EUR
308.63
USD
275.11
BUX
27988.68 1.86%
OTP
7319 2.39%

Autósok figyelem! Jönnek az új traffipaxok

Az e-útdíj rendszert is megvalósító két magyar cég fejlesztheti és szállíthatja le a rendőrség új mobil traffipaxait, nettó 720 millió forintért. A 160 eszközzel néhány hónap múlva már ellenőrizhetik az autósokat.
Napi.hu, 2014. május 10. szombat, 08:57

Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) mobil traffipaxok gyártására és szállítására kiírt közbeszerzését ugyanaz a magyar cégekből álló konzorcium nyerte meg, amely kifejlesztette a használattal arányos elektronikus útdíjrendszert (Hu-Go). Az ARH Informatikai Zrt. és i-Cell Mobilsoft Zrt. összesen 160 darab változtatható helyű, "komplex közlekedési ellenőrzési pontot" (KKEP) tervez, gyárt és helyez üzembe a kapcsolódó oktatással együtt a rendőrség számára nettó 720 millió forintért - derül ki az ORFK hirdetményéből. Az eszközökkel pár hónap múlva már mérhetnek országszerte az utakon.

A beszerzés része a rendőrség összesen 12,5 milliárd forint értékű, közlekedésbiztonságot javító - a Közlekedés operatív program kiemelt projektjeként uniós támogatással megvalósuló - fejlesztésének, amelynek keretében több mint félezer darab, többfunkciós sebességmérőt vásárolnak, valamint a rendszer működtetéséhez szükséges informatikai hátteret alakítják ki. Sebességmérőből 160 darab mobil és 365 darab fix telepítésű eszközt szereznek be, összesen mintegy hatmilliárd forintért. A projekt 2015. március 31-én zárul.

Az ORFK korábban azt közölte az MTI-vel, hogy az újfajta traffipaxok nem csak sebességet mérnek: nagy felbontású kameráik más szabálysértést is képesek dokumentálni, mint például a szabálytalan sávváltást, a leállósáv vagy buszsáv jogszerűtlen használatát, a tiloson való áthajtást, a kanyarodás, irányváltoztatás szabályainak megszegését, a biztonsági öv használatának elmulasztását. A KKEP-k képesek adatokat lekérni a hatósági nyilvántartásokból az automatikus rendszámfelismeréssel - így útdíj, útvonalengedély, behajtási engedély, bírságnyilvántartás rendszerét is ellenőrizni tudják.

Pintér: 20-30 kilométerenként lesz ellenőrzés
Terveink szerint a rendszer emberi közreműködés nélkül regisztrálja a képeket. Protekció nincs, emberi kéz a gépből ki nem tudja emelni a felvételeket. Ha kilométerenként nem is lesznek készülékek, de az autóba szerelt traffipaxot akár az ország teljes hosszában fel tudjuk állítani, ha mondjuk kontrollálni akarjuk az átvonuló forgalmat. Akkor nagyjából 20-30 kilométerenként számolhatunk egy ellenőrző autóval - nyilatkozta a traffipaxok beszerzésével kapcsolatban Pintér Sándor belügyminiszter tavaly decemberben az Indexnek.

A mobil traffipaxok szállítására szóló tendert még 2013 augusztusában hirdette meg az ORFK, a magyar cégeket idén márciusban sikerült nyertesnek kihirdetni. A most megjelent közbeszerzési tájékoztatóból nem derül ki, hogy a nyertes konzorcium mellett kik pályáztak még. A szerződés értékét előzetesen nettó 660,7 millió forintra becsülték, a nyertes árajánlata nettó 720 millió. (A 365 darab fix telepítésű KKEP beszerzésének értékét tavaly szeptemberben előzetesen nettó 5,49 milliárd forintra becsülték. Ezen közbeszerzés eredményéről még nincs hír.)

A nyertes konzorcium tagja a 2012-ben alapított i-Cell Mobilsoft Zrt., amelynek többségi tulajdonosa Emőri Gábor, aki érdekelt a kommunikációs üzleti alkalmazások szolgáltatására 1998-ban alapított i-Cell Kft.-ben is. A kft. ügyfeleinek flottamenedzsment (járműkövetés) és mobilfizetési megoldásokat fejleszt.

