A lap információja szerint az uniós támogatású projekteket vizsgáló brüsszeli ellenőrök a győr-gönyűi kikötőfejlesztési beruházás esetében 25 százalék korrekciót javasolnak, azaz a támogatási összeg negyedének a visszafizetését látnák indokoltnak. A nettó 6,89 milliárd forintos fejlesztés tenderkiírás szerinti 94,5 százalékos támogatásintenzitását figyelembe véve ez bő 1,6 milliárd forintot jelent.

A közbeszerzést az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság írta ki a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő infrastrukturális továbbfejlesztésére írta ki, s ezen a munka alatt igénybe veendő uszály fedélzetének a kiírástól eltérő mérete miatt, hamis adatszolgáltatásra hivatkozva kizárták a Közgépet. Ennek következtében pedig a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) három évre kizárta Simicska Lajos cégét a közbeszerzésekből - a döntést bíróságon megtámadták.

A bíróság első fokon a Közgépnek adott igazat, ám a KD fellebbezésére az a döntés született, hogy nem kell megvárni a jogerős ítéletet, anélkül is eltiltható az építőipari cég.

Az uniós ellenőrök szerint azonban, amíg nincs jogerős bírósági határozat, addig a néhány négyzetméteres baki legfeljebb alkalmatlansági ok lehet, de nem tekinthető hamis információnak - írja a Világgazdaság. A KD a céget hamis nyilatkozattétel miatt nem tilthatta volna el a közbeszerzési eljárásokban való részvételtől három évre. Minden olyan eljárás esetében, ahol bebizonyosodik, hogy a Simicska-céget jogtalanul zárták ki, a győr-gönyűi kikötőprojekthez hasonló büntetésre van esély - jegyzi meg a lap.

A tavalyi bevételen még alig látszik az eltiltás

A mérlegadatok szerint jó évet zárt tavaly a Közgép, mindössze tíz százalékkal esett vissza a bevétele az előző évihez képest, 101,5 milliárd forint nettó árbevételt ért el, az adózott eredménye 9,6 milliárd forint volt. Ebből ötmilliárd forint osztalékot vettek ki, szemben az előző évi 11 milliárddal.

A kikötőfejlesztést végül nettó 6,89 milliárd forintért a Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester cége, a Mészáros és Mészáros Kft., valamint az A-Híd Zrt. és Swietelsky Vasúttechnika Kft. alkotta konzorcium nyerte el. A Közgép 6,7 milliárdért vállalta volna a feladatot.