BUX
38657

Autóhitele van? Önt nem fogják megmenteni

Az állam nem szándékozik megmenteni a frankban ragadt autóhiteleseket. Menjenek inkább a bankokhoz panaszkodni - javasolja az NGM államtitkára az érintetteknek.

Napi.hu, 2015. február 5. csütörtök, 16:10

A jelzáloghitelektől eltérő szerződéstípusoknál a forintosításra csak a jelenlegi piaci árfolyamon lenne lehetőség, amely viszont a jelenlegi árfolyamkörnyezet miatt nem előnyös az ügyfelek számára. A devizában felvett fogyasztási hitelekről a bankoknak és a devizahiteleseknek kell tárgyalniuk - válaszolta Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) parlamenti államtitkára Tóth Bertalan MSZP-s országgyűlési képviselő írásos kérdésére.

A honatya arra kérdezett rá, hogy a kormány magára hagyja-e a svájci frankban ragadt autó- és más hiteleseket. Január 15-én a svájci jegybanknak az euró/frank árfolyamküszöb eltörléséről való döntése nyomán ugyanis a forint sokat vesztett értékéből a frankkal szemben, így sokat nőtt a svájci frank alapú autó- és személyi hitelek tőketartozása. - Az RTL Klub legutóbbi Házon kívül című adásában éppen annak jártak utána, hogy mennyire van, illetve nincs fogadókészsége az autóhitelt nyújtó társaságoknak a hitelesekkel való tárgyalásokra, változtatásokra. Az összeállítást itt nézheti meg.

"Csak" pár millióval tartoznak

Vegyünk fel újabb hitelt?
Már csak azért is érdemes a bankhoz fordulni, mert az autóhitelüket jó eséllyel válthatják ki másikkal azok az adósok, akik eddig rendszeresen fizették törlesztőrészleteiket - mondta Gergely Péter, a BankRáció.hu elemzője a Magyar Nemzetnek. A szabad felhasználású jelzáloghitelek kamatszintje ugyanis csak 6-8 százalék, míg az autóhiteleké jellemzően 10 százalék körül mozog. Így ugyan jelzálog kerül az adós ingatlanjára, ám akár 25-30 százalékkal is kisebb lehet a havi törlesztőrészlet.

Az MNB adatai szerint jelenleg összesen 182 ezer deviza alapú gépjármű hitelszerződés van érvényben, összesen 357 milliárd forint állománnyal. A lakossági deviza alapú személyi és egyéb fogyasztási hitelek száma 99 ezer darab, ezek állománya 104 milliárd forintra rúg. Ez azt jelenti,hogy az átlagos gépjárműhitel összege mintegy 2 millió forint, míg az átlagos személyi hitel kismértékben meghaladja az 1 millió forintot - derül ki Tállai válaszából.

A politikus egyúttal gyorsan megveregette a kormány vállát. Felsorolta ugyanis, hogy az Orbán-kormány micsoda áldozatos küzdelmet vívott 2010 nyarától a devizahitellel rendelkező adósok érdekében. Igaz, a probléma átfogó rendezésére csak a Kúria 2014. június 16-án hozott jogegységi döntése adott lehetőséget. Majd a hiteladósok megsegítésére 2014 júliusában elfogadott törvény kimondta az árfolyamrés alkalmazását előíró szerződéses kikötés semmisségét; egyúttal vélelmet állított fel az egyoldalú szerződésmódosítás tisztességtelenségével kapcsolatban. A most zajló banki elszámoltatással a kormány lezárja a múltat és garantálja a kiszámítható jövőt a korábban bajba jutott magyar családok számára - írta a politikus.

Újabb kapnak vissza valamennyit

A pénzügyi intézmények elszámolási kötelezettsége az árfolyamrésnél és az egyoldalú szerződésmódosításnál kiterjed a deviza alapú gépjármű hitel- és lízingszerződésekre, valamint a személyi hitelekre is. Ez az elszámolás jelentősen mérsékli a svájci frank erősödése miatt várható törlesztőrészlet-emelkedést. A szerződés egyedi sajtosságaira tekintettel ennek hatása eltérő lesz - fogalmazott Tállai.

A gépjárműhitellel rendelkező adósok várhatóan 60-70 milliárd forintot kapnak vissza. Az elszámolás csökkenti a még fennálló kölcsönszerződések tőkeösszegét és törlesztő részletét is. Az egyes hitelfelvevőknél a visszatérítés mértéke eltérő - ez függ a kölcsön egyedi sajátosságaitól (kölcsönfelvétel időpontja, egyoldalú kamatemelés mértéke, futamidő hossza, igénybevett kedvezmények). A forintosítás pedig csak a jelzáloghitelekre vonatkozik.