A NAPI Gazdaság cikke. A fapados légitársaságok árképzésére hajazó jegyértékesítési rendszert vezetett be egyes nemzetközi járatain a MÁV Start Zrt. Bécsbe már 13, Velencébe vagy akár az Oktoberfestre 29 euróért is el lehet vasúton utazni. Bécsi átszállással - Hannoverbe, Lipcsébe és további 14 német városba, valamint Zürichbe - 39 eurótól váltható menetjegy - mondta lapunknak Jenei Dénes, a MÁV Start távolsági és nemzetközi divíziójának vezetője. Négy vasúttársaság megállapodásának eredményeként várhatóan hasonlóan kedvező árakon lehet majd jövőre eljutni Krakkóba és Varsóba is, 2009-től pedig Berlinbe - tette hozzá Molnár Balázs, a MÁV Start szolgáltatásfejlesztési szakértője. Mint mondta, a rendszerváltást követően Kelet-Európában csökkent az éjszakai utazások iránti igény, amelyet az új rendszerrel szeretnének növelni. A MÁV Start az árakat a társvasutakkal kötött kedvező megállapodás alapján biztosítja, mégpedig járatonként korlátozott számban, desztinációnként különböző mértékben - vagyis a szerelvény várható kihasználtságának függvényében -, így aki ezekről lemarad, az már csak "listaáron" veheti meg a menetjegyét. Az előbbi konstrukció viszont nemcsak azoknak kedvező, akik hozzájutnak ezekhez az olcsó jegyekhez, hanem a vasúttársaságnak is: részben azért, mert ezen tarifák mellett gazdaságosan működtethető a vonatszerelvény, de arra is jó alkalmat teremt, hogy más képet alakítson ki a vasúttársaságról, mint amilyen általában ma a többségben él. A vasúttársaság is tisztában van azzal, hogy nem túl jó az utazók benyomása a szolgáltatásokról, igyekszik is változtatni ezen, ezért is folyamodik ilyen marketingakciókhoz - mondta a divízióvezető. A MÁV Start az említett régebbi és új termékkel tehát egyebek között azokat igyekszik "felültetni a vonatra", akik évek óta nem használták azt, őket is szeretné meggyőzni arról, hogy van másmilyen vasút is. Mellettük azoknak is szól ajánlatuk, akik kényszerből választják a vasutat, az ő figyelmüket arra szeretnék felhívni, hogy szabadidős tevékenységhez is használható az utazás. Sőt - akár már rövid időn belül - így is kezdődhet egy-egy balatoni nyaralás, ami az M7-esen történő araszolgatás alternatívája is lehet. A MÁV Start vezetése a téli sportok szerelmeseire is gondolva síelésre alkalmas helyekre irányuló járatok bevezetését is tervezi. Az üzleti útra indulókat is meghódítaná a MÁV Start "a vonattal történő utazás megtakarított idő" alapgondolatával. Multinacionális cégeket igyekszik megszólítani komplex ajánlataival. A business classon lehetőség lesz például arra, hogy a cég által megvásárolt menetjegyet kiszállítsák, az InterCity kocsikban pedig az étkezés mellett hálózati csatlakozóval látják el az utast és internet-hozzáférést is biztosítanak, a célállomáson pedig akár a taxiról is gondoskodnak. Mindezekért a többletszolgáltatásokért nem kérnének jelentős felárat, egy-két ezer forintban gondolkodnak. A MÁV Startnak fel kell vennie a versenyt más vasúttársaságokkal és más utazási szolgáltatókkal. A cég Frankfurtig - időben - mindenképpen versenyképes lehet a légitársaságokkal - tette hozzá Jenei Dénes.