Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Sok dolog miatt aggódhat egy cég

Minden vállalati kapcsolatban - a határokon innen és túl egyaránt - van egy első alkalom, mikor még nincs tapasztalatunk új céges partnerünk megbízhatóságáról, fizetőképességéről, mikor még nem tudjuk, hogy képes-e időben, megfelelő minőségben leszállítani a megrendelt árut.

Van, hogy izgulunk amiatt, hogy a tőlünk megrendelt áru egyedi és ha nem fizetik ki, nem tudjuk másnak értékesíteni, ha pedig nem kapjuk meg az ellenértékét, az fennakadást okoz a gyártásban, kereshetünk új partnert és még a pénzünk után is futhatunk.

Előfordul olyan eset is, hogy szezonális terméket rendeltünk, mely ha nem érkezik meg időben, a cégünk elesik az értékesítéséből remélt haszontól. Ha mi szállítottunk ilyet és nem fizetik ki, kinek tudjuk még időben eladni?

Az is aggodalomra adhat okot - különösen az exportáló cégek számára -, hogy a túl nagy földrajzi távolság miatt megérkezik-e időben, jó állapotban, sőt egyáltalán megérkezik-e az árunk?

Az is fejtörést okoz olykor, hogy partnerünk csak későbbi időpontban tud fizetni, ám mi minél gyorsabban, akár azonnal szeretnék megkapni árunk ellenértékét.

Az átlagember hétköznapi vásárlásai során a kiskereskedelemben egy hagyományos és igencsak biztonságos fizetési formával találkozik: vevőként a boltban megszemléli, esetleg ki is próbálja az árut, majd a kasszánál ülő pénztáros pedig csak akkor ad neki "zöld utat", ha helyben ki is fizette az ellenértéket.

Ezzel szemben a vállalatok - és ez a mikrovállalkozásoktól a nagy cégekig mindegyikre igaz - közötti adásvételi szerződések döntő többségénél térben és időben is elválik egymástól az eladó és a vevő teljesítése. Így miközben az áru fizikailag különböző fuvarozók, szállítók és raktározó vállalkozások révén jut el a vevőhöz, addig az ellenérték egy teljesen más útvonalon, jellemzően bankok és pénzügyi szolgáltatók közreműködésével jut el az eladóhoz.

Probléma tehát sokféle felmerülhet, de mit lehet ilyenkor tenni?

Erre jó az akkreditív

Ilyen esetekben se legyenek álmatlan éjszakáink, hanem éljünk az akkreditív lehetőségével! Bár a gyakorlatban az akkreditív nem számít a legolcsóbb fizetési módszernek, sokszor érdemes ezt a fizeti megoldást választani, mert az ehhez kapcsolódó banki kötelezettségvállalás (visszavonhatatlan fizetési garancia) a legmagasabb fokú biztonságot nyújtja mindkét fél számára.

Így ugyanis biztosak lehetünk benne, hogy akkreditíves fizetési mód esetén

  • a bankunk csak akkor fizet, ha a szállító kereskedelmi okmányokkal igazolta az áru időben, megfelelő minőségben, a megállapodott helyre történő leszállítását,
  • ha szállítóként a kereskedelmi szerződésnek megfelelőn leszállítottuk az árut, biztosak lehetünk benne, hogy megkapjuk a pénzünket.

Röviden tehát, amennyiben

  • céges partnerünkről nem rendelkezünk kellő információval, esetleg most létesítünk vele először kapcsolatot,
  • túl nagy közöttünk a földrajzi távolság,
  • a fizetési kockázatunkat minimálisra kívánjuk csökkenteni,
  • nagy értékű áru beszerzésről van szó,
  • ütemezni szeretnénk az áruellenérték kifizetését halasztott fizetéssel,
  • esetleg azonnal szeretnénk hozzájutni jövőbeli pénzünkhöz leszámítolással,

akkor érdemes az akkreditívet használni.

Az írás a Raiffeisen Bank Zrt. támogatásával készült.