Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Ön a kis- és középvállalkozói (kkv) szektort képviselve részt vett a Telenor és a Transparency International (TI) által szervezett KKV Kurázsi címmel rendezett fórumon. Valóban annyira tájékozatlanok a korrupció, a tisztességtelen vállalati/üzleti magatartás témájában, illetve "megjelenésének" felismerésében a kkv-k vezetői?

Sajnos, a cégvezetők és az értékesítésben dolgozók a kkv- szektorban nem kellően tájékozottak ebben a témában. Ennek lehet egyik oka a "jól bevált" gyakorlat, amely egy-egy szektorban - mint például az építőiparban -általánosan elfogadott is. Ahol a vezetői szinten mutatkozik belső igény a tisztább működésre, ott csak egy "kezdő" lökés hiányzik. Azoknál a szervezeteknél, ahol általánosan elfogadott, hogy feketén vagy szürkén bérezik az embereiket, így dolgoztatnak, vagy kétes módon nyerik üzleteiket, ott el sem fog jutni ez a téma addig, hogy elgondolkodjanak a váltáson.

Megfelelőnek tartja-e, hogy kizárólag jogszabályokkal próbálják meg elriasztani a tisztességtelen üzleti magatartás "gyakorlásától" az érintetteket?

Sehol sem elég csak a jogszabály. Ám segíthet megértetni, miért káros e cselekmény. Ahol már a megértésnél elveszik a lendület, a változtatásra való igyekezet, ott a cégek nem tudnak, vagy nem akarnak minőségi tudást és szolgáltatást rendelni. Ma Magyarországon sokszor találkozom még olyan cégvezetőkkel, akik "mindentudók", legalábbis ők ezt gondolják, és nem hajlandóak még csak tájékozódni sem, nemhogy valódi szakembert megfizetni.

A fórum kapcsán írt blogjából az derül ki, hogy kkv-k képviselői nem szívesen vállalják a nyilvánosságot korrupciós témában. Ön lehet a kivétel...

Nem gondolom azt, hogy egyedi a működési modellünk csak legfeljebb ebben a cég méretben nem általános. Annak, hogy mások nem hallatják a hangjukat, valószínűleg több oka is lehet, egyrészt nem egyszerű minden területen elérni a rendezett működést. Ismerek olyan céget, ahol az alapok rendben vannak, de munkát speciális "táskás" módszerrel nyer. Van, ahol az ügyfél oldal még rendben is volna, azonban az alkalmazottakat "kombinált" módon bérezi. Számtalan változatot fel lehet sorolni. Közöny, illetve általános vélekedés is állhat az érdektelenség mögött, végső soron tényleg visszás az, hogy az számít "csodabogárnak", aki megpróbál tisztességesen dolgozni?!

Papp Zoltán

Amikor a magyarországi BauTrans vezetője lett, kezdettől tisztázta a munkatársaival, üzleti partnereivel az elvárásait? Kellett-e figyelmeztetni, netán elbocsátani munkatársat a cégtől, mert korrupcióba vagy korrupció-gyanús helyzetbe keveredett, netán azt okozott?

Szerencsés vagyok, mert a céghez való csatlakozásomtól kezdve ilyen kultúrába kerültem, mondhatjuk, ezen nevelkedtem. Mindig akadnak olyan helyzetek, főleg az értékesítés területén, ahol "beleütköznek" a kollégák ilyen kérdésekbe. Ha a kollégák elfogadják az alapszabályokat, nem fordulhat elő olyan helyzet, amit ne lehetne kezelni. A "kecsegtető" lehetőség kedvéért találták fel a belső szabályzatokat, melyben meg van határozva, hogy mekkora ajánlatot kezelhetnek az adott vezetői szintek. Kellett már megválnunk kollégától a belső szabályozási rendszer megszegése miatt. Az, hogy a cégben gondos alapozás történt, nem jelenti azt, hogy nem kell azt folyamatosan gondozni, illetve kontrollt gyakorolni.

Vannak-e olyan esetei, amelyeknél "menetközben" derült ki, hogy nem tisztességes eszközzel szeretnének Önnel, illetve a céggel üzletet kötni? Lehet-e kategorizálni az Ön által megismert eseteket? Ha igen, akkor azokat akár a tanulság érdekében, megosztja-e a munkatársaival és más - az Ön által korrektnek tartott - partnereivel?

A nemzetközi fuvarozásban elenyésző, talán ha tíz alkalommal tapasztaltam a 17 év során olyan esetet, amikor az ügyfél jelezte mi lenne az ára a szerződésnek. Ezeket kivétel nélkül tudtuk kezelni tárgyalásos módszerrel. Persze, nem tudjuk megsaccolni sem, hogy mennyi munkát vesztettünk el emiatt, biztos magas számot kapnánk.

