A Napi Gazdaság cikke

A CBA Kereskedelmi Kft. ital-nagykereskedelmi tagjai szerint a HoReCa vagy gasztronómiai üzletág 20 százalékos visszaesést mutat, ez jóval nagyobb, mint a kiskereskedelmi üzletekben mért italforgalmi csökkenés. A kisebb boltok nagyjából 10 százalékot veszítenek, míg a nagyok hellyel-közzel képesek tartani a volument.


Ezt támasztja alá a Heineken Hungária Zrt. is, amelynek adataiból kiderül, hogy a nagy bulik sem képesek megmenteni a forgalmat. Az éttermekben, kocsmákban, sörözőkben eladott sör jellemzően 15 százalékkal csökkent, de van, ahol 20 százalékról is lehet beszélni. Bár nagy átlagban az éttermeknél a prémium kategória tartja magát, de a statisztikából kiderül, hogy a HoReCa üzletágban is egyre erőteljesebben nő az olcsóbb importtermékek forgalma. Ez a jelenség a kocsmákban és a szórakozóhelyeken is megfigyelhető. A Heineken tapasztalatai szerint a fogyasztók lényegesen kevesebbet járnak éttermekbe és szórakozni. Előszeretettel veszik meg a sört a kiskereskedelmi üzletekben és inkább a kertben sütögetnek, esetleg bulit szerveznek. Az italok esetében a megkérdezettek állítják: nyoma sincs fénynek az alagútban, és semmi sem utal arra, hogy belátható időn belül növekedés mutatkozna a szegmensben.


Hasonló helyzetben vannak a cigarettagyártók is: a válság hatására egyértelműen csökkent a fogyasztás. Az év elején négy százalékkal volt kisebb a forgalom az előző év hasonló időszakához képest, míg a "kiülős időszakban" a fogyasztás kétszázalékos csökkenést mutat, vagyis a lefelé tartó görbét a fesztivál- és szabadtéribuli-szezon sem fogta meg.