A Stringbike, azaz a lánc nélküli kerékpárt hobbiból kezdték el építeni magánemberek - mondta a Napi Gazdaság érdeklődésére Kohlhéb Róbert ötletgazda. Később, a Csepel kerékpárgyárral együtt kialakított modellről beszámolt a média is, ami megfelelő hírverésnek bizonyult ahhoz, hogy felkeltse az OTP Bank kockázati tőkealap-befektetőjének, a Portfolionnak az érdeklődését. Amennyiben ők nem keresnek meg minket, úgy is hozzáláttunk volna külső finanszírozó kereséséhez, ám a Portfolion jelentkezése eldöntötte a kérdést, hiszen így nem kellett külön bemutatni a céget, annak előnyeit - emelte ki Kohlhéb.

Más utat járt be a Laokoon Mozgó Szövet Kft., melynek vezetője Szentirmai-Joly Zsuzsanna lapunknak elmondta, hogy az Iparművészeti Egyetemen fedezett fel egy különlegesen formálható struktúrát, ám "hosszú éveknek kellett eltelnie", mire a nemzetközi piacokon is jelen lévő, komoly szakmai és vásárlói érdeklődésnek köszönhetően felismerte a birtokában lévő lehetőséget. Ez szavai szerint bátorságot adott neki arra, hogy befektetők keresésére induljon, így jutott el egy start up versenyre, ahol több ajánlat közül végül a X-Ventures Alpha Zrt. - korábbi nevén Biggeorge's-NV Equity Zrt. - támogatását fogadta el.

A mobiltelefonoknak szoftver és újabban hardverfejlesztéseket készítő Attrecto eleinte nem akart külső befektetőt, hiszen megvoltak a kezdeti sikerek - többek közt az Audi beszállítói lettek -, amiből lett egy alapvagyona a vállalatnak - mondta Kiss Gergely, a cég alapítója és vezetője. Mint mondta végül egy barátjuk unszolására elmentek egy eseményre, ahol néhány Jeremie alapot vezető szakértővel is találkozhattak. Ekkor még azt sem tudtuk, hogy hogyan működik a kockázati tőke, ám nyitottak voltunk és sikerült néhány befektetővel elbeszélgetnünk - vallotta be Kiss, majd hozzátette, hogy az X-Ventures Kockázati Tőkealap-kezelő egy héttel később felhívta őket, hogy érdeklődnének egy komolyabb együttműködésben.

Hónapokig elhúzódó tárgyalások

Eleinte a befektető bizonytalan volt, hiszen ekkor még 2010-et írtunk, amikor még bizonytalan volt, hogy mekkora fejlődés előtt áll a mobilpiac, el kellett nekik magyarázni, hogy mi az üzlet ebben, hogyan lehet majd sok pénzt keresni - mondta Kiss. Ennek megfelelően több hónapig húzódtak a tárgyalások, amiben szerepe volt még annak is, hogy a befektető által kívánt cégátvilágítás is sokáig tartott, de nekik is meg kellett érteniük a kockázati tőkebefektető megjelenésének jogi vonzatait, illetve azt is el kellett dönteni, hogy kinek mi lesz a feladata az új struktúrában.

Azok a tanácsok, amiket kaptunk a befektetőinktől minden pénzt megérnek, tanácsadói árban ezt nem lehet megvenni - fogalmazott Kiss, aki szerint sikerült egy olyan partneri viszonyt kialakítani, amiben mind a cégvezető, mind a befektető jól érzi magát. Szigorúan a szerződést nézve valószínűleg már legalább tízszer kirúghattak volna, de immár két éve működünk együtt és haladunk előre a közös cél érdekében, így összességében egyértelműen pozitívan csalódtunk a kockázati tőkebefektető megjelenésében - emelte ki az Attrecto vezetője.

Az egész folyamat teljesen új és izgalmas helyzet volt, ami végül is a vágyaim megvalósításáról szólt, tehát nagyon-nagyon lelkesített - mondta Szentirmai-Joly azzal kapcsolatban, hogy hogyan alakultak a tárgyalások a befektetővel. A feltaláló számára az üzleti gondolkodás és a jogi nyelvezet bevallottan idegen terep, így az ilyen jellegű döntések meghozatalában mások tanácsaiban kellett megbíznia, ez pedig nem volt mindig egyszerű számára. A Laokoon vezetője saját bevallása szerint arra sem számított, hogy hosszú hónapig elhúzódhat a végső döntés a finanszírozásról.

Ennél könnyebb helyzetben volt Kohlhéb, aki korábban innovációs menedzserként is dolgozott, így számára viszonylag kevés meglepetést tartogatott a tárgyalássorozat. Az egyezkedés átlagos idő, 4-6 hónap alatt fejeződött be, ez idő alatt a Portfolion olyan anyagokat kért tőlünk, amely egyértelműen mutatta a profizmusokat - mondta Kohlhéb, majd hozzátette, hogy ezt követően szétválasztották a menedzselést, a fejlesztést és a gyártást, amitől hatékonyabban működött a cég, de talán még fontosabb volt, hogy a befektető behozta a saját kapcsolatrendszerét is, ahogy az értékesítés felfuttatására is voltak ötleteik.

