Hárommillió forintot költött reklámkeretéből a Szerencsejáték egy olyan névleg civil rendezvényre, amelyen díszvendégként az MSZP vezető politikusai jelentek meg kampányidőszakban - számolt be a Kreatív Online. A rendezvényről készült fotók szerint lézengő nyugdíjasok által látogatott, egész nap legfeljebb néhány száz fős, a rendezők szerint 2-3 ezres látogatottságú szabadtéri eseményen néhány – a fényképek alapján öt darab – molinót helyezett ki a cég a fenti összegért cserébe.

A Szent István parkban tartott "Sajtófeszt 2009 - A jövő Európája" rendezvényt az Angyalföldi Hagyományőrző Egyesület szervezte (ennek hátteréről bővebben lásd a Hírszerző cikkét), házigazdája Szanyi Tibor szocialista országgyűlési képviselő volt, a meghívó pedig az MSZP budapesti honlapján jelent meg.

A jó hangulatról a szebb napokat is látott egykori Omegás Benkő Lászlón vagy Janicsák Istvánon és a Z'ZI Laboron kívül Szanyi Tibor - a városrész országgyűlési képviselője - és politikus vendégei gondoskodtak, köztük Herczog Edit, Hegyi Gyula és Vadai Ágnes EP-képviselők, Lendvai Ildikó pártelnök és Lamperth Mónika.

A rendezvény a korábbi évek Népszava Fesztjéből alakult át, az idei sajtótámogatók a napilap mellett a Klubrádió, a Vasárnapi Hírek és az ATV voltak. A meghívó szerinti „vidám délután” megrendezéséhez az MSZP pártalapítványa, a Táncsics Mihály Alapítvány négymillió forinttal járult hozzá.

A Szerencsejáték hárommillió forintért vásárolt reklámfelületeket a hat órás rendezvény helyszínén. A cég szponzorációs igazgatója, Feldmájer Sándor nem tudott a reklámszerződésről, mint mondta, ő csak a társaság szponzori tevékenységéért felel, ebben az esetben pedig nem szponzorként, hanem reklámozóként jelent meg a Szerencsejáték.

Ugyanezt hangsúlyozta a Hírszerzőnek a cég reklámtevékenységért felelős marketing igazgatója is. Somorai László szerint nem lehet összemosni a mecenatúrát, a szponzori tevékenységet és a reklámozást. Somorai többször is kiemelte: nem szponzorai voltak a Sajtófesztnek, hanem "csak" reklámokat helyeztek el.

Ez utóbbi esetben - az előbbiekkel ellentétben - tisztán piaci szempontokat vesznek figyelembe a Szerencsejáték szakértői, így volt ez a Sajtófeszt esetében is - állította az illetékes igazgató. A marketingosztályon megbecsülik, hogy hányan látogathatnak ki az eseményre, és hogy a jelenlévők mekkora vásárlóerőt képviselnek majd.

Ezek alapján döntik el, hogy a cég milyen mélyen nyúljon a zsebébe. Nem értékelési szempont és nem is tudjuk, hogy politikusok szerepet vállalnak-e a rendezvényeken, mindig a projekt a lényeges, tehát az, hogy hány játékost hoz a rendezvény - magyarázta a Hírszerzőnek Somorai.

Ha civil, hagyományőrző egyesület a szervező, akkor ez náluk egy civil rendezvény - mondta az igazgató, hozzátéve: a cégnél nincs olyan mechanizmus, amivel ki lehetne szűrni a pártrendezvényeket.

Piaci alapon kidobott pénz a Szerencsejáték hárommilliós reklámköltése - mondta a Hírszerzőnek Tóth Orsolya, a ZenithOptimedia ügyvezetője. A Reakción közölt fényképek alapján a Sajtófeszten az egész délután folyamán összesen néhány százan fordulhattak meg. Tóth szerint ez a létszám egy kereskedelmi reklámozónak egyáltalán nem éri el az ingerküszöbét átlagos közönség esetén.

Hárommillió forintért kéthetes reklámoffenzívát lehet folytatni a rádiókban vagy az interneten, vagy egy hónapra mintegy 150 city-light helyezhető el Budapest legforgalmasabb pontjain, óriásplakátokat lehet elhelyezni közlekedési csomópontoknál, vagy mintegy félmillió emberhez lehet eljutni televíziós hirdetéseken keresztül – mondta a szakértő.

A piaci árak alapján a rendezvény kedvezmények nélkül mintegy kétmillió forintba kerülhetett – számolt a Hírszerző –, amire a szervező egyesület reklám és támogatás címén összesen legalább hétmillió forintot kapott.