BUX
39279

A tőzsdéről szereznének pénzt a Szigetre

Lépnie lehet és lépnie kell az econet.hu-nak az országos rádióadót üzemeltető vállalkozásával kapcsolatban, ennek keretében várhatóan rövid időn belül megvalósítják a vegytiszta sales house modellt. Új szakmai hátterű tulajdonost is be kíván vonni a médiavállalkozás, amelynek árbevétele jövőre átlépheti a tízmilliárdot. A Sziget Kft. következő vételárrészét nyilvános részvénykibocsátásból szeretnék előteremteni.

Mezősi Tamás, 2010. augusztus 5. csütörtök, 14:20

A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke- A napokban zárul le az econetben ön által végrehajtott egymilliárd forintos zártkörű tőkeemelés. Mi tette szükségessé a forrásbevonást?- Nagyobbrészt a NeoFM-et működtető FM1 Zrt. feltőkésítéséhez kellett a pénz, hisz azzal már az induláskor tisztában voltunk, hogy az első év veszteséges lesz. Az első évben több mint 350 millió forintnyi díjat fizetünk be a frekvenciáért, fel kellett építeni a stúdiókat, illetve természetszerűleg a váltás körüli hercehurca miatt a kezdetekben visszaesett a hallgatottságunk, illetve csökkent az országos rádiók részesedése a reklámtortából. A rádió működtetése negyedévente mintegy 400 millió forintba kerül, amit az idén még biztosan nem fedez az általa generált - a sales house-ra eső árbevételrész nélküli - árbevétel.A hallgatottság mostanra napi 1,1-1,3 millió fő körül stabilizálódott, de mértek már 1,4 milliós közönséget is. Az első év tehát komolyabb tőkebefektetést igényel, ennek keretében egyrészt tervezzük az FM1 Zrt. alaptőkéjének 700 millió forinttal történő felemelését. Másrészt azért is szerettük volna rendbe tenni a FM1 gazdálkodását, mert elérkezett az ideje annak, hogy lépni lehet és lépni is kell a rádió üzemeltetésének mikéntjével kapcsolatban.Lépni lehet, mert azt látjuk, hogy közigazgatási vagy bírói eljárással a frekvenciát már nem lehet tőlünk elvenni - egyrészt ez derül ki a másodfokon is lezárult bírósági ítéletből, másrészt a médiatörvény mostani módosítása is erősíti pozíciónkat. Lépnünk kell, mert már a pályázatunkban leírt sales house modell alapján is látható volt, hogy üzletileg nem racionális egyszerre befolyásoló - 25 százalék feletti - tulajdonosa lenni a rádiót üzemeltető cégnek és a reklámidőt értékesítő sales house-nak, hiszen a rádió és a sales house árbevételének összeszámítása miatt 2011 második felétől - amikortól már tisztán az árbevétel alapján kell fizetnünk - csillagászati összegű díjjal kellene számolnunk a frekvenciáért.A hamarosan megvalósuló feltőkésítés után nem lesz akadálya annak, hogy továbbmenjünk azon az úton, amelyen elindultunk, azaz kialakítsuk a vegytiszta sales house modellt. Ebben a lényegében költséghelyként funkcionáló és szolid, de biztos megtérülést (az állampapírokat kissé meghaladó hozamot) kínáló rádiós cégben befolyásoló részesedés alá csökkentenénk a részesedésünket. A kizárólagos értékesítési jogon keresztül a teljes rádiós árbevételt és az értékesítési tevékenység eredményét magáénak tudó sales house viszont a műsorszolgáltatási jogosultság teljes időtartamára többségi részesedésünkben maradna, így teljes egészében megjelenne az econet.hu konszolidált számaiban, a médiaportfóliónk egyéb elemeivel továbbra is szerves és egymást erősítő tartalmi, illetve értékesítési egységben működve. - És mi lesz a sorsuk a mostani zártkörű tőkeemelés során önhöz került részvényeknek?Mivel ezekkel 25 százalék fölé nőne a befolyása, a hozzájuk kapcsolódó tulajdonosi jogokat csak akkor gyakorolhatná, ha nyilvános vételi ajánlatot tesz.- Ahogy azt a társaságnak már bejelentettem, a lehető legrövidebb időn belül igyekszem eladni az új részvényeim egy részét, hogy potenciális befolyásom ne érje el a törvényi határértéket - ezzel kapcsolatban már folynak megbeszélések. Azt szeretném, ha az ily módon a tulajdonosi körbe kerülő befektető kapcsolódna a médiához, mert ez értékteremtő együttműködési lehetőségeket is megnyithat az econet.hu számára akár az értékesítés, akár a tartalom-előállítás vagy a gyártási tevékenység körében. - Mire fordítják az econetbe frissen befolyó pénzeket?- A rádió refinanszírozásán túl - amely az eddig arra fordított rövid távú források kiváltását jelenti - a piaci helyzetet kihasználva aktívan keresünk új akvizíciós és belső fejlesztési lehetőségeket is.

