Két évig nem jött pénz az EU-tól útépítésre, majd tízmilliárdokat vontak el a győztes projektektől Brüsszelben, mert évekig csak az indulhatott útépítési pályázatokon, akinek 50 kilométeren belül volt aszfaltkeverő telepe. Idén áprilisban sikerült végül megegyezni az Európai Bizottsággal, és az alkunak része volt az is, hogy a bizottság szerint protekcionista kitételt kivették az útépítési pályázatokból - írja a 444.hu.

Ehhez képest a legújabb útépítési közbeszerzési pályázatokon a legfontosabb szempont az lett, hogy kinek van legközelebb aszfaltkeverő telepe az építkezéshez. Ez egyrészt újabb brüsszeli büntetéseket hozhat, másrészt jelentősen drágábbá teheti az építkezéseket - jegyzi meg a portál cikkében.

Az utóbbi hónapok útépítési pályázataiban az új közbeszerzési törvénynek megfelelően változtak az értékelési szempontok. Pontokat lehet nyerni olyanokkal is, hogy a jelentkező cég munkatársainak mekkora szakmai tapasztalata van, hogy ki ígéri meg, hogy hátrányos helyzetű munkavállalókat is foglalkoztat, és megjelent az úgynevezett környezetterhelési érték is.

Ez utóbbi alatt azt értik, hogy kinek van a legközelebb aszfaltkeverő üzeme az építkezéshez. A környezetterhelési értéket úgy számolják ki, hogy az aszfaltkeverő telep és az építkezés közötti távolságot (km) felszorozzák a használni kívánt teherautók szén-dioxid kibocsájtásával (g/kWh), és a szükséges aszfalt mennyiségével (t). Mivel az utóbbi két szorzó minden pályázónál ugyanakkora, itt valójában csak a távolság (km) okoz eltérést az ajánlatokban. Az így kapott szorzat lesz a "környezetterhelési érték", ami jellemzően a közbeszerzéseken elnyerhető pontok 20 százalékát határozza meg.

Vagyis a verseny értelmét veszti. Ezzel a módszerrel az nyer, akinek a legközelebb van a telepe, vagy aki a telep tulajdonosával konzorciumban indul - olvasható a 444-en. (Azt például nem vizsgálják, hogy a telepre a követ, vagy az építkezéshez a homokot milyen távolságból szállítják a pályázók.)

Az aszfaltkeverő telepek többsége a nagy útépítő cégek (Colas, Strabag, Swietelsky, Duna Aszfalt) tulajdonában vannak, vagyis nem új szereplők, vagy a helyi vállalkozások helyzetbe hozása lehetett a szándék.

Eddig egy ilyen tender volt, jó drága lesz

Eddig egyetlen ilyen típusú pályázaton bontottak tendert, a 813-as számú főút esetében. Ez nem EU-s pénzből megy, de az összes új EU-s útépítési pályázatot is e logika mentén írták ki. A pályázat 5,2 km hosszú, kétszer egysávos út, három körforgalom és egy kis felüljáró építéséről szól. Hat ajánlat érkezett, a legolcsóbb 10,45 milliárdról, a legdrágább 16,1 milliárdról. A pontszámok alapján a győztes várhatóan a Strabag-Hódút konzorcium lesz, amely 14,8 milliárd forintért vállalja a munkát. Ez a harmadik legolcsóbb ajánlat volt csupán. A Strabag-Hódút azért szerezte meg mégis a győzelemhez szükséges pontokat, mert ők tudták felmutatni a legközelebbi aszfaltkeverő telepet.

Várhatóan kilométerenként közel 3 milliárd forintért készülhet el az új út, ami csak 2 sávos lesz. A győztes Hódút tud ennél nagyobbat olcsóbban is. A cég a Duna Aszfalttal konzorciumban kilométerenként 2,3 milliárdért vállalta el idén júniusban az M35-ös autópálya meghosszabbítását, márpedig ott kétszer két sávot, útelválasztót és leállósávokat is kell majd építeni - írta a 444.