Az autóhitelezőket figyelmezteti a PSZÁF

A csődközelbe került cégeknél előfordult, hogy csak több hónapos késéssel jutottak hozzá a vevők a hitelből vett autójukhoz. A PSZÁF most vezetői körlevélben hívja fel az autóhitelezők figyelmét a gépkocsi-finanszírozás kockázataira és a tennivalókra.
NAPI, 2009. augusztus 27. csütörtök, 12:19

Még márciusban derült ki, hogy a Suzuki Ász nem fizette be a nála vásárolt autókra megkötött és kifizetett casco biztosítást; majd az is kiderült, hogy tömegével várnak a vevők az autójukra úgy, hogy a hitelt már folyósította a finanszírozó cég - számolt be a Kossuth Rádió. Tehát a törlesztőrészletet fizethették, autójuk azonban nem volt. Azóta több tucat kereskedő zárt be, és kiderült, hogy a Suzuki Ász esete nem volt egyedülálló. Több kereskedőnél is előfordult, hogy ha a vevő megkapta a hitelt az új autóra, azt nem a gépkocsira költötték, hanem más tartozást próbáltak kiegyenlíteni.

Márpedig a tömeges csődöket okozó válság azóta sem szűnt meg, a gépkocsieladások száma drasztikusan visszaesett - mutat rá Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozás vezérigazgatója, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja. A tavalyi év hasonló időszakához viszonyítva augusztusban 77 százalékkal esett vissza az új autó értékesítés, és ha az egész évet nézzük, akkor közel vagyunk már a 60 százalékhoz.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete újságírói kérdések nyomán és ügyfélpanaszok alapján is vizsgálta többek között ezt az ügyet is. Most pedig vezetői körlevélben hívja fel a gépkocsi-finanszírozó cégek figyelmét arra, hogy a kockázatokat miként lehet csökkenteni, és milyen feltételeket kell még a továbbiakban teljesíteniük.

A felügyelet külön hangsúlyozza, hogy a gépkocsihitelt nyújtó cég felelősséggel tartozik az ügynökéért, azaz a hitelt közvetítő autókereskedőért - értesült az MR1 Kossuth Rádió. Ezért folyamatos kell ellenőriznie. Fontos, hogy a kereskedő csak az autó árát fizethesse ki abból a hitelből, amit a vásárló kapott, de egyenesen a kereskedőnek utaltak.

Az új autókra most a megrendeléstől három-öt hónapot kell várni, de a hitelt csak akkor folyósítják, ha megérkezett Magyarországra az autó és kiállítják róla a számlát. A kereskedőket egyébként eddig is ellenőrizték a hitelt nyújtó cégek - mondja Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke. Révész Tamás szerint a felügyelet körlevelében vannak betarthatatlan elvárások. A piaci hírek szerint eddig mindenki hozzájutott ahhoz az új autóhoz, amire a hitel törlesztőrészletét már fizette, de a kocsit hónapokig nem kapta meg.

HOZZÁSZÓLÁSOK