A BKV is megszólalt metróhamisítási ügyben

Az orosz Metrowagonmash felújítás helyett egyszerűen kidobta a régi 3-as metró szerelvényeket és helyettük raktárról gyári metrókocsikat küldött Magyarországra. A BKV kiadott közleményében ragaszkodik ahhoz, hogy a régi kocsikat kapták vissza.
Napi.hu, 2016. június 2. csütörtök, 15:37

A szakértők szerint valójában nem egy felújított régi, hanem egy "zsír" új metrószerelvényt szállított Budapestre az az orosz cég, amelyet megbíztak a 3-as metró vagonjainak felújításával - írja a Népszabadság. Ha a Metrowagonmash egy nyílt tenderen pályázott volna új járművek szállításával, akkor szinte biztosan vesztett volna. A BKV visszautasítja a magas színvonalon történt metrófelújítás kritikáját. A cikk állítása nem meglepőek: a közlekedési szakmában hónapok óta nyílt titok volt a metróhamisítási ügy.

A Népszabadság cikkére most reagált a városi közlekedési cég a "BKV visszautasítja a magas színvonalon történt metrófelújítás kritikáját" című sajtóközleményében.

A közleményben a BKV nem igazán cáfolja a cikk alapállítását, miszerint új gyártású szerelvények érkeztek Budapestre. A BKV  közleményét szó szerint közöljük:

"A BKV szerint a módosítások mérlege - a korszerűbb komponensek alkalmazása, a felújítási terjedelem és a tervezett élettartam növelése felár nélkül - a BKV és a főváros számára egyértelműen pozitív. Egy közelmúltban aláírt szerződésmódosítás értelmében a felújított járművek élettartama hosszabb lesz, az eddig garantált 25 évről 30 évre nő. Ezen kívül a Metrowagonmash vállalta azt is, hogy a szállítási határidőt egy hónappal előbbre hozza, továbbá az eredeti szerződésben szereplő egy prototípus helyett további két prototípust is legyárt.

A BKV kijelenti, hogy a Népszabadságban megjelent Nagy metrótrükk: új lett, maradhat? c. írás valótlanságok sokaságát tartalmazza. Tudjuk, vannak olyan emberek, akiknek nem lehet a kedvére tenni, vagy az a küldetésük, hogy mindenben a negatívumot keressék. Ami a felújított metró kocsikat illeti, a BKV örömmel vette, hogy a felújítás profi módon, határidőre sikerült. Korábban a rossz nyelvek azzal riogattak, hogy nem készül el határidőre az első prototípus szerelvény. Így, hogy elkészült, vannak, akik belső kényszert éreznek, hogy más kivetnivalót találjanak benne.

A budapesti M3 metróvonal korszerűsítéssel egybekötött járműfelújítása tender kiírása alapján a nyertes pályázó feladata volt, hogy vizsgálja meg a régi kocsikat és felelősen, saját maga döntse el, hogy milyen mértékben cseréli ki a régi alkatrészeket annak érdekében, hogy az minimum 20 évig üzemeltethető legyen. A cél az volt, hogy a járművek legalább 20 évig üzemeljenek az elérhető legalacsonyabb áron, azonban bizonyos berendezések kötelező cseréjét már a kiírásban is szerepeltettük.

A vállalkozó Metrowagonmash a szerződésben foglaltaknak megfelelően végzi a metrókocsik korszerűsítéssel egybekötött felújítását. A korszerűsítés, illetve felújítás során a hajtásrendszert a legkorszerűbb elektronikus, visszatáplálásra képes Hitachi gyártmányú aszinkron hajtás váltja fel, teljesen megújul a fékrendszer, illetve a levegőellátásról gondoskodó rendszer is. Mindezeken kívül a metrókocsik külső megjelenése, illetve belső tere is jelentős változásokon esik át.

Megtörténik a vezérkocsik homlok kialakításának modernizálása, menekítő ajtók épülnek ki a homlokfalon, és teljesen megújul az utastér. A korszerűsítés során megvalósul a belső zajcsökkentés, az utastéri ajtóműködtető rendszer teljes felújítása és korszerűsítése, a jármű kommunikációs rendszerének cseréje, korszerűsítése, az utastérben megfigyelő és képrögzítő rendszer beépítése, új utastájékoztató rendszer kiépítése, új férőhelyek kialakítása a mozgáskorlátozottak biztonságos utazásához, illetve az utastér légállapotának javítása kényszerszellőzés kialakításával. Mindezeken felül egy közelmúltban aláírt szerződésmódosítás értelmében a felújított járművek élettartama hosszabb lesz, az eddig garantált 25 évről 30 évre nő. Ezen kívül a Metrowagonmash vállalta azt is, hogy a szállítási határidőt egy hónappal előbbre hozza, továbbá az eredeti szerződésben szereplő egy prototípus helyett további két prototípust is legyárt.

