BUX
39279

Észrevette? Tíz százalékkal olcsóbb lett a friss tej

A nemrég hatályba lépett áfacsökkentés hatására a kiskereskedelmi láncok polcain átlagosan 10 százalékkal lett olcsóbb a friss tej ára. Harcz Zoltán, a Tej Terméktanács ügyvezető igazgatója arról beszélt a hirado.hu-nak, hogy mi minősül friss tejnek és beszámolt az áfa-mérséklés várható hozadékairól is.

Napi.hu, 2017. január 16. hétfő, 10:44

A korábbi 18-ról 5 százalékra csökkent január 1-jével a friss tej áfája, ami - a Tej Terméktanács-tag kiskereskedelmi láncok esetében - teljes egészében továbbadásra került a fogyasztók felé. (A szervezet több, mint 60 százalékos lefedettséggel rendelkezik a hazai kiskereskedelemben).

Átmeneti bajok még jöhetnek

Hiteles forgalomnövekedési adatokról még nem tudott beszámolni a portálnak az ügyvezető, azt azonban hangsúlyozta, hogy a továbbiakban fontosnak tartanák például a túró és a tejföl, később pedig a vaj és a félkemény sajtok áfatartalmának csökkentését is.

Harcz Zoltán szerint ebben az időszakban átmeneti likviditási problémát jelenthet a tejtermelők számára, hogy az úgynevezett "input" szükségleteiket (takarmány, energia, gyógyszerek, gépek és egyebek) változatlanul 27 százalékos áfával szerzik majd be, ám az összes általuk értékesített nyerstej után csak 5 százalékos áfa-bevételük lesz.

A legtöbb terméknél marad a régi ár

A közteher csökkentés azonban nem vonatkozik az UHT és ESL tejre - oszlatta el az általános fogyasztói félreértést Harcz Zoltán. A sűrített, illetve cukor vagy más édesítőanyag hozzáadásával készült tejtermékek is kiesnek az áfa-csökkentett termékkörből.

A "friss" jelző fogyasztói tej esetében kizárólag 72 Celsius fok hőmérsékleten 15 másodpercig, vagy ezzel egyenértékű hőkezeléssel pasztőrözött tejre használható - további előírás, hogy a foszfatázpróbának negatívnak, a peroxidáz-próbának pozitívnak kell lennie. A friss tej a kiskereskedelmi láncok hűtőpultjaiban általában elérhető - részletezte a szakember.

A hazai tejfogyasztás mintegy 80 százalékát jelenleg az UHT (ultramagas hőmérsékleten kezelt tartós) és az ESL (Extend Shelf Life, kiterjedt eltarthatósági idejű) tejek teszik ki - tette hozzá -, tehát az összfogyasztás mintegy 20 százalékában jelenhet meg a várható fogyasztásnövekedés haszna a termelőknél.