Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Még a tavasszal több biztosítási alkusz is azt próbálta kitalálni, milyen hátszele lehet a szakma "új üstökösének", Keszthelyi Eriknek. Ráadásul mindezt egy olyan szakmai konferencián, amelyet a vállalkozó cége, a Keszthelyi Holding szervezett. Az alkuszok az elmúlt években ugyanis gyakorlatilag tét nélkül nézték, ahogy az állami cégek biztosításait rendre egy cégcsoport intézi, gyakran közbeszerzés nélkül.

Választ nem találtak a kérdésükre, miközben kevés olyan állami vállalat van az országban, melynek biztosításait nem a Keszthelyi Holding Zrt. valamelyik leánya alkudta ki - kezdve a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-hez tartozó vállalatokkal, az MVM Zrt.-n át egészen a Szerencsejáték Zrt.-ig.

Ráadásul a cégcsoport úgy kap szerződést egyre több közpénzből gazdálkodó szervezettől, hogy a régi ügyfeleknél újabb és újabb problémák jönnek felszínre. Példa erre a Körös Volán Zrt.-nél és a DAKK Zrt.-nél kötött életbiztosítások esete, ahol 2200 dolgozó zsebéből vették ki a pénzt úgy, hogy közben megtakarítást ígértek nekik. Az alkalmazottak által kifogásolt érték megközelíti a 400 millió forintot, mivel személyenként mintegy 180 ezer forintot veszítettek a pénzükből.

Szép ígéret

Három évvel ezelőtt, 2014 elején a DAKK Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. vezetője, Fekete Antal jelezte a személyzeti és a szakszervezeti vezetőknek, hogy a cég új elemet venne be a cafeteriajuttatások közé: egy megtakarítással egybekötött életbiztosítást. Évente 60 ezer forintot fizetnének be, mely megtakarításként működik. Az érdekvédelem vezetői, köztük Hoffmann Antal a Dél-alföldi Közlekedési Szakszervezet (DAKSZ) vezetője akkor támogatta az életbiztosítási konstrukciót, annál is inkább, merthogy neki már volt megtakarítással egybekötött biztosítása, ami lejárt és azt kapta, amit a szerződés kötésekor ígértek és garantáltak a számára.

Úgy gondoltuk, hogy a dolgozóknak hosszú távon jó lesz így, mert maguktól sokan nem takarékoskodnak, valamint nekem korábban is volt már életbiztosításom, ezért tudtam, hogy így akár több pénzük is lehet, így valamennyire segítjük őket - mondta el Hoffmann a Napi.hu-nak.

Később viszont egyre gyanúsabb lett az ügy: a szerződések aláírása előtt hiába kérték a Keszthelyi Erik vezette Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft.-t, hogy ismertesse a csomag tartalmát, ez csak nem történt meg. Összesen annyi tájékoztatást kaptak, hogy 2014. márciusában a humánpolitikai igazgató átküldött egy prospektust. A Napi.hu birtokába került dokumentum szerint az Uniqa Biztosítónál megkötendő szerződés két részletből állt: egy 3 ezer forintos tétel egy összevont egészség- és baleset-biztosításra ment, míg 57 ezer forint a megtakarítással kombinált életbiztosításba.

Nem beszélt róla, de megkötötték

Az is kiderült, hogy a szerződő a Körös Volán Zrt. lesz, a biztosítás kedvezményezettjét viszont a dolgozó jelölheti ki. Ahogy az ilyen, úgynevezett unit-linked biztosításoknál szokásos, azt legalább három évig kellett fizetni, tehát az emberek, három részletben összesen 180 ezer forintot költöttek rá. De a tájékoztatóban az szerepelt, a Körös Volán átadhatja a jogokat az alkalmazottaknak a harmadik év leteltével, valamint az, hogy aki időközben nyugdíjba megy, felmond vagy elbocsátják, átveheti a biztosítását, fizetheti magának tovább.

Tájékoztatót tehát nem kaptak, csak a brosúra jutott el a cég 2200 munkavállalójához, hiába várták Keszthelyit vagy a cége egy képviselőjét. Májusban mégis mindenkivel aláíratták a szerződéseket, visszamenőleges hatállyal január 1-től.

