BUX
38024

A metró után már a HÉV-vel is gondok vannak (frissítve)

A Batthyány tér és a Margit-híd közötti alagútban sebességcsökkentést rendeltek el az aggasztóan szaporodó hajszálrepedések miatt. Már csak tízzel "futhatnak" be a szerelvények az állomásra - írja a Népszava.

Szabó Zsuzsanna, 2017. június 26. hétfő, 08:15

A lap szerint két év alatt sem szűntek meg maguktól a Batthyány tér és a Margit-híd közötti agyonhasznált HÉV-alagútban keletkező repedések. Sőt, újabbak alakulnak ki az alagút "tetején" közlekedő fonódó villamosok okozta fokozott igénybevétel miatt - derül ki a BKV lapnak megküldött válaszából.

A helyzet komolyságát jelzi, hogy a pályaszakaszon sebességcsökkentésre kötelezték a fonódó villamosokat is: a Nemzeti Közlekedési Hatóság végzése alapján 2016 szeptemberétől 25 km/h sebességkorlátozást vezettek be az érintett szakaszon. A hatósági állásfoglalás szerint ezt a korlátozást mindaddig fenn kell tartani, amíg az alagútban tapasztalt hajszálrepedések terjedése műszakilag teljes mértékben megoldódik - közölte a közlekedési társaság.

Reagált az üzemeltető MÁV
A "Budai Fonódó" által érintett alagúti födémszerkezet alatt a HÉV pályán az állomás és a váltókörzet között 20 km/h-val, onnan a Margit hídi megállóhelyig 40 km/h-val közlekedhetnek a szerelvények. Hangsúlyozni szeretnénk, hogy a "Budai Fonódó" építése előtt is már ezek voltak az engedélyezett sebességhatárok - írja közleményében a MÁV. A Nemzeti Közlekedési Hatóság által 2016. júniusában kiadott használatba vételi engedélyben elrendelt alagúti monitoring-rendszer kiépítése megtörtént, a folyamatos ellenőrzések tervszerűen zajlanak. Az eddigi szakértői vizsgálatok a "fonódó" 2015. decemberi átadása óta nem mutatnak olyan jellegű állagromlást az alagút szerkezetében, amelynek következtében sebességcsökkentést kellene elrendelni - áll a közleményben.

A lestrapált HÉV-alagutat több szakértő szerint is teljesen fel kellett volna újítani még az előtt, hogy két éve villamosvágányokat építettek a tetejére - írja a lap. Csakhogy a fonódó villamoshálózat költségvetésébe nem fért bele ez a rekonstrukció. A BKK szerint erre nem is volt feltétlenül szükség, mert bár a terheléses mérés a dilatációk közelében oldalirányú mozgást jelzett, a teherbírást az alagúti szakaszon megfelelőnek találták.

A Népszava emlékeztet, hogy miután beépítettek több ezer úgynevezett fémtámasztó kart, és betongerendákat is cseréltek, visszaadták a HÉV-forgalomnak az alagutat, de sebességcsökkentést rendeltek el a HÉV számára. Miután a hajszálrepedések így sem szűntek meg, ezért a felszínen a villamosok sebességét is csökkenteni kellett.

A BKV a lap kérdéseire küldött válaszában nem közölte, hogy a hajszálrepedések terjedését miként és mikor fogják végérvényesen megoldani.