EUR
308.80
USD
275.90
BUX
27733.77 -0.17%
OTP
7204 0.06%

Ennél kevesebbe aligha kerülhet az üzemanyag

Bár a hazai üzemanyagárakat leginkább meghatározó Brent olaj ára az elmúlt héten visszapattant a 30 dollár alatti árszintről, nagyon látványosan szétnyílt az olló az üzemanyagok és az alapanyag árcsökkenése között. Hogy miért, az pofonegyszerű.
Szász Péter, 2016. január 30. szombat, 11:10

Az elmúlt hetekben az olajárral kapcsolatban igen vad prognózisok láttak napvilágot, ezek közül kétség kívül a negatív árra vonatkozó előrejelzés vitte a prímet. Azonban bármilyen szinten áll is meg az olaj ára, az üzemanyag kiskereskedelmi árában hatalmas tartalékok nincsenek már.

Az üzemanyag ára nagyon leegyszerűsítve az olaj árából, az adókból és a különböző árrésekből tevődik össze. Ez utóbbiak üzleti titoknak minősülnek (kivéve a finomítói marzs), azonban az adók mértékének ismeretében az olaj árának forintra váltásával hozzávetőlegesen meg lehet becsülni, hogy mennyin osztozik a finomító, a nagykereskedő és a kiskereskedő.

Forrás: investing, MNB, Mol, Napi.hu-gyűjtés

Ennyi volt a Mol finomítói árrése tavaly
A hazai olajvállalat átlagos finomítói árrése 7,3 dollár (2040 forint) volt hordónként, ez azonban csak egy kis része annak a pénznek, amely az üzemanyag gyártás és kereskedelem során az egyes szereplőknél marad.

Az árrések emelkedése 2014 vége óta tart, de a pici verseny miatt nem szálltak el nagyon az értékek. A Napi.hu számításai szerint a bezin esetében ez a 2014 első negyedévi átlag 47 forintról az elmúlt három hónapban 67-re nőtt, míg a dízel esetében 70-ről 74-re. Utóbbi állt magasabb szinten is korábban.

Forrás: investing, MNB, Mol, Napi.hu-gyűjtés

Ezekkel az összegekkel számolva, a benzin akkor sem menne 237 forint alá, ha tartósan 0 forintért adnák az olajat, de a gázolajért is minimum 234 forintot kellene fizetni, feltételezve, hogy a dollár 290 forint körül marad és a piaci verseny is kordában tartja az árréseket. Ennek tükrében nem meglepő, hogy az olaj áresését a végtermékek csak visszafogottan követték és fogják követni a jövőben is. Innentől csak az adócsökkentés hozhatna jelentős megtakarítást az autósoknak és a fuvarozóknak, erre azonban jelenleg nincs kormányzati szándék.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

enapi, 2016.02.02 12:22

@megalodon: A MOL kaszál...milyen jó, hogy Orbán vett a MOL-ból.
Milyen jó, hogy Hernádi a világ legdinamikusabban fejlődő olajipari vállalatává tette felismerve az olajválságban, hogy a feldolgozó iparba kell átcsoportosítani.
Milyen jó, hogy Orbán felismerte előre, hogy nem kell félni az üres gáztározóktól ősz elején, hanem tél közepén kell az orosz olcsó földgázzal feltölteni. Most se csurig!!!!

Orbán elintézte az olcsó árakat...majd jön a csökkentés. Kétszámjegyű.
Gyurcsány alatt pedig: NEM LESZ GÁZÁREMELÉS! és 35-ször korrigálták felfelé a lakossági gáz árát.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

megalodon, 2016.01.30 17:40

Remek cikk arról, hogy hogyan kaszál egyre több árrést a Mol a dolgozó népen.

Remélem arról is születik egy hasonlóan tudományos megközelítésű irás, hogy az olaj átlagárához kötött orosz gázár csökkenése vajon mégis miért nem jelentkezik a kedves fogyasztók gázszámlájában.. ez így tél közepén bizonyára többeket is érdekelne :oDDD !
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html
www.Napi.hu Online Kft. Napi.hu - Független üzleti és pénzügyi portál, benne magyar és nemzetközi hírek, elemzések, tőzsdei információk. Helye: Flórián tér 1. 2. emelet, Budapest, Budapest. 1033 Telefon: +36-1-506-0930. Telefax: +36-1-506-0931. .