Az elmúlt hetekben az olajárral kapcsolatban igen vad prognózisok láttak napvilágot, ezek közül kétség kívül a negatív árra vonatkozó előrejelzés vitte a prímet. Azonban bármilyen szinten áll is meg az olaj ára, az üzemanyag kiskereskedelmi árában hatalmas tartalékok nincsenek már.

Az üzemanyag ára nagyon leegyszerűsítve az olaj árából, az adókból és a különböző árrésekből tevődik össze. Ez utóbbiak üzleti titoknak minősülnek (kivéve a finomítói marzs), azonban az adók mértékének ismeretében az olaj árának forintra váltásával hozzávetőlegesen meg lehet becsülni, hogy mennyin osztozik a finomító, a nagykereskedő és a kiskereskedő.

Forrás: investing, MNB, Mol, Napi.hu-gyűjtés

Ennyi volt a Mol finomítói árrése tavaly

A hazai olajvállalat átlagos finomítói árrése 7,3 dollár (2040 forint) volt hordónként, ez azonban csak egy kis része annak a pénznek, amely az üzemanyag gyártás és kereskedelem során az egyes szereplőknél marad.

Az árrések emelkedése 2014 vége óta tart, de a pici verseny miatt nem szálltak el nagyon az értékek. A Napi.hu számításai szerint a bezin esetében ez a 2014 első negyedévi átlag 47 forintról az elmúlt három hónapban 67-re nőtt, míg a dízel esetében 70-ről 74-re. Utóbbi állt magasabb szinten is korábban.

Forrás: investing, MNB, Mol, Napi.hu-gyűjtés

Ezekkel az összegekkel számolva, a benzin akkor sem menne 237 forint alá, ha tartósan 0 forintért adnák az olajat, de a gázolajért is minimum 234 forintot kellene fizetni, feltételezve, hogy a dollár 290 forint körül marad és a piaci verseny is kordában tartja az árréseket. Ennek tükrében nem meglepő, hogy az olaj áresését a végtermékek csak visszafogottan követték és fogják követni a jövőben is. Innentől csak az adócsökkentés hozhatna jelentős megtakarítást az autósoknak és a fuvarozóknak, erre azonban jelenleg nincs kormányzati szándék.