Még az idén átvállalja az állam a MÁV Zrt. két működési hitelét − derül ki a december 23-i Magyar Közlönyben megjelent  kormányhatározatból. Ez összesen 65 milliárd forinttal könnyíti meg a vasúttársaságot, az átvállalt tétel összességében negyedével csökkentheti hosszú lejáratú kötelezettségeit − ha újabb hitelt nem vesz fel. Ez a 65 milliárd forint nagyságrendileg megfelel annak, amit a MÁV éves szinten veszteségként kimutat − volt a mínusz már 80 milliárd forint is, nullszaldót pedig úgy sikerült csak elérnie a társaságnak a közelmúltban, hogy a könyvekben a bevételi oldalon megjelent a MÁV Cargo eladásából származó 90 milliárd forint.

Az átvállalt hiteleket 2005-ben és 2006-ban vette fel a társaság, azokat konzorciumok biztosították. A régebbi, tízmilliárd forint értékű hitelt egy K&H vezette konzorcium adta. A másik hitelt az Erste Bank vezette konzorcium nyújtotta, ennek összege 55 milliárd forint.

A MÁV hosszú lejáratú hitelei (milliárd forint)
Beruházási115,9
Működési102,5
Vállalkozásoktól kapott kölcsön3,4
Kötvény10
Összesen231,8
Forrás: Forrás: MÁV-beszámoló

A kisebb összegű tartozást 2012-ben kell kiegyenlítenie a társaságnak − vagyis valójában az államnak −, a nagyobb összegűt öt évig kell még fizetni. Az idei 14 milliárd forintnak megfelelő lesz a fizetnivaló jövőre és 2013-ban, majd további három évig négy-négymilliárd forintot tesz ki a törlesztő − derül ki a MÁV éves beszámolójából.

Jövőre így a vasúttársaság 24 milliárd forinttal kisebb adósságszolgálatot kell tejesítsen − ami a hosszú távú kötelezettséget illeti. Marad bőven fizetnivalója. Összesen ugyanis a korábbi kalkuláció alapján 42 milliárd forintot kellett volna a hosszú távú kötelezettségek 2012-es finanszírozására fordítani, így 18 milliárd forint maradt. Ebből több mint 12 milliárd forint beruházási, mintegy hatmilliárd forint pedig működési hitel. A MÁV hosszú lejáratú kötelezettségállománya összesen 231 milliárd forint. Nagyjából fele-fele arányban áll beruházási és működési hitelekből, ezeket pedig egy tízmilliárdos kötvénykibocsátás és némi vállalkozásoktól kapott kölcsön egészít ki.

A kormány a Széll Kálmán tervben még azt ígérte, hogy az idén konszolidálja a közlekedési vállalatokat, vagyis a MÁV és a BKV adósságát is átvállalja. Ez nagyjából 350 milliárd forint extra terhet jelentett volna az idei költségvetés terhére, amit már nem lehetett kigazdálkodni.