Döbbenetesen alakult a használtautó-import Magyarországon

Az elmúlt év utolsó negyedében már több import használt autóra került rendszám, mint újra. A kedvezőbbé vált feltételek olyannyira felpörgették a behozatalt 2011 folyamán, hogy az a 2010-es közel duplája lett, így az év egészét tekintve 3 új autóra 2 használt kocsi behozatala jutott.
Ádám Viktor, 2012. február 6. hétfő, 06:55

Belehúztak a használtautó-importőrök, így az elmúlt év utolsó negyedében már több, másodkézből származó, külföldről behozott személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, mint ahány új járműre rendszám került. A 11,3 ezer új kocsira 12,3 ezer darab használt jutott - értesült a Napi Gazdaság Online piaci forrásokból. Az utolsó negyedév fejleményeivel együtt 2011 egészében a DataHouse adatai szerint több mint 31 ezer "second hand" autót helyeztek forgalomba - ez az egy évvel korábbi közel duplája -, szemben a 45,1 ezer darabos újautó-regisztrációval. Tavaly így 6 új autóra 4 használt jutott, míg 2010-ben 7:3, 2009-ben pedig (nagyobb újautó-piac mellett) 8:2 volt ez az arány.

Mindez azt is jelenti, hogy a céges és flottavásárlók által dominált újautópiacról kiszorult magánvevők a viszonylag fiatal, alig használt(nak mondott), korábban külföldön futott kocsik felé fordultak. A magyarországi előéletű használt autók piaca, ha kevésbé látványosan is, de szintén élénkült. Az elmúlt évben 440,6 ezer autó cserélt gazdát, ami a 2010-est bő húszezerrel, azaz 5 százalékkal múlja felül, ám gyakorlatilag megegyezik a 2009-essel.

Az import növekedését a minőségi használtautókínálat csökkenése indokolja - kommentálta az adatokat Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója. Hozzátette: a behozatallal ugyanakkor az ismeretlen előélet miatt nagyobb kockázatot vállaltak a vevők. Horváth szerint a piaci mozgások azt jelzik, hogy sok embernek már muszáj volt autót cserélnie, ám új gépkocsit nem engedhettek meg maguknak, így a használtimport jelentett megoldást.

A negyedik negyedévi növekedés látszólag ellentmond annak a korábbi prognózisnak, amely a használtimport jelentős lassulását jósolta, részben a végtörlesztés miatti keresletcsökkenésre, részben pedig a látványosan gyengülő forint drágító hatására hivatkozva. A magyarázat az lehet, hogy bár a valós behozatal tényleg fékeződött, a megelőző hónapokban beérkezett nagy mennyiségű autó jó részének forgalomba helyezése az év végére csúszott. Az új autók forgalomba helyezési statisztikáját viszont az torzította, hogy sokan az év végén vásároltak, de a rendszám - a kedvezőbb regadó miatt - csak januárban került a kocsira. Ez látszott meg a csökkenést mutató decemberi és a látványos növekedésről tanúskodó januári újautó-statisztikán is.

A használtimport a második félévben pörgött fel, egyrészt azért, mert 2011 július 22-étől a vevők számára előnyösen változott a regisztrációs adó kiszámításához alkalmazott avultatási táblázat, azaz csökkent a közteher. Az is közrejátszott, hogy 2012-re a regadó jelentős növekedése volt várható a legtöbb kategóriában.

Elképzelhető, hogy a korábban behozott autók regisztrációja húzta fel a negyedik negyedéves statisztikát, miközben az import valójában már csökkent az év utolsó hónapjaiban a magas euró/forint árfolyam miatt - vélekedett a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Fojt Attila szerint kettős hatás érvényesült: voltak, akik megvárták a regisztrációval a kedvezőbb, 2012-es tételeket, míg mások ezzel nem törődve inkább az átírási és a biztosítási költségek, illetve az áfa januári növekedése előtt forgalomba helyeztették autójukat. A külföldi rendszámmal futó, de valójában magyar tulajdonban lévő autók hazahozatala ugyanakkor mindössze 1800 darab körüli mértékben növelte a regisztrációk számát. Az MGOE adatai egybecsengenek a többi statisztikával: ezek szerint tavaly 474 ezer autó váltott tulajdonost, beleértve a használtan behozott kocsikat is.

Használtautó-import (ezer db)
Adatforrás200920102011
KSH12,717,2n.a.*
DataHouse15,517,731,3
Forrás: Napi-gyűjtés
*az adatokat február végén közlik

A szakember rámutatott: a szakma az adóhatósági definíció alapján határozzák meg mi számít használt autónak. E szerint a 6 ezer kilométernél többet futott és a 6 hónaposnál idősebb kocsik tartoznak ide, szemben a KSH módszertanában szereplő kritériummal, amely a két évesnél régebbi autókat sorolja a használtak közé.

Fojt Attila az idén az újautó-piacon 10 százalék körüli növekedést valószínűsít, míg a használtimport terén ennél szerényebb bővülésre van kilátás. A növekedésre a legnagyobb kockázatot a forintárfolyam jelenti: ha 285 körül stabilizálódna az euró, az be tudná indítani a piacot. A szakember szerint lényeges lenne a hitelezési piac beindulása is, ami pozitív hatással lenne az értékesítésre és a korszerűtlen autók lecserélésére, mivel az elmúlt években nőtt a személygépkocsi-park átlagéletkora.

Indul a Volvo használtautó-programja
Tavaly 682 darab Volvo márkájú használt autót hoztak be az országba - ezek jelentős része 2-3 éves modell volt -, az itthoni piacon pedig közel hatezer cserélt gazdát. A regisztrációs adó és az esetlegesen erősödő forint miatt várható keresletnövekedés a hazai importőrök fantáziáját is megmozgatta, így nem véletlen, hogy a Volvo teljesen átdolgozta korábbi használtautó-rendszerét, és itthon is bevezeti a globális Volvo Selekt programot. Ebben a maximum 5 éves, legfeljebb 150 ezer kilométert futott és rendszeresen vezetett szervizkönyvvel rendelkező modellek vehetnek részt. Ezekhez az autókhoz teljes körű szolgáltatáscsomag kapcsolódik: egész Európára kiterjedő, kilométer-korlátozás nélküli, 12 hónapos garancia, valamint 24 órás assistance is jár. Sőt, a vásárlók probléma esetén 30 napon vagy 1500 km-en belül át is cserélhetik másik autóra az eredetileg kiválasztott járművet. A hivatalos márkakereskedőknél megvásárolható autók egy része saját forrásból származik - azaz többek között demo- vagy bérautóról van szó -, de a tervek szerint a nemzetközi vállalat partnerein keresztül külföldről is vásárolnak majd.

HOZZÁSZÓLÁSOK