Közel 43 milliárd forint adózás utáni veszteséggel és jelentős létszámleépítéssel zárta a Tesco-Global Áruházak Zrt. az idén februárban véget ért 2013-as üzleti évét az egy évvel korábbi egymilliárdos nyereség után. Az éles váltást nem a forgalom drasztikus visszaesése okozta, hanem egy több tízmilliárdos egyszeri tétel - tudta meg a Napi.hu.
Trafiktörvény, elbocsátások
A belföldi eladások közel 1,5 százalékkal csökkentek, amit alapvetően a dohánytermékek 2013 július 1-jével életbe lépett értékesítési tilalmával magyarázott a Tesco. (A nettó árbevétel legjelentősebb tétele, a bolti kiskereskedelmi értékesítés viszont 1 százalékkal nőtt a dohánytermékek nélküli bázishoz képest.) Csökkent az árrés is, 29,22 százalékról 28,98 százalékra, 174 milliárd forintra.
A társaság eredménykimutatását vizsgálva a legtöbb soron szintén nem látszanak drámai változások. Igaz, a személyi jellegű ráfordítások közel egymilliárd forinttal 57,6 milliárd forintra csökkentek, az átlagjövedelem pedig 5,65 százalékkal apadt. Az átlagos statisztikai létszám 9 százalékkal, 1,8 ezer fővel 19,2 ezerre csökkent - ebből 15,5 ezren voltak a teljes munkaidőben foglalkoztatottak.
Az, hogy a jelenlegi gazdasági helyzet nem a legjobb a Tesco számára, más számok is jelzik. Az eredménykimutatás kiegészítő mellékletéből kiderül, hogy a gazdasági helyzet miatt lelassult az utóbbi években a beruházási aktivitás, ez az értékcsökkenés 6 százalékos mérséklődésében és a kisértékű (100 ezer forint alatti) beruházások 1,5 milliárdos csökkenésében is megmutatkozik.
Óriásleírás hozta a mínuszt
Szembetűnő mindemellett, hogy az egyéb ráfordítások értéke egy év alatt több mint a duplájára, 79,4 milliárd forintra nőtt. Alapvetően ez a közel 43 milliárdos emelkedés magyarázza azt - sok kisebb tétel mellett -, hogy az üzemi eredmény 841 milliós pluszból 48,3 milliárdos mínuszba fordult. Ezen aztán a pénzügyi műveletek terén elért 6,8 milliárd forintos javulás is csak szépíteni tudott, így az adózás előtti veszteség is megközelítette a 42 milliárd forintot. A nem egészen 1,2 milliárd forint társasági adóval együtt a mérleg szerinti veszteség már meghaladta a 43 milliárdot.
Az egyéb ráfordítások drámai növekedését döntően a terven felüli értékcsökkenésre elszámolt összeg okozza, a Tesco ugyanis a gyorsan változó kereskedelmi környezetre hivatkozva felülvizsgálta hosszú távú terveit. Ennek eredményeként egyszeri tételként 54,3 milliárd forinttal csökkentették tárgyi eszközeik könyv szerinti értékét. Ez a ráfordítás egyébként a csoport által áprilisban közzétett éves jelentésben is szerepelt - tájékoztatta a cég a Napi.hu-t. Hozzátették: továbbra is kiemelten fókuszálnak Magyarországon a vásárlóikra, és a Tesco Magyarország alapvetően továbbra is jövedelmező marad.
Cég | Nettó árbevétel | Vált. (%) | Adózott eredm. (2012) | Vált. (%) |
Tesco-Global Áruházak Zrt.* | 600,8 | -1,2 | -43,1 | -4380,9 |
Spar Magyarország Kft. | 384,6 | 7,9 | -11,8 | -8,5 |
Auchan Magyarország Kft. | 272,2 | 7,6 | -6,3 | -37,6 |
Penny-Market Kft. | 160,1 | 4,6 | 2,0 | 89,2 |
Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. | 80,2 | 15,6 | -4,9 | -3,9 |
*az üzleti év február végéig tart **A Lidl cikkünk kiadásáig nem közölte 2013-as számait Forrás: Napi.hu-gyűjtés |
Ez várható az idén
A társaság az idei terveket firtató kérdésünkre annyit közölt, hogy a 2014/15-ös pénzügyi év középpontjában a tavaly megkezdett munka folytatása, az innováció, a vásárlói élmény további javítása és a többcsatornás kereskedelem áll.
Úgy látják, hogy a többcsatornás kereskedelemé a jövő; a technológia fejlődése megváltoztatja a vásárlási szokásokat és egyre inkább lehetővé teszi, hogy a vásárlók testre szabják az igényeiknek leginkább megfelelő vásárlási formát. Éppen erre a fejlődésre válaszul indították el tavaly tavasszal a Tesco Online Bevásárlást, de - fogalmaznak válaszukban - a tradicionális kereskedelmi csatornákat sem hanyagolják el. Idén is kiemelten fókuszálnak a saját márkás termékeikre, jelentősen szélesítették kínálatukat, illetve számos áruházat átalakítottak.
Ennek az eredménykimutatásban is van nyoma: a lánc 20123/13-ban négy Tesco Expresszt nyitott és több hipermarketet is bővített összesen ötmilliárd forint értékben, a befejezetlen beruházások - vagyis a folyamatban lévő fejlesztési projektekhez kapcsolódó invesztíciók - állománya pedig 8,35 milliárd forint volt.