A kormány kivérezteti a magyarországi buszgyártókat

Forrás ugyan lenne a Volán-buszok cseréjére, de a társaságok átalakítása késlelteti a vásárlást, ezzel viszont a magyar autóbuszgyártók létét veszélyeztetik. A megrendelés hiánya kiéheztette a cégeket.
Diószegi József, 2012. október 5. péntek, 07:10

A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

A Volán-társaságoknak egy ideig még várniuk kell arra, hogy új buszokat szerezhessenek be, bár Németh Lászlóné, a fejlesztési tárca vezetője korábban arra tett ígéretet, hogy a nyár végén, de legkésőbb ősszel feloldják a Volán-társaságok buszbeszerzési tilalmát. Ez egyelőre nem történt meg és a fejlesztési tárcától kapott tájékoztatóból az derül ki, hogy arra a Volán-társaságok átalakításáig még várni kell.

A közösségi közlekedés szervezeti átalakításának része a 24 hazai Volán-társaság összevonása − hét regionális társaságba. A járműparkok egységes kezelése a rendelkezésre álló kapacitások jobb kihasználását teszi lehetővé, és pontosabban mutatja majd a valós fejlesztési igényeket. A tárca célja, hogy a regionális társaságok közös beszerzéseiken a jelenleg elérhetőnél kedvezőbb árakon vásároljanak új autóbuszokat. (A miniszter előbbi ígéretekor feltehetően arra számított, hogy a folyamat gyorsabban lezajlik, ezért mondhatta az ősz eleji határidőt).

Miközben Fónagy János, a közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos szavai szerint gyors ütemben zajlik a Volán-társaságok átalakítása, a magyarországi autóbuszgyártók már egy jó ideje ennek végére és a beszerzési startra várnak, a megrendelés hiánya pedig kiéheztette a cégeket. Az egyik ilyen járműgyártó, vagyis a mosonmagyaróvári központú Kravtex Kft. például takaréklángon üzemel, de eközben is reménykedik a megrendelésben, s új járművet fejleszt, hasonlóan a NABI-hoz, amely kénytelen visszafogni a termelését.

Beszerzési stop van a Volán-társaságoknál

A probléma gyökere, hogy a Volán-vállalatok 2011 januárjától nem írhatnak ki új autóbuszokra vonatkozó közbeszerzési tendert. Mindezt annak ellenére nem tehetik, hogy a pénzügyi fedezet elméletileg rendelkezésre áll. Azt ugyanis a fejlesztési tárca is hangsúlyozta lapunknak, hogy a kormány tavasszal a korábbi érték kétszeresére, százmilliárd forintra emelte az MFB Zrt.közösségi közlekedésfejlesztés-finanszírozási programja keretösszegét. E forrásból a személyszállítási közszolgáltatást végző vállalkozások fedezhetik egyebek mellett új járművek vásárlását. A közösségi közlekedés átfogó átalakításától elvárt hatékonyságjavulás a nagyságrendek miatt minden néhány százaléknyi előrelépés esetén öt-tíz milliárd forintos fejlesztési lehetőséget teremt. Ezzel megnyílik az út az autóbuszos szolgáltatók elöregedett járműállományának fokozatos cseréjéhez is − jegyzi meg a tárca.

Az egykor virágzó magyar autóbuszgyártás kapacitása még mindig évi több mint ezer jármű előállítását tenné lehetővé. A legkomplexebb gyártó, a Kravtex Kft. évente mintegy 500 jármű előállítására lenne képes, az amerikai tulajdonban lévő és alapvetően az USA piacaira szállító NABI Kft. körülbelül szintén ugyanennyit tudna gyártani, míg az Ikarusokat készítő Magyar Autóbuszgyártó (MA) Kft. évente száz-kétszáz járműre vonatkozó megrendelést teljesíthetne − mondta korábban a Napi Gazdaságnak Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (MBSZ) elnöke.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

szkiita, 2012.10.07 20:34

1990-98 között a nemzeti vagyon 80%-át elkótyavetyélték a bűnözők.../antal-horn..meg a slempje /..lehetne videoton is meg orion ,gyárhatna frankó lapos tv-ét ,vagy mobiltelefont ,méghozzá magyart ...de kinek lenne ez érdeke rajtunk kívül???.......
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

SzaszaG, 2012.10.05 09:22

Bezzeg a combino és a 4-es metro, az életben tartotta őket.
Az egész BKV-Volán bagázsnak már rég magyar buszokat kellene használni... Na de hát a mercedes jobban tartja az árát, vagy miféle hülyeséggel indokolták legutóbb a beszerzésüket.

Ezért szerttem az mszp-t, mindenhol magyar busok voltak 50 éves ikarusok...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

oldwiseman, 2012.10.05 09:06

@oldwiseman: Sorry, nem csabda, hanem csapda! Kissé bepörögtem a cikk kapcsán, ezért ütöttem mellé...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

oldwiseman, 2012.10.05 09:01

Egyre szánalmasabb, amit itten a Volánokkal művelnek! A legújabb "breaking News" , hogy a 24 Volán társaságból 7 regionális Volán lesz, mely önmagában egy jó hír. Persze, ha majd ez az átalakítás is olyan tipikus magyarosch módon fog lezajlani, nos akkor nemhogy új kocsikra, de még wc papírra, a műhelyekbe szerszámra, fénycsőre és bérekre -netán azok "fejlesztésére" sem marad majd. Elképesztő, hogyan vézik ki, tékozlódik el az a tudás, ami az 5-6 legjelentősebb hazai buszgyártónál halmozódott fel, hiszen úgy nem lehet tervezni, termelni, egyáltalán életben maradni, hogy sem a gyártáshoz szükséges forgó, sem a fejlesztésekhez nélkülözhetetlen beruházási finanszírozás nem áll rendelkezésre, miközben pl a VT Transman azért szerez be 150 db Citarot, mert a finanszírozó (patkány) bankok csak arra adnak pénzt és így előáll az igazi 22-es csabdája, hiszen a gyártóknak nincs raktáron mennyiség, viszont ha nincs megfelelő darabszám, akkor logikusan nem lehet mit megrendelni, ugyanis amennyiben egy üzem éves kapacitása 500 db, nos akkor egyszerű matekkal kiszámolható, hogy mennyi időbe telik mondjuk 150-200 kocsit legyártani. Viszont, amennyiben egy gebines elnyeri az alvállalkozói tendert, neki onnantól van max !2-3 hónapja!, hogy teljesítsen, azaz a szerződésben vállalt kocsikkal, annak rendje és módja szerint indítsa a szolgáltatást! Ha jól tudom, az MVK épp ezért úgy írta ki a busztenderét, hogy annak teljesítését 3 évre elnyújtotta, ezzel -talán- reális esélyt kaptak a honi gyártók is?! Talán, itt lenne az ideje a hasonló megoldásoknak, hiszen a semmiből nem lehet 100-200 kocsit legyártani, csak úgy, hogy a gyártó elnyer el megrendelést és szépen bekopog a bankok ajtaján, hátha akad olyan bank, aki konkrét megrendelés birtokában már hajlandó lesz a gyártást finanszírozni, a pályázatokkal pedig megteremteni a korszerű buszgyártás lehetőségét. Ennyire egyszerű ez, nem kell ezt a témát túlspilázni!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html