Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Székely László biztos munkatársai az ügyfelek alapvető jogainak védelme érdekében, előzetes bejelentés nélkül vizsgálatot folytattak a szolnoki vízművek, a Víz- és Koncessziós Zrt. ügyfélközpontjában és központi ügyfélszolgálati irodájában. Az ügyfélszolgálatok ellenőrzésekor nem fedeztek fel alapjogsértő körülményt, de kiderült, hogy a vízközműtörvény és a hozzá kapcsolódó végrehajtási rendelet, valamint a fogyasztóvédelmi törvény pontatlan, hiányos, az ágazatot érintő jogi szabályozásból hiányoznak egyes fontos definíciók. Az alapvető jogok biztosa emiatt felkérte a belügyminisztert, tekintse át az ágazat tevékenységének jogi szabályozását.

A jelentés kiemeli egyebek mellett például, hogy akkor is jár a locsolási kedvezmény, ha az öntözést saját kútból oldják meg. A vizsgálat idején nem volt meghatározva, mi minősül kiskertnek, így akár kérdés lehetett, hogy egy társasház nyolcadik emeletén lévő virágláda is nevezhető-e annak. Az állattartók is kaphatnak kedvezményt, de a helyszíni látogatás időpontjában még nem volt rögzítve az állatok száma, ezért elvben egyetlenegy tyúk után is igényelhető volt az olcsóbb víz. Ezt a két utóbbi problémát azóta egy 2015 decemberi rendeletmódosítás megoldotta - tették hozzá.

Továbbra is nagyok és folyamatosan emelkednek ugyanakkor a hálózat fenntartásának, működtetésének állandó költségei, amelyek függetlenek a szolgáltatott víz mennyiségétől, miközben a víz- és szennyvízelvezetés díját a hatóság állapítja meg. Egyre többen tartoznak a kiszámlázott díjjal, ám a kinnlevőségek behajtására még nem találták meg a megfelelő eszközt.

Ugyancsak kérdés, hogy jogosult-e a szolgáltató a magántulajdonban lévő csatlakozó hálózaton olyan munkákat végezni, amelyek tartozás vagy más ok miatt korlátozhatják a fogyasztónak juttatott víz mennyiségét.

Felmerült a kérdés, hogy - az áram- és gázszolgáltatókhoz hasonlóan - a vízszolgáltató miért nem biztosít előre fizetős órát a rászorulóknak, de az ombudsmani vizsgálat tisztázta: műszaki problémák és aránytalan költségek akadályozzák a kártyás merőóra bevezetését.

Mivel a szolgáltató ügyfélszolgálati tevékenységében a vizsgálat nem észlelte alapjog sérelmét, a belügyminiszternek címzett ajánláson, egyes jogszabályok módosításának javaslatán túl Székely László ombudsman nem kezdeményezett más intézkedést.