BUX
40077

Forint: beköszöntött az aranykor?

A már jó ideje ismét gyengélkedő forint a gazdasági és pénzügyi válságban is igazi aranykort hozott az exportra termelő cégek jelentős részének.

Körtési Zsolt, 2010. augusztus 9. hétfő, 04:30

A Napi Gazdaság hétfői számának cikkeOlyan társaságoknál is megrendelésdömpingről és kiváló eredményekről számolnak be, ahol nemrég még a túlélés volt a tét. Ráadásul arra is van példa, hogy import alapanyagból a hazai piacra termelő vállalkozás is nagyon örül a gyengélkedő hazai valutának, mert így maga alá tudja gyűrni a készterméket exportáló konkurenciát.Katzer Zoltán, a tavaly még csődvédelembe menekülő Ajka Kristály Üvegipari Kft. vezérigazgatója elmondta, miután termékeik több mint 90 százalékát a külpiacon értékesítik, nagyon sokat segített a talpra állásban a gyengélkedő hazai valuta. A patinás társaságnak a jelenlegi árfolyamszint 4-5 millió forint pluszbevételt jelent havonta, s ami talán még ennél is fontosabb, az év végéig teljes kapacitással tudnak termelni.Erre hosszú évek óta nem volt példa, mint ahogy arra sem, hogy már az első félévet tisztes nyereséggel zárják. A vezérigazgató ugyanakkor hozzátette, az ingadozó és gyakran hektikusan változó forintárfolyamot ki lehet használni, ám a gazdaság szereplőinek többsége a kiszámíthatóságot többre becsüli.Nemcsak a talpon maradást, hanem az immár évek óta felszámolás alatt lévő Styl Ruhaipari Zrt. értékesítését is nagyban segítheti a gyengélkedő forint - tájékoztatta lapunkat Péter Márta, a Vectigalis Zrt. munkatársa. A pluszbevétel itt is havonta milliókban mérhető, hiszen a legnagyobb vevőnek számító Berwintől előre rögzített áron kapják az alapanyagot. A felszámolóbiztos hozzátette, a hazai fizetőeszköz mentőövet dobott az ezer sebből vérző ágazat még talpon lévő cégeinek. Nagy kérdés persze, hogy mindez meddig tart. Az ajkai székhelyű, a világ vezető autógyárait kiszolgáló Poppe & Potthoff Hungária Gépgyártó Bt. ugyan az anyacég közreműködésével értékesíti termékeit, ám a költségek jó része forintban jelentkezik - közölte Gellén László ügyvezető igazgató. Nem véletlen, hogy a világ egyik legnagyobb csőkomponens- és nyomócsőgyártója szinte folyamatosan újabb és újabb gyártási programokat telepít Ajkára.Ugyanakkor a gyenge forint tovább növeli például az energiaárakat, ami viszont rontja a versenyképességet. A közvetlenül vagy közvetett módon a termékeinek szintén több mint 90 százalékát a külpiacokon értékesítő Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.-nél az idei üzletei terv készítésekor 280 forint körüli euró- és 220 forintos dollárárfolyammal számoltak - tájékoztatta lapunkat Simon Attila vezérigazgató. Az ennél gyengébb forint pluszbevételt hoz, ami havonta milliókban mérhető, ám talán ennél is fontosabb, hogy az USA-ban, Japánban, Oroszországban, a Távol-Keleten, sőt még idehaza is vásárlásra csábít. A Herendi ugyanis elvileg termékeinek mintegy 25 százalékát a hazai piacon adja el, de a márkaboltokba betérő vevők több mint fele külföldi.