Betiltják a reklámújságot, több ezer dolgozót rúghatnak ki - lép a kormány

Újabb részletek láttak napvilágot a kormány kiskereskedelmi láncokat megregulázó csomagjából. Ide tartozik a reklámköltségek korlátozása, ami meg is tiltaná a vásárlók számára az ingyenes reklámújságokhoz való hozzáférést, valamint a saját weboldalon a hirdetést. Jönne továbbá a kötelező létszám előírása, ami valójában egy ágazati különadó lesz. A blokkk.com számba vette, hogy a lépések milyen hatással járnának.
K. Kiss Gergely, 2017. április 10. hétfő, 12:44

A Magyar Idők értesülése szerint érkezik a kiskereskedelmi javaslatcsomag, amely húsvét után a parlament elé is kerülhet. Olyan döntés is várható a lap szerint, hogy a jövőben a kiskereskedelmi áruházláncok nem külön prospektusban, hanem csak médiatermékekben hirdethetik majd a kínálatukat. A portál arra kereste a választ, hogy mit is jelent ez a gyakorlatban.

Az áruházi reklámújság, vagy az áruház saját weboldala nem médiatermék, tehát egy ilyen döntés azt jelentené, hogy ezeken a csatornákon többet nem hirdethetnek az áruházláncok. Ma egyébként az élelmiszerláncok ingyenes áruházi reklámújságjai tízmilliós nagyságrendű darabszámban jutnak el a háztartások postaládáiba, általában kétheti gyakorisággal.

A legnagyobb multi élelmiszerláncok (Aldi, Auchan, Lidl, Penny, Spar és Tesco) együttes reklámköltése 40 milliárd forint körül mozoghat éves szinten. A már korábban megismert tervek szerint a reklámköltségek felső határa az árbevétel fél százaléka lenne, így a hat legnagyobb áruházlánc esetében ez a hirdetésköltések háromnegyedének letiltását jelentené, a 40 milliárd forint helyett legfeljebb 10 milliárdért reklámozhatnák magukat, a blokkk.com számítása szerint.

A legélesebb reklámfegyvereket, az ingyenes áruházi reklámújságokat be is tiltatná a kormány - hirdessenek a láncok inkább a sajtóban, újságokban, televíziókban, rádiókban, vagy éppen az internetes médiákban. A portál szerint feltehetően a reklámadó módosításáról szóló törvényjavaslat parlamenti vitáját éppen emiatt a javaslat miatt akasztották meg,

Reklámújság nélkül tudatosabban döntünk?

A vásárló, ha vásárolni szeretne a jövőben és a reklám segítségével szeretne tájékozódni, kénytelen lesz vásárolni egy újságot, amiben vagy lesz áruházi reklám, vagy nem, vagy nézze meg az okos telefonján.

Ám elsülhet az egész fordítva is. A vásárló, ha reklám hiányában nem tudja eldönteni, hová menjen vásárolni, könnyen előfordulhat, hogy többször megy a nagy áruházba, mivel ott nagyobb a valószínűsége, hogy sok akcióba botlik. Majd a Facebookon ők adják tovább egymásnak a hírt a legfrissebb akciókról. Sőt, a nagy áruház Facebook oldala, ami a határokon kívüli központból is kezelhető, remekül használható híradásra a vásárlóknak, lesz követője bőven.

Kötelező létszám: új ágazati különadó is

A Magyar Idők információi szerint a már meglévő foglalkoztatottak védelme, valamint a színvonalasabb kiszolgálás érdekében jön a kötelező minimumlétszám a nagyobb élelmiszer-forgalmazó láncoknál. Az már ismert, hogy a létszámkvóta alapja a dolgozónként számolt 36 millió forintos árbevétel lenne (amibe a magyar boltok természetesen nem esnének bele). A portál szerint az igazi csapda, hogy ezt a kötelező létszámot ki lehetne váltani a kötelező szakmai bérminimum hatvan százalékának megfelelő összeg befizetésével a költségvetésbe.

A multi áruházak pontosan kiszámolják, hány dolgozóra van szükségük (ami persze egy munkaerőhiányos helyzetben nem könnyű feladat). A kötelező létszámkvóta esetében két dolgot tehetnek. Az egyik, hogy a szakmai, képzési feltételeknek nem megfelelő árufeltöltőket lecserélik képzett eladóra. Ez sok ezer embert jelent, akik az utcára kerülhetnek nagyon is könnyen, a helyükre pedig az új előírásoknak megfelelő bolti dolgozókat vesznek fel. Honnan? Majd elcsábítják a magyar boltosoktól, amelyeknél sokkal nagyobb béreket tudnak adni a multik.

A kötelező szakmai bérminimum jelenleg (161 ezer forint) teljesítése sem gond nekik. A legjobban fizető diszkontoknál már 300 ezer forint körüli havi bruttó bérrel is lehet számolni (a részmunkaidős keresetet nyolc órára vetítve).

