Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Magyarország uniós csatlakozását követően olcsó és megbízható fuvarozók árasztották el a közös piacot. 2013 óta a magyar fuvarozók között már többségben vannak azok, akik a nemzetközi szállításban vesznek részt - mondta Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) főtitkára.

A magyarok specialitása az uniós országok közötti fuvarozás és a csatlakozás óta sikerült is növelniük piaci részesedésüket. A nyugati országok részéről először a németek léptek a helyzet rendezése érdekében, amikor 2015-ben arra kötelezték a fuvarozókat, hogy a németországi munka alatt a német minimálbért kelljen fizetni a kamionsofőröknek. Ez január óta bruttó 8,84 euró óránként (2740 forint).

A németek mellett más nyugat-európai országok is vezettek be hasonló szabályt, a legutóbb Ausztria döntött így.

A döntés nem más, mint egy szociális védelmi intézkedés köntösébe bújtatott piacvédelmi eljárás - mondta Deli Andor európai parlamenti képviselő, aki a Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottság tagja is. Deli volt az első, aki 2015-ben - a német minimálbér-döntést követően - az Európai Bizottsághoz fordult. Időközben Németországgal szemben kötelességszegési eljárás is indult, de ennek máig nincs eredménye.

Nem hihető, hogy nyugat-európai országok pusztán a magyar kamionosok anyagi helyzete miatt aggódnának, hiszen már nincs óriási szakadék a magyar és a nyugati fuvarozók bére között - ezt már Füle László, a Nit Hungary elnöke mondta. Egy magyar sofőr fizetése (bér, napidíj, üzemanyag-megtakarítás) 1300 euró (mintegy 400 ezer forint) körül mozog, amelyre nem lehet az mondani, hogy a szociális rászorultság állapotába lökné a kamionosokat - tette hozzá.

Füle László szerint már ott is kilóg a lóláb, hogy az egyes országok nagyon bonyolult adminisztrációt várnak el, ha pedig valaki ebben hibázik, akkor akár 30-50 ezer eurós büntetést is kiszabhatnak. Ez az összeg sok céget azonnal a csődbe taszíthat.

Ha az a 12 ezer magyar, aki ma a nemzetközi fuvarozásban dolgozik, elveszíti az állását, akkor nem az lesz a legnagyobb baj, hogy utánuk nem fizetik be a közterheket. A magyar cégek  nemzetközi fuvarozásból való kiszorítása óriási jövedékiadóbevétel-kiesést jelentene.

A Nit Hungary egy tiltakozó kampányt is indított, azt szeretnék elérni, hogy a nyugat-európai tagállamok ne korlátozzák a szabad verseny szociális védelemre hivatkozva. Felszólítják az Európai Parlamentet, hogy és az Európai Bizottságot, hogy szabjanak gátat Európa megosztottságának.