Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

Az első negyedéves gyenge adatok után most a gyártók egybehangzóan állítják, hogy 2011-ben megállhat a sörfogyasztás csökkenése. A Magyar Sörgyártók Szövetsége egyelőre nem hozta nyilvánosságra a tavalyi adatokat, ám a korábbi tájékoztatások szerint 2010-ben ismét 5−10 százalék közé esett a belföldi értékesítés. E szerint az egy főre jutó magyar fogyasztás 60 liter alatt van, öt évvel ezelőtt még több mint 70 liter volt.

Az első félévről egyelőre nem publikálnak számokat a gyártók, és jóslatokba se igen bocsátkoznak, ugyanis még nagyon a szezon elején tart a piac. A Borsodi ugyanakkor optimistán néz a jövőbe, a szezon számukra jól indult - mondta Sükösd Zsuzsa, a társaság jogi és vállalati kapocsolatok igazgatója. A 2008 óta tartó folyamatos csökkenés lassul, ám az első öt hónapban az előző év hasonló időszakához képest két százalékos a csökkenés. A hiper és szupermarketek forgalma erősödött, a kisboltoké viszont csökkent. Továbbra is igaz, hogy az olcsóbb sörök forgalma nő.

A fogyasztás nagyban függ az időjárástól, vagyis hogy hány hétvégén lesz rossz idő. A korábbi években a fogyasztást erősen rontotta, hogy mindig hét végére romlott el az idő. Nem volt ez másként ebben az évben sem, ám a meteorológia biztatóbb előrejelzéseket ad a következő időszakra. Ha valóban marad a hétvégi jóidő-sorozat, a tavalyi alacsony bázis miatt a nyári időszakban a fogyasztás kiugró növekedése is elképzelhető. Kérdés, mennyire simítja majd a trendet az őszi és téli időszak.

Az idei szezont a radlerek, az ízesített sörök fogyasztásának erősítése viszi el. A Borsodi és a Heineken ebben a szegmensben látja a kitörési pontot, jóllehet e termékek összpiaci szerepe még nem túl jelentős, csupán néhány százalékos. Az ízesített söröket - ebben a Borsodi több fajtát is piacra dobott - a fogyasztók a vártál sikeresebben fogadták. A Dréher nem indult ebben a szegmensben, a jelenleg is futó Ászok kampányával erősít. Ugyanakkor az ízesített sörök, még ha kicsi is a piaci részesedésük, jelentős nyereséget hoznak.