Hoffmann lapunknak arról beszélt, hogy kért egy táblázatot arról, mikortól lehetséges a biztosítás kivásárlása, valamint egy kimutatást arról, mikortól van hozama a kötvényeknek. Ilyet azonban akkor sem kapott, amikor 2014 novemberében mégis megjelent az alkuszcég egyik képviselője, de az - Hoffmann állítása szerint - semmiről nem tudott konkrétumot mondani.

A szerződés viszont annyi változással járt, hogy a befizetést nem a cafeteriakeretből utalták ki. Helyette lecsökkentették a juttatási keretet, több mint 100 ezer forinttal és a Körös Volán csoportos szerződést kötött az Uniqa Biztosítóval. A vállalatok szempontjából az ilyen megállapodások azért előnyösek, mert folyamatosan cserélhetik a munkavállalókat anélkül, hogy újra tárgyalnának a biztosítóval. Valamint így a dolgozók a céghez köthetők: ha az emberek pénzt veszítenek a távozásukkal, érdekeltek abban, hogy a biztosítási idő előtt ne váltsanak munkahelyet.

"Utaljatok a Hoffmannak százezer forintot!"

Nem sokkal később a szakszervezeti vezetőnek volt egy műtéte. Mivel a támogatott egészségügyi beavatkozások listáján szerepelt a kezelése, a biztosítóhoz fordult az alkuszon keresztül. Onnan viszont azt a visszajelzést kapta, hogy nem jár neki pénz, amelybe beletörődött, mert a szerződéskötés előtt már tudott a betegségről.

Hetekkel később viszont mégis kapott 100 ezer forintot, de egészen érdekes körülmények között. Egy céges sportnapon megsérült egy másik dolgozó focizás közben. A szakszervezeti vezető ekkor jelezte Fekete Antal vezérigazgatónak, hogy mivel vállalati rendezvényen történt a baleset, kérjenek pénzt a biztosítótól. Ekkor csak megemlítette, hogy őt a műtétjekor nem fizették ki.

Akkor Fekete felhívott valakit, Hoffmann előtt a telefonban pedig azt mondta: "Utaljatok a srácnak 30 ezret a balesetre, a Hoffmannak meg 100 ezret a műtétre".

Nem úgy, ahogy

A Körös Volántól végül 2015 novemberében ment nyugdíjba a szakszervezeti vezető. Akkor kérte az Uniqa és a Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft.-t is, hogy számoljanak el a biztosításával. Több megkeresésére sem kapott választ. Aztán idén márciusban sorban megjöttek a válaszok az alkusztól, a biztosítótól és a Körös Volán Zrt. jogutódjává előlépő DAKK Zrt-től: a megtakarításról ne is álmodjon, mert nem veheti át a biztosítást, arról információt sem kaphat.

A válasz szerint a biztosítási számlájukat azért nem nézhetik meg, mert a szerződő a munkáltató volt, illetve mostanra a DAKK Zrt. tehetné ezt meg vagy adhatna rá engedélyt. Az állami cég viszont azt írta, nem jogosult a visszavásárlásra, mert azt nem a cafeteriakeret terhére fizették, hanem módosították a kollektív szerződést, azt a cég fizette. Emiatt Hoffmann a munkaviszonya megszűnésével már nem számít biztosítottnak.

Az Uniqa Biztosítótól viszont hozzákerült az életbiztosításról szóló szerződés egy példánya. A lapunknak bemutatott dokumentumból kiderül, hogy a szerződő eszerint is a Körös Volán Zrt. - ahogy arról az aláíráskor megállapodtak -, azonban az alkusz nem a Hungarikum Kft., hanem az Optimál-GB Kft., egy másik, szintén Keszthelyi Erikhez kötődő cég.

Így Hoffmann Antal - de a volt Körös Volán csaknem 700 alkalmazottja is - gyakorlatilag elvesztette azt a pénzt, amelyet korábban cafeteriaként megkapott. Most az összevont közlekedési vállalat jóindulatán múlik, hogy három év után kivehetik-e a megtakarításukat.

