A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

Újabb nemzetközi kereskedelmi hálózat eladása merült fel témaként az Európai Kereskedelem Napján megrendezett szakmai fórumon. Ezt először Antalffy Gábor, a Kiskereskedők és Vendéglátók Országos Érdekvédelmi Szövetségének ügyvezető elnöke vette fel, de Csűrös Alíz, az Országos Kereskedelmi Szövetség társelnöke is megerősítette: mint mondta, szakmai berkekben nyílt titok, hogy újabb Magyarországon működő lánc került eladósorba.

A Napi Gazdaság által megkérdezett kereskedelmi szakemberek mindegyike a francia−belga hátterű Louis Delhaize-csoport itteni érdekeltségéről − vagyis a Match, a Cora és a Profi hálózatról −, illetve az egységeket ellátó Provera beszerzési társaságról beszélt. Úgy tudni, a hálózat esetleges megvásárlásáról többen is "beszélgetnek" (házon belül), az itt levő nemzetközi cégek mellett magyar hátterű láncok érdeklődnek iránta.

Az újra felmerült koncentrációs folyamat kimenetele egyáltalán nem mindegy a hazai kiskereskedelem számára. Tíz évvel ezelőtt, a GfK Hungária Piackutató kutatása szerint a magyar élelmiszer-kiskereskedelmi láncok a piac 38 százalékát tudhatták magukénak, a nemzetköziek részaránya 45 százalék volt. Öt éven belül − ha minden marad a régiben − a magyar vállalatok részaránya harminc százalék alá csökkenhet, a nemzetközieké pedig 60 fölé emelkedhet. Ami a kiskereskedelmi forgalom jövőjét illeti, a háztartások fogyasztásának emelkedése legkorábban három év múlva érhet el stabilan 3 százalék feletti mértéket, a kiskereskedők egy része azonban pesszimista, Antalffy például öt éven belül nem számít erre.

A szakmai fórum előtt Szatmári Kristóf, a nemzetgazdasági tárca államtitkára bejelentette, néhány hónapon belül elkészül egy 5-10 éves kereskedelemfejlesztési program, ami támpontokat adhat a kamarai és az agrárkamarai törvények kiskereskedelmet érintő paragrafusainak kialakításához. Krisán Lászó, a VOSZ kereskedelmi és szolgáltató szekciójának elnöke szerint első körben a feketekereskedelmet kell visszaszorítani, ugyanis az üzemanyag-eladás nélkül számolt hatezermilliárdos forgalom 25-30 százaléka a láthatatlan piacon keletkezik.