Az MNB elvárja a nem kötelező érvényű ajánlásának alkalmazását a biztosítási és biztosításközvetítői piac szereplőitől termékbemutatásra, összehasonlításra, közvetítésre szolgáló elektronikus felületeiken.

A magyar internetpenetráció dinamikusan nőtt az elmúlt évtizedben Magyarországon, jelenleg csaknem 74 százalék,  a termék-összehasonlítást az internetezők 56 százaléka, vásárlást 39 százaléka, biztosításvásárlást 36 százaléka hajt végre interneten keresztül, a kötelező biztosítási piacon az 5 legnagyobb online alkusz részesedése az értékesítésben ma már 32, a közvetítésben pedig 54 százalék.

A két éve zajló felügyeleti vizsgálatok több problémát is feltártak az online alkuszoknál, többek között nehezen elérhető információkat, nem teljes körű tájékoztatást, elégtelen igényfelmérést és félrevezető, pontatlan, nem naprakész felületeteket találtak - mondta Nagy Koppány igazgató. Az összehasonlítások során nem mindig volt objektív a termékek sorrendje, hiányzott a megfelelő alkuszi megbízás, sérült egyes esetekben az alkuszi függetlenség.

A ma hatályba lépő és a teljesítés szempontjából szeptember 1-től elvárt ajánlás átlátható, egyértelmű tájékoztatást, tisztességes, korrekt tanácsadást, távoli kapcsolat ellenére megfelelő igényfelmérést, valós igényekhez igazodó biztosítást, a fogyasztói érdekek csorbítatlanságát, az összehasonlítás és az értékesítés érdekkonfliktusának feloldását, ezáltal erőteljes ár- és szolgáltatásversenyt követel meg a biztosítási és biztosításközvetítői piac szereplőitől.

A 43 pontból álló ajánlás a gyakorlatban többek között alapos, érthető kommunikációt, nem félrevezető és nem közbizalmat gyengítő, egyszerű nyelvezetű, könnyen olvasható, naprakész és információkon alapuló, szakmailag megalapozott, óvatos becsléseket tartalmazó tájékoztatást vár el a szerződéskötés előtt, az értékesítés során és az értékesítést követően egyaránt.

Az MNB nyilvános, írásos konzultációt folytatott az ajánlásról 2014 decemberében és januárjában, majd február és március során személyes konzultációt bonyolított az NGM-mel, a MABISZ-szal, a MABIASZ-szal és az FBAMSZ-szal. A konzultáció nyomán az ajánlás hatályát kiterjesztették a biztosítói oldalakra és a személyes értékesítésre is, az ajánlás struktúrája átláthatóbb lett és több pontosító javaslatot is beépítettek.

Kizárólag az online felületek valószínűleg soha nem lesznek alkalmasak az értékesítésre, a nem sztenderd termékek esetében mindig egyfajta értékesítési mixre (személyes értékesítéssel kombináltra) lesz szükség - vélik az MNB-nél a biztosítási piacról.