Mintegy 4 százalékkal növelte árbevételét tavaly a McDonald's Magyarország Étterem Hálózat Kft., így közel 23,2 milliárd forintnyi forgalmat ért el. A franchise partnereket is beleszámítva a növekedés már több mint 10 százalékot tett ki 2015-ben, e szélesebb körről azonban a cég bevételi adatokat nem közölt.

A vállalat 2014-es 2 százalékos bővülését követően a tavalyi duplázás jóval erősebb fogyasztói érdeklődést tükröz, már csak azért is, mert a cég az elmúlt évben 6 egységét is bezáratta. Így év végére a magvállalat 42 éttermet, míg a franchise partnerek 48 üzletet működtettek országosan, utóbbiak jóvoltából viszont két új McDonald's egység is megnyitotta kapuit. A teljes hálózat így összesen 90 éttermet számlált.

Impozánsan javult a jövedelmezőség is: a társaság, üzemi eredményét 948 millió forintra, a 2014-es közel két és félszeresére, míg adózás előtti eredményét mintegy 1674 százalékkal, 729,6 millió forintra tornászta fel tavaly. A McDonald's jövedelmezőségi mutatója (ROE) ezzel a 2014-es 57-szeresére ugrott meg, miközben lényegesen javult az eszközhatékonyság.

A gyorsétterem-óriás csökkentette dolgozói létszámát - a 2014-es 1337 helyett tavaly már csak átlagosan 1278-an álltak munkában a cégnél -, miközben jobban megfizette őket. A fizikai dolgozók egy főre jutó bérköltsége a 2014-es 130 ezer forint körüli értékről közel 157 ezer forintra bővült az elmúlt évben, így némileg csökkent a régóta fennálló bér-aránytalanság a szellemi dolgozókkal szemben. Utóbbiak egy főre jutó bérköltsége mintegy 586 ezer forintra nőtt tavaly, a 2014-es 490 ezer körüli értékről. A McDonald's teljes bérköltsége 3,33 milliárd forintot tett ki tavaly - ez az összeg 219,5 millió forintnyi jutalom elhatárolást is tartalmaz, amely azonban csak az idén került kifizetésre. A személyi jellegű egyéb kifizetések összege 609,4 millió forint volt.

Szorít a hiány

Ingyenes lakhatással toboroz munkavállalókat a McDonald's, mert az ausztriai és balatoni álláslehetőségek jelentette konkurencia miatt egyre nehezebben jutnak munkaerőhöz - derült ki a cég korábbi közleményéből. Az étteremlánc Kelet- és Dél-Magyarországon a magas munkanélküliséggel sújtott településeken, a helyi munkaügyi központok bevonásával próbál dolgozókat toborozni budapesti és nyugat-magyarországi éttermeibe, mivel utóbbi helyeken nincs elég jelentkező az éttermi munkára. A munkáért a költözést is vállaló leendő dolgozóik számára pedig gondoskodnak a lakhatásról. Budapesten egy éven át lakbért sem kell fizetniük, csak a rezsit kell állniuk az újonnan toborzott embereknek az Állásért szállást elnevezésű programban.
A Céginfó.hu adatai szerint 2016 júniusára 1394 főre nőtt a társaság dolgozói létszáma.

Több üzlet, több ember, még több pénzből

A 2015 végén 35 KFC és 2 Pizza Hut gyorséttermeket üzemeltető AmRest Kft. 10,38 milliárd forintos árbevétellel zárta az évet, amely több, mint 21 százalékkal növekedést jelent az előző évhez képest. Így elmondható, hogy a cég tartotta a formáját, hiszen már 2014-ben is közel 22 százalékkal bővítette forgalmát, igaz, akkor a pénzügyi műveletek soron vaskos mínuszt produkált, ami lerontotta a jövedelmezőségét. Tavaly azonban itt megtörtént a korrekció: így a tavalyelőtti 481,14 millió forintos veszteség után 568,94 forintnyi adózás előtti nyereséggel zárta 2015-öt - 598 milliós üzemi eredmény mellett. (A korábbi látványos veszteség vélhetően a hálózatbővítésre elkülönített céltartalék miatt keletkezett.)

A tárgyi eszközök körében 702,7 millió forint volt a növekedés, amely a legnagyobb részt az új üzletek nyitására vezethető vissza: tavaly országszerte 5 új KFC éttermet adtak át. A vállalat likviditását az is javította, hogy közel 2 milliárd forintnyi kölcsönt vett fel.

Az AmRest állományi létszáma több, mint 100 fővel, 651-re bővült, miközben bérköltségei közel 20 százalékkal 1,57 milliárd forintra ugrottak meg. A többletből sokaknak biztosíthatott fizetésemelést is: míg az éttermi dolgozókra havonta átlagosan 123 ezer forintnyi bérköltség jutott 2014-ben, addig már tavaly majdnem 160 ezer forintot tett ki ez az arány. ( A munkaerőhiány miatt erősödő bérspirált jól tükrözi, hogy 2013-ban még csak fejenként 8 ezer forinttal nőtt a bérköltség). Eközben a bérolló is szűkül: a szellemi dolgozók esetében 386 ezerről 432,5 ezer forintra nőtt mindössze az egy főre jutó bérköltség.

A "király" csak a harmadik

Ugyancsak menetelt a Burger King gazdája, a Fusion Befektetési Zrt. is, amely tavaly 13 százalékkal, 9 milliárd forintra növelte árbevételét. A vállalat egy új egységgel 32-re bővítette étterempalettáját, miközben pénzügyi műveletekből származó pénzeszközei látványosan növekedtek és a cég milliárdos nagyságrendű tőkebevonást hajtott végre.

A nagyobb jövedelmezőség mögött egyes eszközök eladása is állhat, hiszen az Ingatlanok és a kapcsolódó vagyoni értékű jogok körében a 2014-es 1,93 milliárd forint után a cég tavaly már csak 587,7 millió forintnyi értékkel rendelkezett. Miközben a Fusionnál tavalyelőtt 121 százalékkal meredeken felszökött az adózás előtti eredmény, idén már "csak" 19 százalékkal növekedett, így 590,48 millió forintot ért el.

A vállalat dolgozóinak száma stagnált, 195 fő volt az idei év legelején, miközben a 2015-ös évet 203 fővel zárta. Az összes bérköltség a 2014-es 568 millióról 626.97 millióra növekedett tavaly.

A Burger King a valószínűleg más foglalkoztatási struktúrát alkalmaz, mint a versenytársai, ugyanis bár nagyjából annyi étteremmel rendelkezik, mint az Amrest, a létszám csak harmad akkora. Mivel a cég jelentése nem közli, hogy ebből mennyi a fizikai és a szellemi dolgozó, nincs arra vonatkozó információ, hogy esetükben mekkora átlagos bérköltséggel lehet számolni.