A jutalék-csepegtetést támogatná a PSZÁF

Szabályoznák, de nem tiltanák a multi-level marketing (MLM) értékesítést a biztosítási törvény új szabályai szerint. A PSZÁF örül, hogy javaslatait elfogadták, ám a felügyeleten is elismerik, hogy a jutalék-csepegtetés, a TKM-maximálás és a biztosítások átforgatásának korlátozása sokkal hatékonyabb megoldást tenne lehetővé.
Nagy László Nándor, 2013. május 23. csütörtök, 11:24

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) örömmel konstatálta, a kormányzat támogatja azon elképzelését, hogy a biztosításközvetítés terén igyekszik szabályozotabbá tenni a multi-level marketing (hálózati kereskedelem) elven működő biztosításközvetítői tevekenységet. Ennek nyomán hamarosan az eddigi szabályozás tiltani fogja, hogy csak úgy legyen tagja egy értékesítő az adott cégnek, ha biztosítási terméket vásárol. Önmagában az MLM-értékesítés a jövőben sem lesz tiltott, a biztosítási törvény keretei között minden társaság szabadon dönthet arról, hogy ezt az értékesítési módot használja - mondta el Szebelédi Ferenc, a felügyelet igazgatója. A megoldás csak azt a problémát tudja kezelni, amikor a fogyasztók olyan terméket kénytelenek (a munkalehetőségért) igénybevenni, amely iránt nincs valós biztosítási igény. A felügyelet eddigi tapasztalatai szerint az ilyen biztosítások nagyon hamar kikerülnek az állományokból, a felügyelet épp ezért az egyes közvetítőkhöz köthető "fiatal" törlések magas aránya kapcsán maga is tud ilyen megoldásokat beazonosítani.

Ugyanakkor - mint azt a PSZÁF szakértői a Napi Gazdaság kérdésére elismerték - a problémát leginkább az tudná kezelni, hogyha a korábbi fejnehéz jutalékok helyét átvenné a jutalék-csepegtetés módszere. Tájékoztatásuk szerint a szaktárca már gondolkodik ilyen jellegű szabálymódosításon. Emellett a felügyelet támogatja a Magyar Biztosítók Szövetségén belül zajló, a teljes költség mutató (TKM) maximalizálásának irányába ható egyeztetéseit.

Az átforgatásnál a jövőben sokkal terjedelmesebb és sokkal testreszabottabb tájékoztatást írna elő a felügyelet, ahol az ügyfél kimerítő tájékoztatást kapna arról, hogy milyen költségekkel jár a régi biztosító felmondása - s persze, hogy ehhez képest milyen többletlehetőséget hozhat az új biztosítás.

HOZZÁSZÓLÁSOK