A statisztikák szerint

  • az oroszok évente 27,2 milliárd eurót költenek utazásra, ami egy főre 1034 eurót, egy éjszakára vetítve 84 eurót tesz ki. A harmadik legnépszerűbbnek számító Németországba tavaly 2,3 millióan utaztak, átlagosan 12,3 napot töltöttek el, és még az üzleti utak sem voltak rövidebbek 10 napnál.
  • Magyarországra tavaly 197 ezren jöttek, közülük 191 ezren szállodába, ahol 749 ezer vendégéjszakát töltöttek el. Összahasonlításképpen: németektől 552 ezren jöttek, 464 ezren laktak szállodában és ott 1 millió 517 ezer vendégéjszakát töltöttek - vagyis lényegesen rövidebb ideig voltak itt.

Csakhogy beütött a rubelválság és ennek a következményei. Így 2014 első nyolc hónapjában már csak 138 455 orosz vendég jött Magyarországra, közülük 132 ezren szállodában laktak, ahol 532 ezer vendégéjszakát töltöttek el. A negatív folyamatot jelzi, hogy miközben 2014-ben, az év elején 6,6 százalékkal több orosz jött, a válság hatására már augusztusban 10 százalékkal csökkent az általuk eltöltött vendégéjszakák száma. A visszaesés azóta sem állt meg, ami azért gond, mert az oroszok 2013-ban 60-70 milliárd forintot költöttek a magyar hotelekben, így nagyon nem mindegy, hogy ez a bevétel miként alakul - írta Az utazó.

A negatív trend az ötcsillagos szállodák melllett a gyógyszállodákat érinti érzékenyen, ahol 22,9 százalékos aránnyal a németek után az oroszok a második legfontosabb vendégnek számítanak. Ráadásul többet költenek, mint a németek.

Most az a kérdés, hogy a rubel tavalyi, a dollárhoz mért 40 százalékos értékvesztése mennyire veti vissza az utazási kedvet. Év elején még kegyelmi állapotot jelentett, hogy az oroszok hagyományosan az ortodox karácsonyig, 2015-ben január 7-ig foglaltak szállást Magyarországon. Így az előre kifizetett utaknak köszönhetően nem esett tovább a forgalom. A legfontosabb kérdés ettől még nem változott: a rubel tavalyi, a dollárhoz mért 40 százalékos értékvesztése mennyire veti vissza az utazási kedvet. Ez különösen a két legnagyobb fogadó városban, Budapesten és Hévízen okozhat gondot. Ez utóbbi településen a szállodavendégek 30-40 százaléka orosz vendég.

Kovács Balázs, a Danubius Hotels értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese szerint is valós veszély az orosz vendégek számának csökkenése. De mivel a szállodalánc 2014-ben kétszámjegyű növekedést ért el ezen a piacon, úgy érzi, náluk a visszaesés nem lesz drasztikus. Szerinte inkább a szállodákon kívüli üzletek, éttermek érzik meg nagyon azt, hogy a legjobban fizető vendégeknek számító oroszok kevesebbet engedhetnek meg maguknak.

A Hunguest Hotelsnél viszont már érzik az orosz válságot: láncszinten is tapasztalható a visszaesés. Az orosz vendégforgalom szempontjából kiemelt hévízi házaknál mintegy 20 százalékos a forgalomcsökkenés. Ugyanezt tapasztalják a független szállodaüzemeltető Service4You-nál is, amelynek hévízi szállodájában - ahol az orosz vendégek aránya csúcsidőben a 40 százalékot is elérte - szintén 20 százalékos forgalomcsökkenést regisztráltak. Klemm Balázs ügyvezető igazgató szerint ezt, rugalmas árpolitikával más piacokról is megpróbálják pótolni.

Pusztai Erzsébet, az Accent Hotel Managementhez tartozó ötcsillagos hévizi Lotus Therme igazgatója szerint náluk szeptembertől volt érezhető az orosz-ukrán válság hatása. A vendégektől és az utazási irodáktól kapott információik szerint, az orosz köztisztviselőkre, állami alkalmazottakra vonatkozó külföldi utazási tilalom miatt mondtak vissza foglalásokat. Ezt a negatív hatást erősítette a rubelválság. A vendégéjszakák átlag 30 százalékát kitevő oroszok számának csökkenése azért is veszteség, mert egyrészt másoknál tovább, átlagosan 10 éjszakát maradnak, másrészt a szállás mellett a wellness, a gyógyászati és a szépségápolási szolgáltatásokat is előszeretettel veszik igénybe. Pótlásukra a szálloda a hévizi TDM-mel és a többi helyi szereplővel együtt, a környező piacokon, elsősorban az osztrák, szlovák és dél-német területeken aktivizálja magát, de az orosz piaci jelenlétet sem csökkenti - írta a turisztikai portál.