BUX
39119

Elűzné az Aldit és társait a kormány?

A választások után újra hadat üzenhet a kiskereskedelmi láncoknak a kormány- írja a Magyar Nemzet.

Csernátony Csaba, 2017. október 6. péntek, 08:34

A Fidesz a jövő évi választások után nekimenne a külföldi kézben lévő kiskereskedelmi láncoknak - írja több iparági forrásra hivatkozva a Magyar Nemzet. Célkeresztbe kerülhet többek között akár az Aldi, a Tesco, a Lidl vagy az Auchan.

A lapnak az egyik forrás azt mondta: már érkeztek komoly jelzések a tulajdonosok felé, hogy gondolkodjanak el, jobb időben eladni az érdekeltségeiket, ha megkeresik őket. A másik forrás pedig azt mondta, hogy logikus lépés lenne a kormány szempontjából, hogy megcélozza a legjobban működő láncokat, és megpróbálja megszerezni őket.

A cikk szerint a kiskereskedelmi láncok elleni hadjárattal az elmúlt időszakban jelentős élelmiszer-ipari befektetéseket megvalósító - egyébként az OTP Bankot irányító  - Csányi Sándort, valamint Mészáros Lőrincet hozhatják helyzetbe.

A cikk hozzáteszi ugyanakkor azt is, hogy egyelőre egyik érintett boltlánctól sem érkezett jelzés az adott ország diplomáciai képviseletéhez, hogy kormányzati nyomást tapasztalnának.

Még nem jött össze a kormány terve

A lap felidézi Orbán Viktor miniszterelnök korábbi nyilatkozatát, amelyben azt mondta, hogy négy olyan terület, a média, a bankok, az energia és a kiskereskedelmi hálózat, ahol muszáj elérni, hogy a hazai tőke a nemzetközi fölé nőjön. Akkor Orbán azt mondta, a három területből már háromban sikerült elérni a célt, a negyedikben - a kiskereskedelmi szektorban - viszont nem.

Sajnos a kereskedelmi hálózatok furfangosabbak nálunk. Még néhány év, és ezt a célt is teljesítjük

- közölte a miniszterelnök. Matolcsy György jegybankelnök még nemzetgazdasági miniszterként pedig - szintén évekkel ezelőtt - arról beszélt, hogy a  külföldi tulajdonosok választhatnak: jó áron megszabadulnak magyar leánycégeiktől vagy a kormány olyan környezetet teremt a számukra, hogy előbb-utóbb úgyis elmennek.

Tesco az élen

Az utóbbi években készült statisztikák szerint a Tesco vezeti a magyar kiskereskedelmi rangsort. A Trade Magazin idén júniusban publikált listája szerint 2016-ban az első a Tesco volt, a cég 787,7 milliárd forintos becsült bruttó forgalomra tett szert.

A második helyen a magyar Coop állt 582 milliárdos bruttó forgalommal. A harmadik volt a Spar, a negyedik pedig a CBA. Utánuk jön - sorrendben - a Reál, a Lidl, az Auchan, a Penny és az Aldi.

A lista szerint első kilenc helyen álló boltlánc közül a külföldi kézben lévő cégek (Aldi, Auchan, Lidl, Penny, Spar, Tesco) összesen 2440 milliárd forintos forgalmat produkáltak. A magyar boltláncok összforgalma pedig 1475 milliárdra rúgott.