Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Nem csak most, de már az első "szárnypróbálgatással" egyidőben kételkedő mondatok láttak napvilágot a Sólyom Hungarian Airways-zel kapcsolatban. Hiszen már a neve is amatőrizmust sugallt. Rövid, más nyelven is kimondható név helyett egy csak magyarul kiejthető nevet választani nem utalt profizmusra. (Ellenpélda is van persze a Häagen-Dazs jégkérm úgy lett sikeres, hogy élő ember nem ismeri pontos kiejtésének módját...) Ezt azonban még ki lehet magyarázni. Azt azonban már kevésbé, hogy a fapadosokkal teli - és meglehetősen árérzékeny! - piacon miért emelt szintű szolgáltatással indulnának a járatok főleg európai nagyvárosokba.

Londonba, Franfurtba, Párizsba ráadásul bő a választék és nagy a verseny. Elméletben persze vannak olyan, főleg üzleti utasok, akik megfizetnék, megfizették volna a prémium szolgáltatást. De, ennek része a jó menetrend - reggeli érkezés, esti visszaút - és a városközpontú reptéren való landolás. Ez utóbbi helyekre leszállni szinte lehetetlen - ezért is háborogtak a szakemberek, mikor a Malév eladta a londoni Heathrow slotjait, vagyis leszállási lehetőségeit nagy versenytársának a British Airwaysnek.

Menetrend és repülőgépek

A gyanús európai célpontok mellett tenegerentúli járatokat üzemeltetett volna a Sólyom az ötven (!) gépre tervezett flottájával. Ez utóbbiban a 120-150 férőhelyes Boeingek vagy Airbusok mellett szélestörzsű repülők beszerzése is szerepelt. A tengerentúli - főleg Egyesült Államokba irányuló - járatokban amúgy lenne fantázia, hiszen jelenleg nincs közvetlen kapcsolat Budapest és New York között. A maléves időkben volt hogy a Delta és az American is működtetett járatokat, ráadásul jó kihasználtsággal, hiszen a környező országokból Budapesten keresztül utaztak sokan az USA-ba.

A gépbeszerzés első lépése ugyanakkor meglehetősen furcsa volt: olyan Boeing 737 500-as lett ugyanis az első Sólyom színekre festett gép, amelynek életkora 20 év, ráadásul ebben a típusban csak 100 körüli ülés van - így gazdaságosan működtetni szinte lehetetlen feladatnak tűnt. Az már csak "hab lehet a tortán" hogy a rövid távú repülésekre négy hajtóműves AVRO ( becenevén Jumbolino) gépeket béreltek volna. Ezek gazdaságtalan működtetését jól mutatja, hogy a Swiss légitársaság éppen most selejtezi le ezeket...

Humán erőforrás

A sok bizonytalanság és balfogás mellet a Sólyomban hívők a szakemberekben bízhattak. A vezető Vágó József ugyan nem számít légügyi szakértőnek - sokkal inkább titkosszolgálatinak! - a cég vezető beosztású munkatársai között azonban egy sor igazi profit lehetett találni. Elgondolkodtató, hogy a hazai és nemzetközi szakmában ismert és elismert "repülősök" vajon mért csatlakoztak a céghez? Miért nem látták meg a nagyívű elképzelések mögött meghúzódó nagyot mondást? Rejtély, amire egyetlen magyarázat az lehet, hogy ők is hittek a lehetetlenben...

Befektetői homály

Az arab pénzforrás "meglengetése" szó szerint varázserővel bírt. Vágó több alkalommal is elmondta a Napi.hu-nak is, hogy tőke van bőven, hiszen az ománi és abu dhabi befektetők akár hitel, akár tőkebefektetés formájában készek finanszírozni a céget. Erről ráadásul aláírt szerződés is gondoskodik. Hogy kivel, mennyiről és milyen feltételekkel szignálták a megállapodást, arról soha egyetlen pontos információ nem jelent meg.  A hazai befektetők körül sem stimmelt minden. Partnereik közül néhányról egészen rémületes hírek jelentek meg - ezeket mégis "elmosta" a bizakodás és a hit.

Partnerkeresőben

A Napi.hu többször rámutatott: iráni szál is lehet az ügyben. Ezt arra alapoztuk, hogy a perzsa állam második legnagyobb, magántulajdonban levő cége a Mahan Air Budapesten tárgyalt a Sólyom vezetőivel is. Számukra valóban ideális lett - volna - a magyar cég, hogy Teheránból vagy Budapestről tovább vigyek kelet és távol-keleti utasaikat. Szintén emiatt gondolták sokan, hogy iráni pénz is lehet az üzletben. Vélhetően ezt már soha nem fogjuk megtudni. ( A Mahan vezetői nem válaszoltak írásban feltett kérdéseinkre.)

Hatósági gáncsoskodás

Az elmúlt pár hétben már nem a nagyívű tervekről hanem a magyar légügyi hatóság akadékoskodásáról, netán gáncsoskodásáról szóltak a hírek. A Hivatal ugyanis - szerintük - a beadott dokumentumok ellenér is halogatta a szükséges légügyi engedélyek kiadását, így a három Sólyomra festett repülő ( ezek közül egy augusztus 18-án rövid látogatásra ferihegyre érkezett) szárnyaszegetten állt az egyik angliai légikikötőben. Értesüléseink szerint a hatósági "gáncsoskodásnak" egy oka volt: nem láttak biztosítottnak a cég működését, mert nem álltak rendelkezésre olyan bankgaranciák, amelyek bevétel híján is fedezték volna a kiadásokat.