A Nézőpont Intézet és az általa 2010 májusában alapított Médianéző Kft. szemlézheti a minisztériumoknak és a Miniszterelnökségnek a lapokat és hírműsorokat. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) júniusban írt ki új közbeszerzési eljárást a "magas szintű állami döntéshozatalt támogató és közvetlen kormányzati tevékenységhez kapcsolódó média monitoring" elvégzésére, aminek része a belföldi és a nemzetközi média figyelése, médiafogyasztási kutatás, médiaelemzés és -hatásvizsgálat - ez az eljárás jelenleg is tart.

A minisztérium előző szerződése - a Médianézővel - azonban március végén lejárt, így az átmenti időszakra is kötött új megállapodásokat, mégpedig egy mintegy 100 millió forint értékű, nyilvános tender helyett részekre bontva öt, nyilvános hirdetmény közzététele nélküli közbeszerzéssel, amelyekből kettőt a Médianéző, egyet-egyet pedig a Nézőpont Elemzőintézet Nonprofit Kft. és a Nézőpont-cégcsoporthoz tartozó Kutatópont Kft., illetve a nem hozzájuk tartozó Bellresearch Kft. nyert meg. A szerződések három hónapra, legkésőbb augusztus 31-ig lesznek hatályban.

A médiafigyelést nettó 1,327 milliárd forintért (bruttó 1,684 milliárd forint) a jelenleg mindössze egy bejelentett dolgozóval rendelkező Médianéző végezte el 2011. december 8-tól 2015. március 31-ig - derül ki az NFM honlapján közzétett szerződéses adatokból. A Médianéző 2011-ben egyedüli ajánlattevőként nyerte meg az NFM erre a feladatra kiírt közbeszerzését.

A Médianéző tulajdonosa a jelenleg Nézőpont Csoport Zrt. néven működő cég, amely Győri Tiboré, aki korábban a Miniszterelnökség jogi ügyekért felelős államtitkára volt. Győri idén februárban vette vissza a Nézőpontot Mráz Ágoston Sámuel cégvezető-elemzőtől. (A Nézőpontot 2005-ben Europtimus néven alapította Győri és Petykó András, s az igazgatóságának három évig, 2005-2008-ban Habony Árpád is tagja volt.) Győri 2006-tól 2010-ig, kormányzati szerepvállalásáig egyszemélyes tulajdonosa volt a cégnek.

Győri Tibor idén áprilisban alapította meg Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadóval az új jobboldali médiabirodalom központi cégeként a Modern Media Group Zrt.-t, amely azóta már elindította az ingyenes Lokal című lapot.

A Médianéző nettó árbevétele az NFM-szerződés hatályba lépése után évente meghaladta a félmilliárd forintot, tavaly 592 milliós bevétel mellett 42 millió forintos nyereséget ért el, amit kifizetett osztalékként tulajdonosának - derül ki a Céginfo.hu adataiból. A nyereséget minden évben kivették a cégből.

A Médianéző bevétele alapításától (millió Ft)
20102011201220132014
Nettó árbevétel41,5129,8546,4571,6591,8
Üzemi eredmény10,620,962,129,747,2
Adózott eredmény9,416,055,626,742,1
Mérleg szerinti eredmény0000,20
Forrás: Céginfo.hu, E-beszámoló

Egy helyett öt szerződést kötöttek

Az NFM a 2011-es és a mostani, folyamatban lévő közbeszerzéssel ellentétben nem egy nyílt eljárás eredményeként kötött médiafigyelésre és -elemzésre új megállapodásokat, hanem a munkát öt, kisebb értékű beszerzésre bontotta, amelyek értéke részenként nem érte el a nyilvános közbeszerzés 25 milliós értékhatárát, azokon csak az NFM által ajánlattételre felkért cégek vehettek részt. Így külön eljárást bonyolítottak le nemzetközi médiafigyelésre, belföldi médiafigyelésre, belföldi hírfigyelésre, médiafogyasztási kutatás elvégzésére, valamint médiaelemzésére és médiahatás-vizsgálatra.

A nemzetközi médiafigyelésre szóló eljárást nettó 19,35 millió, míg a belföldi szemlézésre szólót nettó 18,93 millió forintért ismét a Médianéző nyerte meg. Az előbbi eljáráson a Médianéző mellett a Fidesz-frakciónak és korábban a Polgári Köröknek is dolgozó Inform-Data Bt.-t, valamint a több mint húsz éve alapított, több kormánynak is dolgozó Observer Budapest Médiafigyelő Kft.-t kérték fel ajánlattételre. A belföldi szemlézésre pedig csak az Inform-Data és a Médianéző tett ajánlatot. A két szerződést májusban már aláírták, azok augusztus végéig hatályosak.

A munkához kapcsolódó médiafogyasztási kutatás elvégzésére is külön közbeszerzést bonyolítottak le, azt a szintén a Nézőpont-csoporthoz tartozó, 2010-ben alapított Kutatópont Kft. nyerte meg nettó 21,75 millió forintért (ez a cég jelenleg két főt foglalkoztat). Az állami intézményeknek és vállalatoknak is dolgozó Kutatópont is sikeresen működik az alapításától kezdve, a nyereséget minden évben kivette a vállalkozásból a tulajdonos: tavaly 50,2 millió, tavalyelőtt 10 millió, míg 2012-ben 43 millió forintos osztalékot fizetett.

A Kutatópont bevétele alapításától (M Ft)
20102011201220132014
Nettó árbevétel70,2174,7343,5388,0412,6
Üzemi eredmény13,726,156,273,159,7
Adózott eredmény11,723,543,164,150,2
Mérleg szerinti eredmény00012,10
Forrás: Céginfo.hu, E-beszámoló


A "belföldi hírfigyelési szolgáltatásra" is külön, hirdetmény közzététele nélküli közbeszerzésen választotta ki májusban az NFM a Nézőpont Elemzőintézet Nonprofit Kft.-t, nettó 17,1 millió forintért. A kilenc dolgozót foglalkoztató kft.-t 2012 októberében alapította az azonos nevű zrt., de jelenleg a Nézőpont Intézet Alapítvány a tulajdonosa. A beszerzésre a Nézőponton kívül a Giró-Szász András kormányszóvivő volt cégét, a Strategopolis Kft.-t, valamint az Orservert hívták meg.

Nézőpont Elemzőintézet bevétele alapításától (M Ft)
201220132014
Nettó árbevétel2,777,2108,9
Üzemi eredmény0,815,75,4
Adózott eredmény0,70,030,08
Mérleg szerinti eredmény0,70,030,09
Forrás: Céginfo.hu, E-beszámoló

Májusban még egy nyilvános hirdetmény közzététele nélküli eljárást bonyolítottak le, ez a médiamegjelenések elemzésére és médiahatás-vizsgálatra szólt, amit a Bellresearch Kft. nyert meg nettó 21,45 millió forintért. Itt a nyertes cég mellett a Kutatópont és az NRC Marketingkutató Kft. volt a másik kélt ajánlattételre felkért vállalkozás. A Bellresearch nem köthető a Nézőponthoz.