BUX
38657

A vezetők többsége nem vállalja magára a döntéseket

A nagyobb hazai szervezetek és vállalatok döntéshozatali folyamatait a válság az esetek több mint felében a központosítás irányába mozdította el, mindezek ellenére azonban a vezetőknek mégis csupán a harmada vállalja magára a döntéseket, a többség inkább delegálná azokat - derült ki a DEVISE Hungary és az RSM DTM Hungary által készített döntéshozói kutatásból.

NAPI, 2011. január 21. péntek, 17:43

A DEVISE Hungary és az RSM DTM Hungary által készített döntéshozói kutatás arra a kérdésre kereste a választ, hogyan, s milyen alapon döntenek a hazai döntéshozók.

Az eredmények alapján kijelenthető: a válaszadó vezetők összességében inkább konfliktushelyzeteket felvállalónak értékelik saját fellépésüket, s csupán 32 százalékuk érzi úgy, konfliktuskerülő magatartást tanúsít a döntés-előkészítési folyamat során. Annak ellenére, hogy a vezetőktől szinte elvárt, hogy a piacon a legjobbak legyenek, s az általuk irányított szervezet sikeres, eredményes, az átlagból kiemelkedő legyen, a kooperáció, vagy versengés tekintetében a középutat választó, konszenzust keresők vannak a legtöbben (43 százalék). Közel harmada a válaszadóknak kifejezetten együttműködőnek érzi magát, s kisebbségben vannak a versengő magatartásúak. Vezetői szinten kevéssé jellemző az emóció vagy intuíció alapján hozott döntés - legalábbis ezt vallják magukról az érintettek. A válaszok eloszlása inkább racionális döntéshozói többséget mutat (72 százalék).

A döntéshozatali folyamatában a vezetők bevallása szerint jellemzően a demokratikus közelítés kap teret (86 százalék), de a kutatás arra is rámutat, hogy a nagyobb szervezetek döntéshozatali folyamatait a válság az esetek több mint felében a központosítás irányába mozdította el, s csupán kevesebb, mint 15 százalékban a delegálás irányába. A szervezetek közel harmadánál nem okozott változást e folyamatban a külső gazdasági környezet óriási változása.

A döntéseket befolyásoló tényezők között a legfontosabb három tényező: a pénzügyi helyzet, a tulajdonosi elvárások és a gazdasági jogszabályi környezet változásai. A döntéseket legkevésbé befolyásoló tényezők között a megkérdezettek az állás megtartását, a családi helyzetet, és a kiégéstől való félelmet említették a legkevesebben.

A válaszadók döntéseik eredményességének tekintetében összességében elégedettek, átlagosan 80 százalékos hatékonyságúnak tartják döntéseiket.

A kutatásból továbbá még arra is fény derült, hogy az érintett döntéshozók közül szinte minden válaszadó, dolgozzon bármilyen szektorban, ismeri valamely szegmensét  a közösségi médiának, és az érintettek fele tájékozódik is ebből a forrásból főleg háttérinformáció-szerzés, a személyes kapcsolattartás és olykor egyfajta HR szűrőként való felhasználás céljából. Emellett azonban az is igaz, hogy a válaszadók fele tudatosan elzárkózik mindenféle közösségi média használatától.