom alakulása, valamint a belföldi közúti áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye ugyanis együtt mozog − igaz, ez a kapcsolat az utóbbi időszakban lazulni látszik. Ennek elsősorban az lehet az oka, hogy a KSH a 3,5 tonna teherbírás alatti járművek szállítási teljesítményét − a nemzetközi standardoknak megfelelően − nem méri, holott sok szállítási feladat épp e kategóriára tevődött át.

Visszatérve a NAV jövedéki statisztikájára, az az első negyedévre 635,6 millió literes gázolajfogyasztást mutat, ami 5,5 százalékkal múlja alul az egy évvel korábbit. (Az áprilisi adatok viszont már növekedést mutattak, minden bizonnyal azzal összefüggésben, hogy az egy évvel korábbihoz képest érdemben csökkent az üzemanyag ára. Igaz, a négyhavi forgalom így is alulmúlja az egy évvel korábbit.) Összevetésül: a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) korábban arról számolt be, hogy tagvállalatainak kútjain 2,3 százalékos dízelforgalom-csökkenés következett be. A számottevő eltérést az magyarázza, hogy a MÁSZ a gázolajpiac felére lát csak rá, részben a tagságon kívüli, lánchoz nem tartozó közforgalmú kutak, részben pedig amiatt, mert a nagyobb szállítmányozócégek közvetlenül saját telephelyükön tankolnak. Mindez azt is jelenti, hogy a NAV jövedéki statisztikája jobban jelzi a belföldi közúti szállítási teljesítmények alakulását, így becslésünkhöz is ezt vettük alapul. A KSH várhatóan július elején publikálja az első negyedév szállítási adatait.


 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

na4, 2013.05.27 23:33

A megoldás tök egyszerü: csökkenteni kell az árat, és fellendül a forgalom.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Zodiakus, 2013.05.27 14:14

@bogyu: Ezen lehet segíteni.Lemész gyalog a legközelebbi benzinkúthoz,ott befizeted a tíz liter benzin össz adóját,és kész.Haza gyalogolsz,és mindenki boldog.Van állami bevétel,és a zöldeknek tiszta levegő.Te meg ...te meg megcselekedted amit megkövetel a haza!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ingyen, 2013.05.27 13:11

@szkitaati:

az 1348-as nagy búbópestis járvány Európa lakosságának felét irtotta ki.
de annak is voltak pozitív hatásai: megrendült az egyház tekintélye, ami lélektanilag megalapozta a reformációt. Megjelent a munkaerőpiac, az örökösök kezében a tőkekoncentráció, ami megalapozta a kapitalizmust.
mindennek van jó és rossz oldala.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

bogyu, 2013.05.27 11:24

Ha a belföldi fuvarozás teljesítménye jelentősen csökken, az azt is jelzi, hogy tovább csökken a belföldi fogyasztás és termelés. Lehet, hogy a zöldek örülhetnek, de a költségvetés a hagyományos adóbevételek további csökkenésének aligha.
Így aztán nem csoda, hogy növekednek majd a gazdasági teljesítménytől független adók, azaz fokozódik a padlássöprés.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

szkitaati, 2013.05.27 11:14

Lehet ,hogy visszaesett a fuvarozás ,de volt egy pozitív hatása : tisztább levegő , a zöldek örülhetnek ,nem?...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html