A "Budapesti M3 metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújítása és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállítása" tárgyban kiírt közbeszerzési eljárást igazolhatóan széles körű verseny követte. A tender semmilyen módon nem volt és nem is lehetett testre szabva, amely tényt a pályázók széles köre is alátámaszt. Ennek a ténynek az sem mond ellent, hogy a tender természetéből adódóan nyertes csak egy lehet.

Határozottan visszautasítjuk az írás homályos célozgatásait, amelyek szerint a pályázat győztese előre eldöntött lett volna. A számok pedig egyértelműen megmutatják a döntés megalapozottságát mind a szakmaiság mind pedig a gazdaságosság szempontjából.

Nem értjük, miért baj az, ha a szerződéskötés után a felek tárgyalnak egymással, ami az üzleti magatartás, az együttműködés természetes velejárója. Az aszinkron motor egyébként plusz 1 pontot jelentett az értékelésnél, vagyis azzal, hogy a Metrowagonmash nem ezzel pályázott, pontot veszített.

És itt hadd hívjuk fel a figyelmet arra, hogy a szerző még saját magával is ellentmondásba keveredik, amikor azt írja, "marad a felújított 40 éves technika". Akkor most új vagy felújított? Hiszen az idézett mondat maga állítja: van olyan technika a szerelvényeken, amit nem újítottak fel, mert annak súlyos költsége már nem volt elfogadható. Emellett rámutatnánk az írás egy másik súlyos tévedésére, a szerző teljes szakmai tájékozatlanságára: a járművet az eredeti elképzeléseknek megfelelően továbbra is egy ember fogja vezetni, nem kettő.

A cikk hangzatos állításai tehát teljességgel valótlanok, nélkülözik a hiteles forrásokat és a nevek "elhallgatása" is arra enged következtetni, hogy kitaláció az egész, melynek a példányszám-növelésen kívül nincs más célja." - olvasható a BKV közleményében, amely egy szóval sem cáfolja, hogy valóban új szerelvények érkeztek Magyarországra.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

rigolya, 2016.06.03 17:18

@konrada: Milyen államcsőd-helyzetünk volt, amit pl. IMf-hitellel eddig ki ne húzhattunk volna??? S utána jöhetett az adóemelés-megszorítás... Ahogy azt 2011-ben is láthattuk legutoljára?!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2016.06.03 17:15

@konrada: "Ha a belső piac megfelelő nagyságú, úgy a mesterségesen alulértékelt nemzeti valutával elérhető, hogy a hazai hozzáadott érték a nemzetközi piacon általános hozzáadott értékhez képest olcsóbb lehessen, azaz a termék a világpiacon olcsóbban jelenhessen meg."

Köszönjük a kis hazánkra használhatatlan elméletek idézgetését!

Ha nem tanulta volna meg kb. az első nemzetközi ökonómia óráján: Magyarország egy kis, nyitott gazdaság!

Egyébként el ne feledje a szállítási költségeket, ami miatt a magas olajár idején már volt olyan gyár, amit nem Kínába telepítettek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bulemia, 2016.06.03 14:58

@konrada:

Meglehet, hogy te, írányított olvasással erre jutottál a szövegértelmezésben, de - kisegítelek: nem erről van szó.

Hanem arról, hogy te egy néven nem nevezett érdekcsoport rövid pórázon tartott hitelminősítőiről beszéltél...

Egy érdekcsoport van?

Melyik az?

Vagy van másik is?

Nehogy már tudatlanul kelljen meghalnom...

Lehetséges, hogy ugyanez az érdekcsoport és rövid pórázon tartott hitelezői fogadták el a Magyar Nemzeti Hitelfelvételt is?

Meglepő lenne, de semmi mulatságosat nem találnék benne...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bulemia, 2016.06.03 14:55

@konrada:

Kissé letapadtál...
Az árfolyamszabályozás mesterségessége abban az értelemben, ahogy fixálódtál erre, elég régóta létező dolog.

Már a főniciaik is tudtak róla.

A versenyelőnyről meg a legklasszikusabb közgazdász, Adam Smith is megemlékezett ( tudod, a portugál bor és az angol piac esete ).

Ezek az alapok...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

konrada, 2016.06.03 14:44

@Bulemia:
...ja igazad lehet. Evégre az a alapokban nem szerepel a mesterséges árfolyamszabályozás, annak módjai és értelme.
Tényleg nem szabad tovább lépni.;))
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html