Bezárt a móri gyár - 800 embert bocsátottak el

Befejezte a termelést csütörtökön az autó üléshuzatokat gyártó Lear Corporation Hungary Kft. móri üzeme - tájékoztatta Kiss Beáta, a vállalat helyi szakszervezetének elnöke az MTI-t.
Domokos Erika, 2017. november 30. csütörtök, 20:19

A március végén bejelentett gyárbezárást követően szeptemberben kezdődött el a csoportos létszámleépítés, péntektől már csak karbantartók és raktárosok dolgoznak az üzemben, akik feltehetően a gépek leszerelését, a csarnok kiürítését végzik. Kiss Beáta szerint a bejelentéskor 830 ember dolgozott a gyárban, és tudomása szerint legtöbbjüknek már van munkája - írta az MTI.

A szakszervezeti elnök szerint a Lear mindvégig nagyon segítőkész volt: több állásbörzét szervezett a gyárba az OFA Nonprofit Kft. segítségével, ahol sok másik cég képviseltette magát, továbbá tréningeket tartottak álláskereséshez és önéletrajzíráshoz. A munkáltató - a szakszervezet közbenjárására - a gyárbezárás bejelentését követően 12 százalékos béremelést adott minden dolgozónak, illetve a munkavállalók többsége kéthavi plusz végkielégítést kapott a kollektív szerződésben foglaltakon túl.

Kiss Beáta szerint "szerencse a szerencsétlenségben", hogy éppen komoly munkaerőhiány van, így sok kollégájának már van új munkahelye vagy éppen tárgyalásban áll leendő munkáltatójával. Jelezte, hogy többen maradtak a szakmájuknál és varrónőként dolgoznak tovább, sőt olyanok is vannak, akik a Learnél maradtak, és Macedóniában, Lengyelországban, Szerbiában vagy Moldovában dolgoznak.

Az MTI kereste a Lear Corporation móri részlegének ügyvezetőjét is, aki későbbre ígért tájékoztatást.

Fenyves Péter (Fidesz-KDNP) polgármester az MTI megkeresésére elmondta: a városi szociális kerekasztal legutóbbi ülésén a munkaügyi központ azt jelezte, hogy náluk Lear dolgozók nem jelentkeztek álláskeresés ügyében. Megjegyezte, hogy a héten tárgyalt egy céggel, amely Mórra telepítene hasonló varrodai munkát, s 40 embernek adna munkát. Januártól egy bérelt csarnokban indulhat a termelés.

Áprilisban tájékoztatta a cégnél működő szakszervezet elnöke, Kozma Zsolt az MTI-t, hogy nyolcszáz alkalmazottat bocsát el az amerikai tulajdonú Lear Corporation Hungary Kft., miután a cég befejezi az autó üléshuzat-gyártó tevékenységét Magyarországon. A Lear a termelés egy részét befejezi, egy részét alacsonyabb költségű országokban található telephelyeire helyezi át. Mint írta, a prémium kategóriás személygépjárművek autóülés huzatát készítő móri telephely több mint 24 éve működött.

A nyilvános céginformációk szerint a Lear Corporation Hungary Kft. nettó árbevétele 2015 végén 747,9 millió euró volt, míg egy évvel később 642,6 millió eurót tett ki. Adózott eredménye ugyanezen években 36,6 millió euró és 26,2 millió euró volt.

A társaság munkavállalóinak átlagos állományi létszáma 2016-ban 3181 volt Magyarországon. Gödöllőn és Gyöngyösön személyautókba épített elektromos kábelkötegeket gyártanak, Móron konfekcionált autóülés-huzatokat, Győrben komplett autóüléseket állítanak elő, míg Fóton raktározást végeznek.

A Lear Corporationt 1917-ben alapították Detroitban. A cégcsoport világszerte 37 országban 243 telephelyen 150 ezer munkavállalót foglalkoztat.

A kép illusztráció, forrás: Pixabay.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

zana, 2017.12.02 09:04

@tarosPifta:
"........a Dunántúlon ne támogassa a letelepedésüket."
Ez jogilag kivitelezhetetlen, másrészt ha megoldható lenn akkor inkább nem ruháznának be az országban.
Az emberek vándorolni egyik helyről a másikra, oda ahol biztosabb a megélhetés.
A Ruhr vidék pár száz éve vad vidék volt ősrengeteggel koboldokkal Loreleijel, ma meg...... Nem az ott születettekkel lett a legsűrűbben lakott német vidék.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Abbe, 2017.12.02 08:30

@terabit: " ha kell elviszik Indiáig a gyártást, mert nekik olcsó varrónő kell."

A kapitalizmus nem népjóléti intézmény. Ez akkor is így van, ha ez sokaknak kellemetlen, de jobbat eddig nem sikerült találni....

Egy autóipari beszállító a legnagyobb konkurenciával találkozó vállalkozás..
Az autógyár megmondja mennyit fizet, milyen határidőt és minőséget vár el.

Ha ezt a feltételt gazdaságosan nem tudja egy cég teljesíteni, akkor vége a ténykedésnek, máshol kell megszervezni ugyan ezt a tevékenységet.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

terabit, 2017.12.01 15:20

@atombandi: üléshuzat varrás, ha kell elviszik Indiáig a gyártást, mert nekik olcsó varrónő kell.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2017.12.01 14:12

@RealMan:
kemeny a szitu, a magyarorszagi dolgozok 1/4-et laptra tette. mondjuk ez lehet jo dolog is, magyarorszagon mar nem rentabils az, ami macedoniaban igen. ha el tudnak helyezkedni az emberek, akkor nagy kar nincs, mashol megtermelik azt, ami itt kiesik. meg az is lehet, hogy jobb berert mas szektorba mennek. tisztul a piac...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2017.12.01 11:16

Ezt a dolgot nem szabad elbagatellizálni - egy 6-700 M eurós bevételű cég szűnt meg. Itt nem egyszerűen a dolgozókról van szó, hanem egy nagy adófizető vállalkozás szűnik meg. Ez nem egy faxom tudja ki Lőrinc, meg Klepto Viktor az aki elment ( bár húznának el a 3,14-be ) hanem egy jóhírű cég.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html