BUX
38228

Hitelből vásárolna ajándékot? Itt a jó hír!

Az idei karácsonyi szezon slágere minden előzetes hírrel ellentétben a 10 hónapos futamidejű, 0 százalékos thm-mel futó áruhitel lesz.

Nagy László Nándor, 2010. december 9. csütörtök, 06:00

A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikkeIgaz, hogy az áruhitelező cégeknek bevallásuk szerint nincs "központi" áruhitel-ajánlatuk, ám a kereskedelmi partnerekkel kidolgozott egyedi megoldások például a Cetelemnél és a Credigennél erre hajaznak majd. Mint Várady Eszter, a Credigen kereskedelmi igazgatója elmondta, legnagyobb partnerüknél, a Media Markt üzletekben például áruházanként állapodtak meg az akcióról, ezek egy része épp a mostani hétvégére esik.A piac tehát továbbra is igényli a 0 százalékos thm-mel futó akciókat. Még akkor is, ha - miként arra a Cetelemnél is felhívták a figyelmet - a 0 százalékos hitelek futamidejüknél fogva (többnyire 10 hó vagy rövidebb időtartam) magasabb törlesztőrészletet eredményeznek, ami nem felel meg minden fogyasztói szegmens elvárásainak.A Budapest Banknál azt emelték ki, hogy pénzügyi megfontolások miatt a bankok igyekeznek ezen konstrukciók súlyát csökkenteni, ám ettől még tény, hogy egy-egy 0 százalékos akció még mindig jelentős ügyfélbázist tud megmozgatni.A kérdés az, hogy ez megéri-e a szereplőknek. Van olyan elektronikai kereskedőcég, amely továbbra is a finanszírozótól kapott jutaléktól vár jelentékeny bevételt, így az ő üzletében aligha várható 0 százalékos akció, más kereskedőknél alapvetően más megfontolások vezethetik azt, hogy év végére - a finanszírozóval közös áldozatvállalással - akciósan bevállalja az "ingyen hitelt". Ilyen indok lehet az, hogy a kereskedő beszállító partnerével jóval nagyobb kereskedelmi árrésről tud megállapodni, ha az év vége előtt még egy jelentősebb kontingenst le tud hívni a cégtől és azt - az áruhitel segítségével - gyorsan ki tudja pörgetni a karácsonyi forgalomban. Ha mindehhez még az is társul, hogy a beszállítónak mondjuk csak 60-90 napra kell fizetni - még jobban megtérülhet az üzlet.A lapunknak válaszoló áruhitelezők ugyanakkor nem tartják reálisnak azt, hogy a kereskedők az áru árában "nyerik vissza" az akciós finanszírozási kamatot. Az OTP-nél hangsúlyozzák, hogy a banknak alapvetően nincs rálátása, illetve befolyása a kereskedői árképzésre, a Credigennél arra figyelmeztetnek, hogy a termék "felárazásával" a kereskedő a készpénzes vevőket elveszítheti, hiszen egy áron kell kínálnia a terméket, amelyet a mai árversenyben minden ügyfél árgus szemekkel figyel.