Jelentős fordulat következett be a magyarországi használtautó-piacon. Az első félévben több mint 50 százalékkal tízezer darab fölé nőtt a külföldről behozott használt személygépkocsik száma, az összes forgalomba helyezett autómennyiségen belül pedig súlyuk megközelítette a 30 százalékot. Ilyen magas arányra és darabszámra az elmúlt években nem volt példa. Az autópiacon a használtimport térnyerését jól jelzi, hogy 100 eladott új gépkocsira már 44, eredetileg külföldön forgalomba helyezett, kétévesnél idősebb kocsi jut. A behozatal felpörgése, illetve a csak a tavalyi alacsony bázishoz képest bővülő újautó-eladások magyarázzák azt, hogy a hazai személygépkocsi-park öregedése felgyorsult, az átlagéletkor 11,6 évre nőtt.

A korábbi évek tendenciái alapján arra lehet következtetni, hogy az év egészében a teljes használtautó-behozatal meghaladja majd a 23 ezres darabszámot, miközben a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete nemrégiben 58 ezerről 52 ezerre csökkentette az új személygépkocsik idei forgalmára vonatkozó prognózisát. A második félév általában erősebb az első hat hónapnál, ráadásul az importot a regisztrációs adó terén bekövetkezett enyhülésen túl a közeljövőben várható emelés miatt előre hozott vásárlások is növelhetik.

Audi, BMW és Mercedes az első tízben

Ami a legnépszerűbb márkákat illeti, csak az első és a második helyen találjuk ugyanazt a gyártót (az Opelt és a Fordot) az új autók és a használtan behozott kocsik mennyiségi listáján. A többi pozícióban jelentősek az eltérések, a használt top 10-ben - a fővárosi utcaképet látva nem meglepő módon - például ott vannak a német prémium márkák, vagyis a BMW-Audi-Mercedes hármasfogata is.


 

Július 22-étől a vevők számára előnyösen változott a regisztrációs adó kiszámításához alkalmazott avultatási táblázat, azaz csökkent a közteher. (Az ezzel frissített regadó-kalkulátor az MGOE honlapján itt érhető el.)

Januártól azonban emelés várható az alaptarifák terén, ami egyes kategóriákban igen drasztikus is lehet - hívta fel a figyelmet a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Fojt Attila szerint az újautó-értékesítések évek óta tartó mélyrepülése miatt kevés jó minőségű, magyarországi forgalomba helyezésű használt kocsi került a piacra. Annak ellenére, hogy a használtimportot az euró/forint árfolyamának hektikus változása mellett a magas regisztrációs adó is sújtja, az EU-ban pedig a válság miatt szintén emelkedtek a használtautó-árak, az újszerű kocsira vágyó vevők  kénytelenek a külföldi piacokról válogatni.

 

Visszatérve a regisztrációs adó várható növekedésére, a jövő év elejétől szerepel majd a tarifatáblázatban a 2009-2010-től gyártott autókat érintő Euro V-ös környezetvédelmi kategória. Ezzel az Euro IV-es eggyel hátrább lépne, vagyis az ilyen besorolású autók regadója 15 százalékkal nőhet, az ennél korszerűtlenebbeké pedig egy korábbi javaslat szerint akár 50 százalékkal ugrana meg. Minderről a parlament szeptemberben dönt majd.

Az MGOE azért lobbizik, hogy ez az emelés ne történjen meg - mondta Fojt Attila. Álláspontjuk szerint ugyanis a "sűrű fillér" politikájával, a közteher optimalizálásával jobban lehetne gyarapítani a regadó-bevételeket.