BUX
38616

Bliccelés mindenütt: parkolás, BKV, MÁV

A fővárosi tömegközlekedésben a pótdíj akár nyolcszorosa is lehet a menetjegy árának.A belvárosban parkolóknak helyben a parkolási díj hatszorosát, 5 napon túl pedig mintegy hússzorosát kell fizetniük.

Andacs Noémi, 2005. január 10. hétfő, 08:00

A NAPI Gazdaság cikke
Az V. kerületben az előző hónapokban nőtt a pótdíj-befizetési hajlandóság. Ez annak köszönhető, hogy a rendszám alapján lehetőség van a Belügyminisztériumon keresztül elérni az autótulajdonosokat - tudta meg a NAPI Gazdaság meg Főző Vilmostól, a Fővárosi Közterület Parkolási Társulás igazgatóhelyettesétől. A pótdíj helyben fizetve mintegy hatszorosa, öt naptári napon belül tízszerese és öt naptári napon túl hússzorosa a parkolási díjnak. Ez 240 forint/órás parkolási díj esetén 5 napon túl 6240 forintot jelent. Az V. kerületben lévő kétezer parkolóhelyen az ellenőrzést 35-en végzik és naponta mintegy 1300 büntetést szabnak ki. A vállalat pótdíjbehajtásból származó bevétele 2002-ben meghaladta az egymilliárd forintot. A következő két évben jelentős visszaesés volt - a tavalyi bevétel mintegy 750 millió forintot tett ki. Eközben, 2003-ban 12-ről 25 százalékra nőtt a parkolási díj áfája. Főző szerint a hatékonyabb díjbehajtáshoz lehetővé kell tenni az egységes mobiltelefonos díjfizetést.
A Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. ügyvezetője, Novák Péter hasonló tapasztalatokról számolt be. A vállalat a IX. és a XIII. kerületben végzi 25 ellenőrrel a munkát. A pótdíjak száma náluk is jelentősen csökkent. A bliccelés a főútvonalakon a leggyakoribb, ahol nem érvényes a lakossági engedély.

A MÁV Rt.-nek a jegy nélküli utazásból évente mintegy 2,5-2,7 milliárd forintos kára származik - tudtuk meg a társaságtól. A bliccelők száma a pótdíjemelés és az ellenőrzések gyakorisága miatt tavaly jelentősen csökkent 2003-hoz képest. Két évvel ezelőtt 190 ezer esetben hajtottak be büntetést, ezzel szemben 2004-ben ez 84 ezerre csökkent. A pótdíjakból származó bevétel 95 millióról 118 millió forintra nőtt. Nem ússza meg olcsón az, aki bliccel. A pótdíjat tavaly januárban mintegy négyszeresére emelték a 2003-ashoz képest. Idén viszont - a szállítási tarifával ellentétben - nem történt pótdíjemelés. Az érvényes jegy nélkül utazóknak helyben 2000 forintot kell fizetniük - ennyiből akár Győrig is eljuthatunk a fővárosból. Ennél jóval több, 6000 forint a pótdíj, ha valaki 30 napon belül fizet. A MÁV szerint a bliccelők mintegy 10 százaléka a budapesti elővárosi forgalomból kerül ki, leginkább a délutáni és a reggeli órákban. Tavaly a Budapest—Szolnok vonalon jelentősen megnőtt a hamis bérlettel utazók száma. A statisztika szerint kortól függetlenül mindenki próbálkozik.

A BKV Rt. évente mintegy egymillió bliccelőtől hajt be pótdíjat. Az ebből származó bevétel 460-600 millió forint évente - mondta lapunknak Bencze Ferencné, a BKV Rt. szakszolgálat-vezetője. A helyben fizetett pótdíj idén nem változott, vagyis továbbra is kétezer forintot kell fizetnie annak, aki érvényes jegy vagy bérlet nélkül utazik. Egy 30 napos bérlet áránál is többe kerül az, ha valaki 30 napon belül téríti meg a pótdíjat. Ez ezer forinttal több a tavalyinál, jelenleg 6660 forint. Aki 30 nap után fizet, annak 11 145 forint helyett 13 160 forinttal kell számolnia idén. A bliccelők elsősorban a felszíni járműveken próbálkoznak. A tömegközlekedési eszközökön naponta 230-250 ellenőr dolgozik. A vállalat a jövőben jelentős beruházást hajt végre a potyautasok visszaszorítására. Elektronikus jegyrendszert vezetnek be és mechanikai kapukat állítanak fel a metróállomások bejáratánál. Ezen csak érvényes jegy vagy bérlet kezelése után haladhatnak át az utasok - mondta a BKV munkatársa.