A megszellőztetett javaslat szerint a kötelező létszám hiányzó részét a szakmai bérminimum 60 százalékának megfizetésével kiválthatná. A szakblog szerint így is fog tenni, hiszen ez sokkal olcsóbb megoldás. Ez viszont így nem más, mint egy multikra szabott ágazati különadó.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

atombandi, 2017.04.11 14:16

barmit csinalnak, a kisboltokkal basznak ki. eddig nem tanultak meg. ha felvetetnek veluk +10.000 embert, az a cba-bol fog elmenni. az meg egy vicc, hogy azt mondjak, hogy valaki tudatosabban dont informaciok nelkul. meg is kerdeznem a kepviseloket, hogy hol lehet pl olcso kakaot kapni? majd utana megmutatnam neki az akcios ujsagokat. kivancsi vagyok, hogy eltalalna barmelyik is. mondjuk ahogy a gombokat nyomogatjak a parlamentben, egyaltalan nem hianyzik nekik az informacio...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

foldnyuzo, 2017.04.11 11:31

@Rodent:
Ez igaz, a mifelénk lévő CBA-ban csak rothadt zöldség van. Hogy ezt leplezzék nejlonzacskóba tesznek a helyszínen mindent, nehogy a vevő válogasson. Így nem tud.
Erre a színvonalra akar bennünket a Fidesz átállítani. A magyar bolt rohadtan is jó!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Rodent, 2017.04.11 10:57

@veressg: "Nem ismerem pontosan a törvényjavaslatot, de egyet biztosan állíthatok, üdvözlöm, hogy VÉGRE BETILTJÁK A REKLÁMUJSÁGOKAT! Áder elnök úr is jobban tette volna, ha a nagy vízvédelmi akciók mellett az erdők védelmét is már korábban a zászlajára tűzte volna. Persze itt a reklámlobby ellen kellene fellépni, ami nyilván hatalmas profitot hoz. Ami papírmennyiség teljesen feleslegesen kerül felhasználásra, az naponta hatalmas erdőterületek kiirtásával jár."

Na akkor egy fust alatt be lehet szuntetni az osszes ingyenes ujsagot is, kezdve a lokal -al. Vagy azt szent papirra nyomjak, ezert attol pusztulhatnak az erdok?

"Azt már nem nagyon értem, miért kell az internetes reklámot vagy reklámújságot is betiltani"

Azert, mert ennek az egesznek semmi koze a fakhoz eserdokhoz.
Nagyon egyszeru a dolog: a CBA konkurenciaja sokat hirdet, a reklamujsagok bevonzzak az embereket a Spar -ba, Tesco-ba, Auchan-ba.... mikozben a CBA -ban akcio helyett rohadt aru van. Emiatt segiteni kell a CBA -nak, nyirni a konkurenciat ahogy lehet, hatha akkor valaki vegre bemegy a gagyi cba boltokba is.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

foldnyuzo, 2017.04.11 10:28

@veressg:
Na ez az, nem az erdők védelmében akarják betiltani a reklámújságokat, hanem a z üzleteket, ahol tömeg leginkább vásárolni szokott tönkretenni.
az internettel a többségünk meg is elégedne, de jártál már csütörtök délelőtt a hiper és szupermarketekben.
Azok az akció első napján tele vannak ősz fejekkel. Ezek az emberek kezükben a reklámújsággal mozognak a polcok között.
Ezekkel az akciókkal egy nyugdíjas akár havi 10-15 ezer ft-t is megtakaríthat. Nagy részük nem tudja kezelni az internetet. a reklámújságból otthon szépen a párjukkal összeválogatják maguknak a csomagot.
Nem velem, hanem a legelesettebbekkel tolnak ki!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

veressg, 2017.04.11 09:37

Nem ismerem pontosan a törvényjavaslatot, de egyet biztosan állíthatok, üdvözlöm, hogy VÉGRE BETILTJÁK A REKLÁMUJSÁGOKAT! Áder elnök úr is jobban tette volna, ha a nagy vízvédelmi akciók mellett az erdők védelmét is már korábban a zászlajára tűzte volna. Persze itt a reklámlobby ellen kellene fellépni, ami nyilván hatalmas profitot hoz. Ami papírmennyiség teljesen feleslegesen kerül felhasználásra, az naponta hatalmas erdőterületek kiirtásával jár. Viszont cserébe bokáig gázolunk a társasházakban hömpölygő, valamennyi levélszekrényt teletömő, olvasatlanul a kukában (jobb esetben a szelektívben) landoló reklámanyagban.
Azt már nem nagyon értem, miért kell az internetes reklámot vagy reklámújságot is betiltani, hiszen azt csak az olvasná, aki valóban ez ügyben tájékozódni akarna, ráadásul nem is okoz környezetkárosítást, szemben a nyomtatottal.
Így működik ez kis hazánkban: a fürdővízzel együtt a gyereket is kiöntjük!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html