Engedélyezték a magyar elektromos buszt

Elektromos autóbuszt fejlesztettek ki Magyarországon, a busz megkapta a forgalomba helyezési engedélyt, és elindult az első, 25 darabos széria gyártása is - közölte a gyártó cég vezetője.
MTI-Eco, 2014. szeptember 8. hétfő, 17:56

A kormány a Jedlik Ányos terv keretében támogatja az elektromos hajtású közlekedést és az ezt kiszolgáló magyar termékek exportképessé tételét - mondta Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságszabályozásért felelős államtitkára hétfőn sajtótájékoztatón Budapesten. A tájékoztatón mutatta be a Evopro Holding Zrt. az általa gyártott, első kompozit szerkezetű elektromos autóbuszt.

Mészáros Csaba, a cégcsoport elnök tulajdonosa kifejtette, az első - prototípus - busz megkapta a forgalomba helyezési engedélyt, és elindult az első, 25 darabos széria gyártása is. A busz áráról nem nyilatkozott az elnök tulajdonos, csak összehasonlításként említette azt, hogy egy ilyen busz a világpiacon 400-500 ezer euróba kerül.

Arra a kérdésre, hogy hol látná szívesen az elektromos buszokat, az államtitkár azt válaszolta, hogy például a bemutató helyszínén, a Budai Várban is. A vásárlás és működtetés azonban az önkormányzat dolga - tette hozzá, megjegyezve, hogy egy ilyen termék referenciáit Magyarországon kellene megteremteni.

Glattfelder Béla kiemelte, hogy a bemutatott, 64 személy szállítására képes, akkumulátorral működő elektromos busz 100 kilométeren 60 kilowattóra energiát fogyaszt, ami megegyezik egy Opel Astra fogyasztásával.

Az államtitkár kifejtette, ma 110 dollár egy hordó olaj, de a szakértők 10 év múlva ennek a dupláját valószínűsítik. Villanyáram pedig másból is előállítható, például atomból is - utalt a paksi bővítésre.

A buszt 1 millió euróból, 400 ezer euró uniós támogatással fejlesztette ki az Evopro. Könnyű, kompozit anyagból készül: a karosszéria 2 tonnával könnyebb a hagyományoshoz képest. A kompozit anyag ráadásul nem korrodál, így 30 év garanciát adnak a karosszériára.

A busz modulokból épül fel, hajtása pedig a tiszta elektromostól a dízel-, illetve gázhajtású motorral kiegészítve, a külső elektromos hajtású trolibuszig terjed.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

666ORDOG666, 2014.09.09 17:10

@RealMan: Szeretném tudni az igazat.
Egy újszülöttnek minden vicc új.
Az Ördög lehet rossz, gonosz, vigyorgó, huncut, bosszúálló, rettenetes, kísértő, rosszra csábító, stb.
Láttál már meglepett Ördög ábrázolást ?
Átéltem egyet, mást. Én már nem lepődöm meg semmin.
Üdv: az Ördög.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2014.09.09 10:27

@666ORDOG666:
"Nem bízol igazán az elektromos ketyerékben, pedig ez lesz a nyerő a közeli jövőben."

:o) Ha tudnád erről az igazat, azt gondolom meglepődnél.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

666ORDOG666, 2014.09.09 09:45

@RealMan: Nyugodjál meg, ha megkapta az engedélyt, akkor biztonságos.
Nem ismered a magyar Illetéke Szaktársakat? Mindig betartatják legalább a német szabvány előírásokat, de inkább egy fokkal szigorúbbat, biztos ami biztos alapon.
Városi forgalomban kizárt, hogy max 60 km/h.-nál szilánkosra törjön bármi. Lehet, hogy CFK kompozitot használtak, amit még eltörni sem tudsz.
Nem bízol igazán az elektromos ketyerékben, pedig ez lesz a nyerő a közeli jövőben.
Üdv: az Ördög.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2014.09.09 09:21

@RealMan:
A technikáról -ennyi pénzből nem lehet saját fejlesztés. A váz vagy a karosszéria a legkisebb történet, anno így épült Magyarországon minden és ma is. Megveszik innen-onnan a különböző egységeket és összeépítik.

Mi van az akkuval?? Ki gyártja?? Megoldott-e a tönkrement akkumulátorok "hulladékkkezelése"?? A lithium akku ugyanolyan mérgező mint az ólom akku. D amíg az ólom akkunak megoldott már a recycling-ja, addih a lithiumé nem. Itt sem Németországban.

Rengeteg kérdés van még. Én úgy látom, hogy tapasztalatlan emberek kezdtek bele ebbe a történetbe. Hiába cserkésznek be hozzá egy magyar egyetemet, a végeredmény is ugyanaz lesz.

Az első körben kizárólag megbízható nyugati technológiát kell alkalmazni. Ha ennek megvan a tapasztalati eredménye, akkor bele lehet fogni a sajátba.

EZ nem busz, hanem egy tákolmány.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2014.09.09 09:17

@666ORDOG666:
Ha valaki, akkor én ezt pontosan tudom, mennyi idő kell ehhez meg ahhoz. Én ne tudnám?? Okay, akkor most nézzünk a dolgok mélyére.

Ezt a buszt személyszállításra tervezték - szép. A személyszállítás nem veszélytelen dolog. Városban különösen nem. A kérdésem az, hogy a kompozit elemek hagyományos kompozit anyagokból épültek fel ( GFK ) vagy benne más is. Tippeket nem akarok adni, bár Henry Ford már megteremtette anno a lehetőségét ennek, de máig nem éltek vele, csak belső burkolatok gyártásánál. Egy kanadai cég viszont már kész készít belőle - cannabis karosszéria.

Magam is ezt támogatom. Ha GFK akkor szilánkosan fog törni, az pedig életveszélyes. Egy ilyen kísérleti példánynál, kisszériás gyártásnál nem lesz elegendő tapasztalat arra, hogy az utakon megbízhatóan és veszélytelenül közlekedhessen. Ha elektromos, akkor egy balesetnél hogyan viselkedik a karosszéria, a biztonsági egységek, stb.

Ez a busz jelenleg kiforratlan, személyszállításra veszélyes. TILOS beengedni a forgalomba törésteszt nélkül. Mindannyian tudjuk, nem ennyiből áll egy buszgyártás.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html