Biztató jövő

Jelenleg az a fő feladatunk, hogy tovább bővítsük az értékesítés volumenét, illetve hogy több modellel jelenjünk meg a piacon - hangsúlyozta Kohlhéb, aki szerint most ez tölti ki a mindennapjaikat, hiszen ezt a technológiai újdonságot még el kell fogadtatniuk a nagyközönséggel is.

A Laokoonnál jelenleg a szerkezet és az azt előállító folyamatok kutatása, tökéletesítése mellett saját termékek - pl. egy lámpakollekció- nemzetközi piacra vitele az elsődleges cél - közölte Szentirmai-Joly, aki elmondta, hogy emellett több nagynevű céggel is tárgyalnak a felhasználási területek kibővítéséről, hiszen az autóipartól a belsőépítészeten át egészen a ruházat és divat területéig számtalan területen lehet felhasználni az általuk előállított anyagot.

A piac nekünk dolgozik, hiszen a mobiltelefonok piacán a torta egyre nő - adott hangot bizakodásának Kiss. A szakember elmondta, hogy a konkurenseikkel is partneri viszonyt alakítottak ki, hiszen együtt dolgozva könnyebb elérni a sikereket. Az ilyen együttműködéseknek is köszönhető, hogy ma már nem csak Magyarországon, de az EU-ban is egyre jobban ismernek minket, így bízunk benne, hogy a következő években még nagyobb sikerektől tudunk majd beszámolni - fogalmazott az Attrecto alapítója.

Ahogy a másik oldal látja:

Ki kell találni, hogy ki az ügyfél és ő mit akar. A következő kérdés, hogy ki fogja megvenni az adott szolgáltatást, vagy terméket. Az se mindegy, hogy a fogyasztói piacra lépünk rá, vagy a vállalkozásoknak adjuk a terméket. Hogy direkt értékesítünk, vagy viszonteladón keresztül - mondta egy kockázati tőkéről szóló háttérbeszélgetésén Czirják László, iEurope Group képviseletében. Szerinte ezek azok a kérdések, amiket egy kockázati tőkebefektető minden esetben megvizsgál mielőtt pénz adna egy vállalkozásnak, így érdemes ezekre előre felkészülni. A marketing, a sales terv a legfontosabb - hangsúlyozta a szakember.

Ugyancsak általános hibának számít, hogy valaki nem jól választja ki a cégtársait - tette hozzá  Edward Keller, White & Case-től, aki szerint előfordult már olyan eset, hogy egy rossz üzlettárs miatt ment tönkre egy alapjában véve jó elképzelés. Megerősítette ezt Zsembery Levente, az X-Ventures Kockázati Tőkealap-kezelő vezetője, mondván tapasztalataik szerint nem egyszer jelentett komoly hátrányt az, hogy a céget vezetők nem tudtak együtt dolgozni.

Sokszor az is gondot okoz, hogy már akkora a növekedés a cég életében, hogy az már-már szinte finanszírozhatatlanná vált - vette át a szót Székely Ádám, Infogroup Menedzsment Kft.-től. Szerinte vannak ötletemberek és vannak megvalósító emberek, a cél, hogy ezekből egy egészséges mix jöjjön létre a cégvezetésben. Amennyiben az ötletember túl erős, akkor a céget operatívan nem lehet egybetartani, ha pedig a megvalósító túl erős, akkor a cég alapja. azaz ötlet láthatja kárát. A lényeg, hogy meglegyen a kreativitás, de ez legyen megfelelően kezelve - vonta le a következtetést a szakember. A jól működő, egymást kiegészítő menedzsment a lényeg, ha ez nincs meg, akkor a siker el fogja kerülni a céget, bármennyire is jó az alapötlet - értett egyet Czirják, aki szerint ha vállalatvezetőként bizonytalannak érezzük magunkat az irányítási kérdésekben, akkor ne féljünk átadni a felelősséget egy arra alkalmasabb személynek.

Arra is érdemes odafigyelni, hogy teljesen más egy korai fázisban lévő céget menedzselni, mint egy működő, fejlődés előtt álló céget - tette hozzá Czirják. Szerinte sokan úgy vélik, hogy ez már nem jelent akkora problémát, ám a kezdeti fázis után már sokkal jobban oda kell figyelni arra, hogy hogyan delegáljuk a feladatokat, azok hogyan jutnak el az érintettekhez. Ez pedig legalább akkora kihívás, mint egy céget elindítani - hívta fel a figyelmet Czirják.