Az építőiparban a daruzási és emelő üzletágunkban sajnos ez a helyzet már korán sem ilyen könnyen behatárolható, itt akár naponta érnek minket kellemetlen szituációk - legyen az ajánlattétel, már megnyert munkánál építés vezetőktől, projektvezetőktől, vagy sajnos néhány hatósági megbízottól is -, bár szerencsére ez egyre kevesebb az elmúlt 20 évet figyelembe véve. A tanulságot mindig le kell vonni, ezt meg is tesszük, és ha találunk belső megoldást, akkor azt beillesztjük a cég etikai kódexébe illetve a feladatköröket szabályozó leírásokba. Az értékesítési megbeszélések egyik állandó "sláger" témája is ezen szituációk kivesézése szokott lenni.

Hogyan viselkedett nyílt s burkolt korrupciós helyzetekben? Mit tett, mit mondott a tárgyalópartnerének?

Korábbi tapasztalataimra alapozva ma már beépítem a bemutatkozó szövegembe, hogy milyen értékrendszer mentén dolgozunk. Amikor saját cégtulajdonú ügyvezetővel tárgyalok, ilyen kérdés fel sem merül hiszen, saját magát senki sem szokta meglopni... Tehát az első jó tanácsom: keressük meg mindig azt a szintet az adott cégben - és mindig van ilyen- , ahol már nem áll érdekében a másik félnek, hogy tisztességtelen üzletet erőltessen. Ha nem tudunk eljutni addig, akkor az adott szinten kell megtennünk mindent a tárgyalás során, és ha mindez kevés, akkor el kell engedni az üzletet. Nincs más alternatíva.

Volt-e olyan esete, hogy valaki a tárgyalás indulásakor még korrupciós ajánlatot tett, de végül tisztességes üzletet sikerült kötöttek?

Igen, ez sok esetben előfordul, hiszen a mai 1100 ügyfél között feltehetőleg akad olyan cég, amely egyébként mással más üzletben nem tiszta módon üzletel, ellentétben velünk, ahol minden megállapodás és szerződés arról és annyiról szól, amennyi valójában.

A BauTrans, Kelet felé próbál piacot építeni. Hogyan indulnak neki a piachódításnak, mennyire tudják majd érvényesíteni a magyarországi tisztességes üzleti elveiket a gyakorlatban, hiszen a Magyarországtól Keltre található európai államok közül több is rosszabb helyen áll az országokat rangsoroló korrupciós listán?

Jelenleg a hazai építő ipari piac padlón van, és nem is látom, mitől változna a következő 1-2 évben. Az eszközeink kihasználtsága magasan jobb az átlagnál, de a bevételek siralmasak, új lehetőségeket kell teremtenünk, ezért vizsgáljuk a lehetőségeket mind arab, mind keleti országok tekintetében.

Mindkettő terület erősen átitatott korrupcióval, ettől függetlenül megpróbáljuk a saját értékrendünket elfogadtatni és megismertetni. Két projektnél igyekszünk klaszterban gondolkodva együttműködni más magyar cégekkel, bízva abban, hogy együtt könnyebben tudjuk érvényesíteni a szándékunkat, hiszen együtt komplettebb szolgáltatást tudunk biztosítani, ezáltal jobb helyzetből tudunk tárgyalni. Mindig van az a szint, ahol már nem kell korrupciós eszközökhöz nyúlni, ezt kell megtalálnunk. Bizakodva nézek a tárgyalások elé.

Amikor ismerőseivel, barátaival kötetlenül beszélget, mennyire téma a korrupció, és az, hogy e nélkül itthon nem lehet tartósan a piacon megmaradni? Hogyan érvel, mekkora kitartás kell ahhoz, hogy főleg az üzletileg keserves, mélyrepülős időszakban érdemes kitartani?

A baráti körben sem könnyebb érvényesíteni nézeteimet, a kötetlenebb légkör miatt, hatványozottabban kapom a lesajnáló és megmosolygó véleményt, amelyek közül a naiv a legenyhébb verzió. Elmondhatom, hogy tisztában vagyok a körülöttünk lévő helyzettel, és kihasználunk minden törvény adta lehetőséget, hogy spóroljunk a működési kiadásainkon, de nem törődünk azzal ,hogy "nincs piac". Válság van. Megyünk és keressük a lehetőségeket, építjük és növeljük a céget. Hosszútávra tervezünk, nincs már mód, ellenkező esetben nem építünk mást, mint kártyavárat. Gondoljuk csak végig, nem véletlenül állnak ma is még az egyiptomi piramisok.