Ismét előre nem látható okból előállt rendkívüli sürgősségre hivatkozva, hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljáráson bízta meg a kormányzat a HG 360 Reklámügynökség Kft.-t a migrációs helyzettel kapcsolatos újabb belföldi kommunikációs kampány hirdetési feladataival nettó 300 millió (bruttó 381 millió) forint keretösszegben. Az eljáráson csak ezzel a céggel tárgyaltak. Hogy mi volt az előre nem látható ok, amely indokolta a nem nyilvános közbeszerzést, nem derül ki a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) tájékoztatójából.

A Közbeszerzési Értesítőben megjelent tájékoztató szerint szeptember 17-én állapodtak meg a HG 360 Kft.-vel. Ehhez a forrást a költségvetés rendkívüli kiadásokra szánt tartalékából csoportosította át a kormány szeptember 24-én az NKH-hoz. A hivatal eddig a Miniszterelnökségen Lázár János felügyelete alatt működött, az októbertől felálló új kormányzati struktúrában azonban átkerül Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszterhez.

Kép: "Az emberek döntöttek: az országot meg kell védeni!" feliratú plakátok és hirdetések szeptember közepétől láthatók, hallhatók. Hogy ez a belföldre irányuló kampány mennyiben segíti a migrációs helyzet megoldását, kérdéses lehet, ahogy a magyar kormány korábbi, júniusban indult, bevándorlással kapcsolatos, magyar nyelvű kampánya is leginkább belpolitikai célt szolgálhatott.

Az első bevándorlós kampányban is dolgozott a HG 360 Kft.: "a megélhetési bevándorlás és a terrorizmus kérdésében folytatandó nemzeti konzultáció elősegítését célzó kommunikációs kampány médiavásárlási és call center szolgáltatási feladatait" végezte el nettó 300 millió (bruttó 380 millió forintért). Szintén hirdetmény közzététele nélküli, egyszereplős közbeszerzésen kapta meg a cég a munkát. Akkor a Miniszterelnökség még több mondatban leírta a hirdetményben, hogy mi indokolja a rendkívüli sürgősség miatti hirdetmény nélküli közbeszerzést, a mostani, szeptemberi tenderen azonban már nem közölte, miért volt sürgős az eljárás, miért nem volt idő nyilvános közbeszerzésre.

Az állami közbeszerzéseken is sikeresen szereplő HG 360 Kft. egyik ügyvezetője és közvetett tulajdonosa - a Hamu és Gyémánt Média Kft.-n keresztül - Csetényi Csaba, aki a II. kerületi Pasa Parkban lakik, ott ahol Rogán Antal is.

A HG 360 Kft. a közelmúltban megnyerte a HG-cégcsoporthoz tartozó Affiliate Network Kft.-vel együtt a NKH egy évre 25 milliárd forint keretösszegű, kormányzati kommunikációs feladatok ellátására kiírt közbeszerzését is - ezen három konzorciumot hirdette ki győztesnek.

A nyertes konzorciumok:
1. Egyesült Reklám Konzorcium: HG 360 Reklámügynökség Kft. és Affiliate Network Kft.
2. Trinity-Sprint Konzorcium: Trinity Communications Kft. és Srpint Nyomdaipari Kft.
3. Mindshare Médiaügynökség Kft., HAB Advert Kft. és Goodwill Communications Kft. alkotta konzorcium

Nemzetközi kampány is indult

A NKH a bevándorlással kapcsolatban egy külföldre irányuló tájékoztatási kampányt is indított nettó 800 millió (bruttó 1,016 milliárd) forintért. Ennek célja, hogy csökkentse a Magyarországra nehezedő migrációs nyomást. A hirdetésekben és szórólapokon közlik többek közt azt, hogy a magyar határ illegális átlépése bűncselekmény, azért börtönbüntetés jár. A teljesítési helyszínei a bevándorlás kiindulási és tranzitországai, a tender szerint: Afganisztán, Pakisztán, Banglades, Szíria, Koszovó, Irak, Irán, Törökország, Görögország, Bulgária, Macedónia, Szerbia, Románia. Ennek lebonyolítására augusztus 28-án választották ki a J. Walter Thompson nemzetközi ügynökség budapesti irodáját, a JWT Budapest Kft.-t - szintén rendkívüli sürgősséggel, csak ezzel a céggel tárgyalva.

A magyar reformok működnek

A közelmúltban a HG 360 Kft.-vel is szerződött a Miniszterelnökség "a magyar reformok működnek" kormányzati kommunikációs kampányára. A cég honlapja szerint "az egyes kiemelt kormányzati intézkedésekről és aktuális döntésekről szóló tájékoztató tevékenység ellátására" szól a megállapodás, július 10-től szeptember 30-ig, a feladata a médiatervezés és -vásárlás, az online felületek fejlesztése, az online kampányok menedzselése, a telemarketing szolgáltatások ellátása.

A kormány júliusban jelentette be, hogy tájékoztató kampányt indít a működő magyar reformokról, amelyre összesen 600 millió forint keretösszeg áll a rendelkezésre.