A Főváros elképzelésével szemben új metrószerelvények beszerzésére nem volt lehetőség, csak a meglevő járműállomány felújítására. Jelenleg már 6 darab felújított szerelvény rendelkezik engedéllyel az utasforgalom lebonyolítására - olvasható a társaság közleményében.

A vonatok napi rendszerességgel vesznek részt az M3 metróvonal forgalmában, azonban műszaki megbízhatóságuk a BKV Zrt. számára elfogadhatatlanul alacsony. A meghibásodások döntő többségének besorolása "alacsony súlyosságú", amelyek szerelési, illetve beállítási pontatlanságokból adódnak. Ezek javítása 1-2 óra alatt elvégezhető, azonban a forgalom lebonyolítását, az utasokat nagymértékben zavarja.

A helyzet azonnali javítása érdekében a BKV Zrt. a következő intézkedéseket tette:

  • Azonnali hatállyal Magyarországra kérte a gyártó Metrowagonmash Nyrt.-t (MWM) tulajdonló Transmash Holding vezetését, akikkel június 22-én a közlekedési cég elnök-vezérigazgatója tárgyalásokat folytatott. A tárgyalások során nyomatékosan felhívtuk a figyelmet a helyzet tarthatatlanságára, a műszaki állapotok elfogadhatatlanságára, és azonnali intézkedések megtételét kértük a Tulajdonosoktól. A tárgyalásokon jelen lévő Holding Igazgató a mai napon tájékoztatja a Holding Vezérigazgatóját a kialakult helyzetről, és ígéretet tett az azonnali lépések megtételére.
  • Június 23-án közvetlen is felhívták a holding vezérigazgatójának figyelmét a kialakult helyzet súlyosságára, kilátásba helyezve a legsúlyosabb szankciók megtételét.
  • A BKV Zrt. levélben tájékoztatta az MWM vezérigazgatóját az elfogadhatatlan helyzetről, szintén azonnali lépések megtételét kérve.
  • A Projektben meglévő késedelmek miatt a BKV Zrt. hivatalos levélben bejelentette kötbérigényét az MWM felé, mely kötbérigény meghaladja a 800 millió forintot.
  • A BKV Zrt. bejelentette a gyár felé, hogy a műszaki állapotok radikális javulásáig további szerelvények felújításra történő átadását nem látja megvalósíthatónak, mert a meghibásodások mértéke már a menetrendszerű utasforgalom lebonyolíthatóságát is veszélyeztetheti.

A BKV Zrt. bejelentése szerint minden szerződéses lehetőséget igénybe vesz a helyzet javítása érdekében (például késedelmi kötbér, hibás teljesítési kötbér, garanciális jogok érvényesítése, stb.), azonban, ha az MWM-nek rövid időn belül nem sikerül jelentős javulást elérni a szerelvények megbízhatóságában, további radikális lépések megtétele sem zárható ki, amelyek minden következményét az orosz gyárra hárítják.

Álláspontunk szerint a helyzet súlyosságát az orosz fél megértette és nyomatékosan tudomására hoztuk, hogy készek vagyunk akár a szerződés legsúlyosabb szankcióit is alkalmazni, ha a gyár azonnali intézkedésekkel a helyzetet nem normalizálja.