A konzorciumtárs ARH Informatikai Zrt. intelligens képfeldolgozáson alapuló biztonság- és közlekedéstechnikai informatikai eszközöket fejleszt, gyárt és értékesít, ezen belül két nagy területe: a jármű- illetve a személyazonosítás. A társaság tulajdonosa - a Céginfo.hu adatai szerint - közös cégükön keresztül két magánszemély, Kertész Viktor és Kertész Attila.

(Jelmagyarázat: vastag nyíl - tulajdonos, vékony nyíl - cégjegyzésre jogosult, zöld nyíl - jogelőd/jogutód)

Befutottak az e-útdíjtenderen

A nehézgépjárműveknek fizetendő, használatarányos e-útdíj rendszerének kifejlesztését több év vajúdás után bízta az i-Cell és az ARH konzorciumára a kormány. Több külföldi hátterű és magyar cég is érdeklődött önállóan vagy konzorcium tagjaként; a többször kiírt tendert 2012 végén a holland tulajdonú Getronics Magyarország Kft. nyerte meg, nettó 34,9 milliárd forintos ajánlattal (a tervezett összeg 42 milliárd volt). A cég azonban 2013 januárjában jelezte, hogy az alvállalkozóival folytatott egyeztetések alapján "nem látja biztosítottnak a szerződésszerű teljesítést biztosító együttműködést", ezért a megállapodást nem írta alá.

Ezt követőn az Orbán-kormány nemzetbiztonsági okokra hivatkozva kivette a nyilvános közbeszerzés szabályai alól a beszerzést, majd 2013 áprilisában az Állami Autópálya Kezelő Zrt. már szerződést is kötött a kiválasztott magyar cégekkel. A rendszer megvalósítása a Portfolio.hu információi szerint mintegy 20 milliárd forintba került, a működtetése havonta (2013. július és december között) egymilliárdba. Az e-útdíjból pedig ezen időszakban 78,8 milliárd forint bevétele keletkezett az államnak.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

magdi1, 2014.05.18 17:33

Ez a kormány nagyon szereti az embereket tudtommal olyan rendszert hoztak az országba amely még a környező országokban nincs.Mivel útbíztost azt fízetünk , de utunk az nincs. Ha megy az ember színte minden úton kapkodni kell a kormányt nehogy beleessünk valamelyik gödörbe.Szégyen egész eurupában amit velünk csinálnak. Egy rokkant nyugdíjas vagyok 35 ezer/ hó, ha megbüntetnek akkor nem eszem.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

sabjane, 2014.05.12 19:12

Ja a végszó: Magyarország jobban teljesít!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

sabjane, 2014.05.12 19:10

Hát igen, 720 millió! Biztonságosabban közlekedhettünk volna ha ezt az összeget az utakra fordítják! A mai magyar utak az 1975 körüli állapotokat idézik fel bennem. Csak akkor tized ennyi autó volt és az átlag lóerő és sebesség is jóval kisebb volt a mostaninál. Az útjavítás is hasonlóan ment, gödrök /kátyúk/ betömködése ami a következő évben ismétlődött- végtelenségig. Mi változott? Semmi / csak eltelt 40 év/.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

kutyauto, 2014.05.12 15:19

@oskovulet: Ezzel is egyet kell érteni... Tegnap is utoléri a barom a kétsávos sort 90-100-al, akkor villog, furakodik a belsőben, majd bevág elém a külsőbe ahogy kell. Rádudálok, még neki áll feljebb, befékez, mutogat...
Én is fizettem már 45 ezret viszont olyan helyen ahol nem is volt rám vonatkozó korlátozás sem, egy az egyben hamis mérési napló alapján vágtak meg.
Legjobb volna, ha civil autókkal részt vennének a forgalomban és azokat akik megérdemlik szépen kiemelnék a forgalomból, ott helyben bevonnák a jogsit ha kell.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ZalanIvan, 2014.05.12 13:30

@oskovulet: Sajnos engem elkaptak egy 20-as táblánál 35-tel egyik hétvégén egy külterületen kint hagyott táblánál. Szégyelltem magam, hogy ennyire nem tiszteltem a szabályokat, és veszélyeztettem az úton közlekedőket. Sokba is került a száguldozásom. Azóta az ilyen helyeken legszívesebben tolnám az autót.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html
www.Napi.hu Online Kft. Napi.hu - Független üzleti és pénzügyi portál, benne magyar és nemzetközi hírek, elemzések, tőzsdei információk. Helye: Flórián tér 1. 2. emelet, Budapest, Budapest. 1033 Telefon: +36-1-506-0930. Telefax: +36-1-506-0931. .