- És milyen piacon akvirálnának? Az ingyenes lapok vagy a fesztiválok piacán a versenyhivatal nem biztos, hogy engedélyezne újabb bevásárlást, s a törvény sem teszi lehetővé az országos rádióadó mellé újabb megvételét.- A sales house modell megvalósulásával újra megnyílna előttünk a regionális rádiók piaca is, de most inkább az online területre koncentrálnánk, illetve csoporttagjaink fejlesztésének is ez az iránya, hiszen ha teljesen nem is szűnik meg, előbb-utóbb - Magyarországon az eszközök elterjedésének belépési korlátai miatt azért inkább utóbb - háttérbe szorul a print média, nem is beszélve arról, hogy a nyomtatott termékekkel összehasonlítva mennyivel olcsóbb az online tartalmak előállítása. Kiemelten fontos, hogy az országban talán legrészletesebb programadatbázisaink minél több platformon elérhetők legyenek. - Október közepéig kell kifizetni a Sziget Kft. következő vételárrészletét, ami után többségbe kerül az econet.hu a fesztiválszervezőben. Mi lesz ennek a forrása?- Nyilvános részvénykibocsátásból szeretnénk előteremteni az ehhez szükséges mintegy másfél milliárd forintot, úgy vélem, a tőzsdei jelenlétnek a nyilvános tőkebevonás lehetősége az egyik legfőbb előnye. Természetesen megfelelő tőkepiaci hangulat is szükségeltetik egy ekkora ügylet sikeréhez. Az októberig hátralévő viszonylag rövid időben azonban nem biztos, hogy le lehet bonyolítani a kibocsátást, így elképzelhető, hogy valamilyen átmeneti finanszírozási formát alkalmazunk majd.- A cég az elmúlt két évben közel egymilliárd forintnyi veszteséget termelt. Mikor lesz végre nyereség?- Tisztában vagyunk vele, hogy a részvényárfolyam emelkedéséhez nem elég pusztán a vízió, a sztori, előbb-utóbb megbízható nyereségtermelő képesség is szükséges. A válságból azonban, úgy vélem, megerősödve kerülünk majd ki. Jelentősen csökkent ugyanis a piaci szereplők száma, a megmaradtak között pedig már nagy játékosnak számítunk, így jelentős a tömegvonzási képességünk - a nagyobb portfólióban többet tudnak költeni a hirdetők. Már az econet.hu idei árbevétele is - alapvetően a NeoFM miatt - lényegesen magasabb lesz a tavalyinál, de a jövő évi mérlegre és eredménykimutatásra ránézve, reményeim szerint még jobban láthatók lesznek a nagyságrendi ugrás jelei: a Sziget konszolidálásával, a rádió felfutásával árbevételünk várhatóan eléri vagy kissé meg is haladhatja majd a tízmilliárd forintot.Részben a Sziget konszolidálásának, részben pedig a többi tevékenység reményeink szerint javuló teljesítményének köszönhetően eredményünk jövőre már - a 2008-as válság előtti év után először - újra pozitívba fordulhat. Többek között ennek érdekében került sor az econet.hu irányítási struktúrájának átalakítására. Egyrészt négy főre csökkentettük az igazgatóság létszámát, mert úgy láttuk, kisebb testülettel hatékonyabban irányítható a vállalat. Emellett létrehoztuk az operatív vezérigazgatói tisztséget, amit mielőbb be kívánunk tölteni egy, a média területen is nagy tapasztalattal rendelkező vezetővel. Így az econet.hu médiabefektetéseinek közvetlen tulajdonosi irányítása és kontrollja során az üzleti-pénzügyi és a médiaszakmai szempontokat jobban összehangolhatjuk.