A Tesco bezárja 13 üzletét Magyarországon február 4-én. A cég közölte: a áruházak bezárása azt a célt szolgálja, hogy a magyarországi Tesco hosszú távon, a változó kiskereskedelmi környezethez és vásárlói szokásokhoz igazodva működhessen. A boltbezerások több mint 500 munkatársat érintenek.

A Magyar Nemzet szerint 564 dolgozóról van szó, a lap szerint főleg a kisebb üzleteit zárja be a cég, vagyis Tesco Expresseket és S-Marketet. A Tesco döntéséről a mai napon tájékoztatja az érintett megyei kormányhivatalok munkaügyi központjait és a szakszervezeteket, utóbbiakkal a jogszabályokban rögzített 7 nap elteltével megkezdi a tárgyalásokat. Kiemelték: számunkra most az a legfontosabb, hogy az érintett áruházakban dolgozó munkatársaiknak a Tescón belül találjanak más munkalehetőséget.

Február 4-től az alábbi üzleteket zárják be:

Kép: Napi.hu


A vállalat ma tájékoztatja az érintett áruházakban dolgozó munkatársakat az áruház bezárásának bejelentését követő lépésekről. Mindent elkövetünk, hogy minél több, a bezárás által érintett kollégának a Tescón belül munkalehetőséget biztosítsunk. Számunkra jelen pillanatban ez a legfontosabb - mondta Nigel Jones, a Tesco magyarországi vezérigazgatója.

A közleményből kiderül, hogy a boltbezárások oka a kiskereskedelmi láncokat érintő kormányzati akciók - igaz, a Tesco nem fogalmaz ilyen élesen. Ezt írják: "az elmúlt időszak jogszabályi változásainak hatására jelentősen megnőttek a Magyarországon működő kiskereskedelmi láncok működési költségei, továbbá a jövőben a jogszerű működés csak a nyereséges vállalatok számára lehetséges. Mindezek hatására sürgetőbbé vált az áruházak eredményességének felülvizsgálata."

Jones: a kormányt nem érhette meglepetésként a boltbezárás

222 boltunk van az országban, aminek ez a 13 viszonylag kis részét teszi ki, de a lépés így is jelentős - mondta Jones az Indexnek adott interjúban. Szavaiból kiderül, hogy összesen tizenhatféle különböző jogszabályváltozáshoz kell igazítaniuk a működésüket. Ezek közé tartozik az élelmiszerlánc-felügyeleti díj drasztikus emelése, a vasárnapi és éjszakai zárva tartás, és az is, hogy két egymást követő veszteséges év után lényegében a törvény kötelez arra, hogy becsukják a boltot. Ez utóbbi ráadásul már idéntől érvényes, így azokat a boltberuházásaikat kellett rögtön felülvizsgálniuk, amelyek nem voltak nyereségesek. Jones szavai szerint tárgyaltak a kormánnyal, így a kabinetet nem érhette meglepetésként a boltbezárás.

Jones elmondta: a döntés rövidtávon nyilvánvalóan visszaveti a forgalmukat, viszont a teljes Tesco-csoport negyedéves jelentéséből jól látszik, hogy a magyar leányvállalat gyorsabban nőtt szinte bármelyik másiknál az elmúlt másfél évben. A szabályozás miatti rövid távú visszaesés ellenére a Tesco hosszú távon elkötelezett a magyar piac mellett, komolyan sosem merült fel, hogy elhagynák az országot - hangsúlyozta a vezérigazgató. A házhozszállítást idén szeretnék kibővíteni új városokkal, ami új munkahelyeket hoz létre. Az egyetlen pozitív része ennek a borzasztóan kemény döntésnek, hogy így a kötelező vasárnapi bezárás miatt nem kell elbocsátani további kollégákat - fogalmazott Jones.

Jones szerint elképzelhető, hogy ha a jövőben lesz is franchise-megoldásuk Magyarországon, de most rövid távon még biztosan nem.

Arra a kérdésre, hogy ki lehet-e cselezni a vasárnapi zárva tartást vasárnapi házhoz szállítással, Nigel úgy válaszolt, hogy a Tesco is megpróbálja felmérni, hogy mit enged a törvény, és mit nem. A vasárnapi házhoz szállítás teljesen elterjedt Magyarországon rengeteg termék értékesítésénél, így a Tesco azt kérdezi a kormánytól, hogy mi miért lennének ők különbözőek.


A magyarországi Tesco hosszú távú működését és eredményességét szeretnénk biztosítani azzal, hogy bezárjuk 13 áruházunkat - fogalmazott Nigel Jones, aki hisz abban, hogy ezzel a döntésükkel szolgálják leginkább vásárlóik és munkatársaik jövőbeni érdekeit.

A közlemény szerint a Tesco számára továbbra is kiemelten fontos Magyarország, és a magyar vásárlók. Hozzáteszik: büszkék arra, hogy munkájukkal évek óta hozzájárulnak a magyar gazdaság eredményeihez, és áruházaikban büszkén szolgálják ki heti hárommillió vásárlójukat.