BUX
38616

Ezekre figyeljen az új rendszerű parkolásnál!

Július 1-jétől változik a mobilparkolás, akkortól egy állami szereplőn, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-n keresztül zajlik majd a rendszer - mondta az InfoRádiónak az állami cég vezérigazgatója. Veres Mihály hozzátette: új előhívószám lesz, türelmi idő valószínűleg nem, de az önkormányzatokat toleranciára kérték. A cég vezetője arra is felhívta a figyelmet, hogy az EME Zrt. nem regisztrált viszonteladó, ezért parkolási szolgáltatást a jogszabály szerint nem nyújthat.

Inforádió, 2014. június 25. szerda, 15:58

Az előhívószám más lesz, de a zónakódok maradnak - ez talán a legfontosabb változás az autósok számára, ha július elseje után parkolnak - mondta a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója. "A mobillal fizetett parkolás nagy része ad hoc parkolás, ebben is a legfontosabb változás az, hogy a 810-es előhívószám helyett az sms-el és a hívással indított parkolás előhívószáma 763-ra változik" - tudatta a vezérigazgató.

Veres Mihály kifejtette: az állami Nemzeti Mobilfizetési Zrt. az integrátor szerepét tölti be az önkormányzatok és a parkolási viszonteladók között. Jogszabályi előírás szerint csak az a cég nyújthat parkolási szolgáltatást, amivel az állami cég szerződött, ezek listája megtalálható a nemzetimobilfizetes.hu oldalon. A vezérigazgató szerint az új rendszer előnye, hogy egységes lesz a mobilparkolás, és ez a kényelmi díjak esetében versenyt generálhat.

"Először is fontos, hogy megtörjük a növekedést, 2010 óta fokozatosan 24-25-ről 90-100 forintra emelkedett ugyanis a kényelmi díj. A megtöréshez pont ez a verseny lesz jó" - fogalmazott.

A parkolóautomatákra az önkormányzatok június 30-án éjjel fogják az új, tájékoztató matricákat felragasztani, illetve a régi hívószámra küldött sms-ekre elutasító válasz érkezik. Ettől függetlenül némi kezdeti zavar előfordulhat. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. ezért arra kérte az önkormányzatokat, hogy toleránsan kezeljék az új rendszer beindulását követő első napokat - mondta Veres Mihály.

"Az önkormányzatokkal szoros az egyeztetés, hiszen a bevezetés egyik nagy terhe rájuk hárul, nekik kell a matricákat elhelyezni, és ők vannak a fronton, ellenőriznek és találkoznak az ügyfelekkel. Próbáljuk közösen megkeresni azokat a lehetőségeket, hogy valamennyi toleranciát vigyünk a rendszerbe. Azt nem lehet mondani, hogy ne büntessünk, de mindenkinek érdeke, hogy az átállás első napján inkább tájékoztassunk, hogy elősegítsük a minél zökkenőmentesebb átállást."

"Az azonban érdekes kérdés, hogy az este elindított parkolásoknál mi történik. Ezt a szolgáltatóknak kell kezelniük, valószínűleg nem kell befogadni a hétfőn este előrejegyzett parkolási kérelmeket, hiszen keddtől indul az új rendszer."

Az új egységes rendszer azt jelenti, hogy országosan 70 parkolási övezetben lehet majd mobillal fizetni az eddigi 42-vel szemben. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. a befolyt parkolási díjból kifizeti az önkormányzatoknak az alapdíjat, a viszonteladóktól pedig a központi szolgáltatásért mindegy egyes tranzakció után 40 forintot von le. Veres Mihály felhívta a figyelmet arra, hogy a korábbi, egyik legnagyobb viszonteladó, az Első Mobilfizetés Elszámoló Szolgáltató, rövid nevén EME Zrt. nem regisztrált viszonteladó, ezért parkolási szolgáltatást a jogszabály szerint nem nyújthat.

Mit lehet és kell tudni?
A három mobilszolgáltatón (Telenor, Telekom, Vodafone) keresztül továbbra is elérhető a mobilegyenleg terhére történő, sms- és hívásalapú, úgynevezett ad hoc mobilparkolás, de az előhívószám 810-ről 763-ra változik.További három mobilparkolási szolgáltató közül lehet választani (Evopay, Mpark, Barion) és a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. is kínál különféle szolgáltatáscsomagokat. A nemzetimobilfizetes.hu honlapon megtalálható az összes szerződött viszonteladó - feltételeik és kényelmi díjaik -, amelyek közül választani lehet.A viszonteladók köre (jelenleg hat ilyen van) bővülhet, ősszel várhatóan még 2-3 cég csatlakozni fog.Figyelem! Az EME Zrt. nem szolgáltathat, mert nem szerződött a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-vel. Igaz, hogy zajlik egy eljárás, de addig is a hatályos jogszabályhoz kellene alkalmazkodnia, az állami cég szerint a jelenlegi magatartásával az EME Zrt. csak az ügyfeleinek árt.A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. 100 százalékban állami cég, az NFM szakmai felügyeletével működik. Június 30-tól elérhető a telefonos ügyfélszolgálata (+36 889 889-es számon).Július 1-jétől az eddigi 42 helyett 70 helyen lehet majd mobillal parkolni (ez elvileg az összes parkolózóna az országban).A viszonteladók az összes parkolóövezetben szolgáltathatnak, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-vel kötött szerződésük mellé nem kell külön az önkormányzatokkal is megállapodniuk.Verseny alakulhat ki a viszonteladók között az úgynevezett kényelmi díjban. Ez jelenleg átlag 60-100 Ft, amely később csökkenhet (mert a parkolási díjról továbbra is az önkormányzat dönt).A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. a viszonteladóktól von le tranzakciónként 40 Ft-ot, a parkolási díjat az önkormányzatok kapják. (Azt nem tudtuk meg, hogy az állami cég mennyit von le tőlük, a vezérigazgató azt mondta, marad a régi rendszer.)Az új rendszer informatikai alapját az elektronikus útdíj-rendszer, a HU-GO adta, ennek köszönhetően egy kész rendszert kellett "személyre szabni", bővíteni, ez Szabó Zoltán Attila, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója szerint 820 millió forintba került.
EME Zrt.
Az Első Mobilfizetés Elszámoló Szolgáltató Zrt. vezetését az InfoRádió egyelőre nem érte eli. Honlapjuk és az ügyfélszolgálat úgy tájékoztat, hogy július elseje után is lehet velük parkolni, az automatikus feltöltés törlési kérelmére viszont  néhány órán belül válaszoltak, s a levélben az előre feltöltött összeg visszajuttatásáról is tájékoztattak.