A DAKK Zrt. volt Tisza Volános, Bács Volános, Kunság Volános dolgozói azért jártak "jobban", mert az ő cafeteriakeretük az összevonáskor nem változott - fűzte hozzá Hoffmann lapunknak, aki számonkérné a vagyonkezelőt azért az ígéretért, hogy a Volánok átalakítása során nem sérülhetnek az addigi juttatások, a szerzett jogok.

Akkor kinek érte meg

A dolgozókon kívül viszont két társaságnak is megérhette a szerződés. A biztosítási alkuszok ugyanis olyan ügynökök, akik közvetítenek a cégek és a biztosítók között. Jobb feltételeket alkudnak ki, mert egyszerre több ügyfelet is összekötnek a pénzintézettel, míg emellett kezelik a káreseteket, nem kell a vállalkozásoknak maguknak utánajárniuk a pénzüknek, ha baj történik.

A Napi.hu által megkérdezett szakértők szerint a piacon az első éves díj 120-150 százalékát teszi ki a jutalék - így a biztosító a második-harmadik év befizetésein keres. Ezért is kötik ezeket a szerződéseket legalább három évre, de inkább hosszabb időszakra. Az alkusznak ezért az az érdeke, hogy annál olcsóbb feltételeket mutasson be, mint amit egy vállalat magának kijárhatna, cserébe sok és lehetőleg jól fizető ügyfeleket vigyen a pénzintézetekhez, akik sokáig maradnak.

A dolgozók egykori juttatáskeretén még egy szereplő gazdagodhat: ez pedig maga a munkáltató, amely ha folyamatosan fizeti a megtakarítással egybekötött életbiztosítást, néhány év után hozamot is kaphat. Összességében tehát a buszvezetőkön, szerelőkön, irodistákon és forgalomirányítókon kívül mindenki jól jár. Ők gyakorlatilag a cégük és egy ismeretlen alkusz javára mondtak le a pénzükről.

Válaszok nélkül

Az ügyben a Napi.hu megkereste a DAKK Zrt.-t is, hogy a közlekedési vállalat álláspontja is megjelenjen a cikkben, azonban egy hónap alatt nem érkezett tőlük válasz, noha telefonon többször is tájékoztatást ígértek. Kérdeztük őket arról, hogy miért döntöttek a cafeteriakeret csökkentése mellett, miért jelent meg a dolgozóknak adott tájékoztatóban, hogy távozásuk esetén átvehetik a számlájukat, ha ezt aztán mégsem tehették meg.

Nem egyedi eset

Nemcsak a DAKK Zrt.-nél kötöttek hasonló megállapodást a dolgozók pénzére. Év elején a HírTV Célpont című műsorában bemutatták, hogy pontosan ugyanebben a konstrukcióban szerződtek a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt.-nél kukások, utcaseprők és irodai dolgozók nevében.

Ráadásul ott a dolgozók évi 410 ezer forintos cafeteriakeretéből évi 120 ezret költöttek ugyanilyen unit-linked típusú biztosításra. Ráadásul a kollektív szerződést úgy módosította az FKF, hogy az embereknek választaniuk kellett: vagy aláírják a megtakarítással egybekötött életbiztosítást, vagy ennyivel csökken az éves cafeteriájuk. Nyilván kevesen választották az utóbbi lehetőséget - írja a 444 az ügyletről írt cikkében.

Végül itt a dolgozók és a szakszervezet rájött, hogy a konstrukció igen előnytelen: 2015 végén az FKF új vezetősége a népharag miatt felülvizsgálta és szüneteltette a befizetést, majd fél év múlva, 2016 júniusában felbontotta a szerződést. Az alkalmazottak pedig a kifizetéskor arról kezdtek beszélni, hogy meglopták őket - az összesen 360 ezer forintnyi befizetésből mindössze 80-90 ezer forintot kaptak kézhez. A befizetések után lejött a közvetítői jutalék, majd a különböző adók és járulékok.

Ezután igazán meglepő, hogy a Hungarikum Alkusz Kft. végül megkapta az összes fővárosi cég - köztük a BKK, a Főkétüsz vagy a Főtáv - mindegyik biztosítási szerződését (baleseti, egészségügyi és a felelősségi biztosítások sorát) alkuszként. Majd az FKF-nél is velük állapodtak meg újra azután, hogy a dolgozókkal már kitoltak.

Címlap: MTI Fotó/Rosta Tibor