BUX
38657

Az szja nyerteseit várják az autókereskedők

Novemberben megállt a hazai újautópiac hónapok óta tartó javulása - az év első 11 hónapjában harmadával kevesebb gépkocsira került rendszám, mint 2009 hasonló időszakában. Jövőre már bővülhet a piac, ha a középosztály autóvásárlásra is költ az adócsökkentés miatti többletjövedelméből.

Ádám Viktor, 2010. december 1. szerda, 11:58

Megtorpant a magyarországi újautópiac nyáron elkezdődött javulása. A DataHouse adatai szerint novemberben - a korábbi hónapokra jellemző számottevő növekedés után - gyakorlatilag ugyanannyi személygépkocsit (mintegy 3,5 ezer darabot) helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban. Az év első 11 hónapjában 39,6 ezer autóra került rendszám, ami 2009 hasonló időszakának adatát több mint 29 százalékkal múlja alul. A kishaszonjárművek esetében a novembert 990-es darabszám és 25 százalékos növekedés jellemezte, a 11 havi statisztika 7,9 ezer járművet és 18 százalékos elmaradást mutat.

A reexport torzította a statisztikát

A személygépkocsi-piac novemberi stagnálását illetve a korábbi hónapok növekedését bázishatással magyarázta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. A szakember a Napi Gazdaság Online-nak elmondta: tavaly a július-októberi időszak igen gyenge volt, lényegében csak 2009 harmadik negyedévétől állt be a havi 4-4,5 ezres, összesített - kishaszon és személyautó - darabszám.Az első féléves statisztikát ráadásul torzították a külföldi roncsautó-programok, hiszen 2009 hasonló időszakában 17-18 ezer gépkocsit reexportáltak Magyarországról, vagyis ennyit ugyan eladtak az itteni kereskedők, ám ezek a járművek nem a hazai utakon futnak.

Erdélyi Péter hozzátette: a személyautó-piacon nincs olyan külső körülmény, amitől az eladások rövid távon élénkülhetnének, viszont jó hírt jelent, hogy a kishaszonjármű-piacon élénkülés mutatkozik, azaz a vállalkozások beindulni látszanak.

Élénkülést hozhat az új szja

Erdélyi Péter a friss statisztika ismeretében újra a korábban becsültnél kisebb számmal jellemezte az újautópiac várható idei teljes évi teljesítményét. Háromezer körüli decemberi darabszámot feltételezve - a 11 havi 39,6 ezer autó után - a 2010-es év egészében 42-43 ezer gépkocsira kerülhet rendszám, a kishaszonjárművek esetében pedig 8,5-9 ezer darab kelhet el. Nemrégiben az MGE még 44-45 ezres személyautó-darabszámot tartott reálisnak a 2009-es 61 ezer után. Ez év elején még azt várták, hogy 65 ezer személygépkocsira kerülhet rendszám, majd a féléves adatok láttán ezt 50 ezerre csökkentették.

A piac jövő évi alakulásával kapcsolatban még sok a kérdőjel. A pénzügyi szektorra kivetett különadó - bár a cégek azt ígérik, nem hárítják tovább az extra terhet - a finanszírozás némi drágulását eredményezheti.

Egyelőre nem is ez a fő kérdés, hanem az, hogy egyáltalán lesz-e finanszírozó, lesz-e hitelfelvevő - húzta alá Erdélyi. Hozzátette: a háztartások még kivárnak, azaz nem akarnak hitelt felvenni, új autót vásárolni, beruházni, miközben a finanszírozók a kölcsönért folyamodók jó részét a szigorúbb bonitásvizsgálat miatt kénytelenek elutasítani.

Az MGE azt reméli, hogy a 2011-es szja-változások kellőképpen erősítik majd a középosztály és a felső középosztály anyagi helyzetét, így ezek a rétegek újra megjelenhetnek az autószalonokban. Az egyesület szerint jövőre így az ideinél valamivel több személygépkocsi kelhet el, illetve remélik, de nem biztosak benne, hogy sikerül elérni a 2009-es szintet.

Változott a márkasorrend

Visszatérve a statisztikához, a piaci erősorrend alaposan megváltozott októberhez képest: a 10. hónapban a VW-csoport két márkája végzett az élen, novemberben pedig újra az a Ford vette vissza a vezetést, amely a 11 havi listát is vezeti.

Hátrább került a Suzuki is, az októberi 6. helyről a 10-re, vagyis egyelőre úgy tűnik, hogy az új Swiftre még nem haraptak rá a vevők. (A 11 havi statisztikában a 7. helyen álló Suzuki helyzetét nehezíti, hogy alapvetően a háztartások alkotják a vevőkört, miközben a hazai újautópiac keresleti oldalán - a lakossági finanszírozás beszűkülésével is összefüggésben - a céges és intézményi flottavásárlók váltak meghatározóvá.)

Az esztergomi japán márka magyarországi eladásai így a január-novemberi időszakot tekintve a piaci átlag több mint kétszeresével zuhantak, de átlagon felüli visszaesést könyvelhetett el a Ford, az Opel, a Toyota és a Fiat is. A Skoda eközben látványosan, 28 százalékkal növelte forgalmát annak ellenére, hogy - legalábbis az Octaviák esetében - erre a márkára kevésbé voltak jellemzőek a nagy akciózások.