BUX
39359

Devizahitelesek figyelem: Így érdemes készülni a bank levelére!

A Magyar Posta (MP) Zrt. folyamatosan egyeztet a szolgáltatót megkereső partnerekkel a feladandó küldemények várható mennyiségéről és a feladás tervezett időpontjáről - tudta meg a Napi.hu Apáti-Tóth Katától, a társaság szóvivőjétől a banki elszámolás és forintosítás rendkívüli időszaka kapcsán.

Domokos László, 2015. március 10. kedd, 14:09

A deviza- és forinthitelekkel kapcsolatos elszámolás a hitelintézeteknél 2,4 millió, a pénzügyi vállalkozások ügyfeleivel együtt 3 millió szerződést is érinthet - mondta korábban Varga Mihály, az NGM első embere. Ez hatalmas logisztikai és technikai feladatot jelent a pénzügyi intézményeknek, van olyan nagybank, ahol 16 tonnát tesz ki az elszámoló levelek súlya. A bankok felkészültek a feladat végrehajtására, számos informatikai fejlesztést hajtottak végre annak érdekében, hogy az ügyfelek mielőbb megkaphassák a tájékoztatást - mondta a miniszter. A jelzálogalapú devizahiteleseknek március-áprilisban kell megkapniuk a pénzintézet tájékoztató levelét az elszámolás és a forintosítás részleteiről, míg a nem jelzálogalapú hitelek felvevői az elszámolásról kapnak majd tájékoztatást. Majd a forint alapú és a deviza alapúnak nem minősülő deviza fogyasztói kölcsönszerződések kapcsán az elszámolást 2015. augusztus-szeptemberben kell az érintett fogyasztóknak megküldeni.

A postai árképzés a feladás mennyiségétől és a megrendelt szolgáltatás típusától függ. Nagyobb mennyiségű küldeményfeladás esetén az ászf-ben meghatározott tömeges tarifa díjszabása érvényes - válaszolt a posta a speciális díjszabás alkalmazásával kapcsolatos kérdésünkre.

Annak érdekében, hogy a nagy mennyiségű tértivevényes küldemények felvétele és kézbesítése zökkenőmentes legyen, szükséges, hogy a feladó szervezetek minél előbb felvegyék a kapcsolatot a Postával, és egyeztessék a várható küldeménymennyiség mértékét és feladásának időpontját. Csak így biztosítható, hogy a nagy mennyiségű tértivevényes küldemények felvétele és kézbesítése - a Posta rendelkezésére álló kapacitásainak maximális kihasználása mellett - torlódásmentesen megvalósítható legyen - fogalmazott a szóvivő.

A feladók számára a szolgáltató nem a Hibrid projekt keretében (a múlt héten adták át a cég hibrid nyomdai beruházását, amely a közigazgatás elektronikusan előállított hivatalos leveleit nyomtatja és kézbesíti az állampolgárok és a cégek felé - a szerk), hanem a már jó ideje létező elektronikus tértivevény szolgáltatásával teszi rugalmasabbá az ügyintézést. Ez annyit jelent, hogy a feladók számára jelentős segítséget nyújt az MP elektronikus tértivevény szolgáltatása, amely annyit jelent, hogy a kézbesítési, visszakézbesítési információkat és a címzettek által aláírt tértivevény nyomtatványok képeit elektronikus adatállományban is át tudja adni.

A 2014-es XL. törvény szerint az elszámolást a pénzügyi intézmény a fogyasztónak, annak fogyasztói kölcsön-szerződésben megjelölt, illetve bejelentett címére köteles megküldeni tértivevényes levélben. A megküldés időpontjának az elszámolás postára adásának időpontját kell tekinteni. Majd az elszámolás kézbesítésétől számított 15. napig kell az elszámolást a gyakorlatban megvalósítani.

A küldemények átvételénél a Posta több kényelmi szolgáltatást is nyújt ügyfeleinek:

Ha az ügyfél napközben nem tartózkodik otthon és értesítőt talál a levélszekrényében, akkor ismételt kézbesítéssel hozzájuthat küldeményéhez az általa meghatározott időpontban és helyszínen, igazodva a kézbesítő posta nyitva tartási rendjéhez. A szolgáltatás telefonon és interneten is megrendelhető, további részletek a szolgáltatásról itt olvasható. Elektronikus megrendeléshez pedig egy rövid regisztráció szükséges, amely ezen a linken érhető el.Az MP Zrt. lehetőséget biztosít arra is, hogy az ügyfelek előre foglalt időpontban vegyék át küldeményeiket. A díjmentes szolgáltatás itt érhető el.Az ügyfelek meghatalmazást is adhatnak, így akár a címhelyen, akár a postán történő átvételt is elintézheti helyettük a meghatalmazott személy. Meghatalmazás részleteiről a postai szolgáltatásokról szóló általános szerződési feltételek (ászf) 6.5. pontjában olvashat. A meghatalmazási nyomtatvány interneten is elérhető.

Az átfutási időnél - a jogszabályi előírásoknak és a Magyar Posta Zrt. ászf-jének megfelelően - több dolog érvényes:

- a nem elsőbbségi, tértivevényes levélküldemények legalább 85 százalékát a feladást követő harmadik munkanap, legalább 97 százalékát a feladást követő ötödik munkanap végéig kézbesíteni kell vagy meg kell kísérelni azok kézbesítését;

- az elsőbbségi, tértivevényes levélküldemények legalább 90 százalékát a feladást követő munkanap, legalább 97 százalékát a feladást követő harmadik munkanap végéig kézbesíteni kell vagy meg kell kísérelni azok kézbesítését.