BUX

A fogyasztói bizalom közelít a válság előtti szinthez

Magyarországon ismét javult a Fogyasztói Bizalmi Index a második negyedévben, bár 65 ponttal még mindig nem éri el a válság előtti szintet – áll a Nielsen piackutató legfrissebb jelentésében.

NAPI, 2010. augusztus 3. kedd, 16:45

Egy év alatt 52 pontról 65-re javult a mutató, vagyis minden negyedik magyar megkérdezett jónak tartja személyes pénzügyi kilátásait a következő tizenkét hónap során. A 13 pontos javulás tavaly tavaszhoz képest beleillik a pozitív nemzetközi trendbe - állítja a Nielsen kutatása, amelyet 48 országban - köztük Magyarországon - végeztek.A fogyasztói bizalom a lakosság közeljövőbeli elvárásait jelzi, ezért kulcstényező a kereslet növekedésénél, s jelentős szerepe van az emberek költési hajlandóságában. Idén mind globálisan, mind Európában emelkedik a bizalmi index. A trend Magyarországon is hasonló, bár itt alacsonyabb a mutató a 79 pontos európai átlag alatt maradt.Magyarországon a személyes pénzügyi helyzet megítélése a legkedvezőbb az index három alkotó eleme közül. A megkérdezettek negyede jónak ítéli meg saját pénzügyeit a következő tizenkét hónapban, míg tavaly ilyenkor még csak 14 százalékuk nyilatkozott így.A vásárlási kedv nagyjából egyformán alakult az elmúlt év során. Jelenleg minden ötödik válaszadó szerint alkalmas a következő tizenkét hónap arra, hogy megvásárolja azokat a dolgokat, amelyeket szeretne, illetve amelyekre szüksége van.Javult a munkahelyi kilátások megítélése is. Egy évvel korábban a megkérdezettek mindössze 3 százaléka látta jónak a helyzetet a következő tizenkét hónapban, idén a második negyedévben már 12 százalékuk. Globálisan a Fogyasztói Bizalmi Index átlagosan 92 pont, ami az elmúlt két év legmagasabb értéke és már csak 2-7 ponttal marad el a 2005-2007 közötti években mért értékektől.A magyarországi indexhez képest Európában négy ország mérőszáma alacsonyabb. Magyarország most megelőzi Litvániát (52 pont), Lettországot (59), Észtországot (61) és Franciaországot (63). Azon kívül kisebb még a dél-koreai (56) és a japán (55) index is. Lengyelországban 88, Ukrajnában 79, Csehországban pedig 73 pontot mért a Nielsen, a második negyedévben. Európában legmagasabb az index Norvégiában, 113 ponttal. Utána a sorrend Dánia (98), Svédország, Hollandia és Svájc (97-97), majd Oroszország következik, Lengyelországgal együtt (88-88).